Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

hulp nodig bij keuze van een heg rond fruitboomgaard

Merel

Recommended Posts

Beste mensen,

Wij zijn in het gelukkige bezit van een lapje grond (50x50m) waarop we ons huisje hebben laten bouwen. Nu is het tijd voor de inrichting van de rest van de kavel. We willen er een soort van fruitboomgaard van maken. Op 1,5 meter van de kavelgrenzen staat een schapenhek. Die buitenste strook van 1,5 meter willen we gebruiken voor het aanplanten van een heg. Hoeft niet helemaal dicht. Hoeft niet volledig wintergroen. Maar een rommelig mixje van van alles spreekt ons wel aan. Eetbaar is leuk, maar belangrijker is dat het vogels aantrekt en als drachtplanten voor bijen kan dienen in de tijd dat de fruitbomen niet bloeien. Ik heb een lijst gemaakt van de soorten die me aanspreken. Niet gehinderd door heel veel kennis van zaken overigens. Die ben ik aan het verzamelen. Zouden jullie naar mijn lijst willen kijken en laten weten wat je ervan vindt? Ook sta ik natuurlijk open voor nieuwe suggesties! En waar ik ook nog mijn hoofd over breek is hoe we het moeten aanplanten? Welke plantafstand moet je aanhouden als je alles mixt?

Ik hoop op reacties van jullie. Alvast hartelijk dank!

Merel

Bij deze mijn lijst:

- Vlier (sambucus nigra black beauty en sambucus nigra Sampo)

- Kornoelje (cornus alba siberica, cornus kousa en cornus mas)

- Sleedoorn (prunus spinosa)

- Meidoorn (crataegus Laevigata Paul's secret, crataegus monogyne en crataegus mexicana)

- Appelbes (aronia arbutifolia en aronia melanocarpa)

- Krentenboompje (Amelanchier lamarckii)

- verschillende soorten hazelaars

- Egelantier (rosa rubiginosa)

- zilveren olijfwilg (elaeagnus umbellata)

Voor het groen in de winter:

- lekker veel olijfwilg (elaeagnus ebbingei)

- glansmispel (photinia x fraseert Red Robin)

- sneeuwbal (viburnumtinus)

- zuurbes (berberis frikarti)

Schapenhek03076242a832bea9e2944e45c6d2e8f11e8-243911548152561.jpg

Leuk hoor

Paar overdenkingen. Ik zie vooral meerdere 'tuin- soorten' in je voorlopige lijst verschijnen. Buiten dat dat best duur kan worden, daar ga ik natuurlijk niet over, is het ook een beetje jammer denk ik.

Jouw rood bloeiende meidoorn, is natuurlijk prachtig, maar bedenk wel dat onze insecten heel veel minder aan deze cultivar hebben dan de gewone inheemse meidoorn.

Je hebt 1 roos in je lijst staan. Er zijn er veel meer, ook inheemse. Die je noemt is prima hoor, maar zou nog meerdere overwegen. Zolang het geen gevulde cultivars betreft, heb je heel veel keus.

Berberis hetzelfde. De inheemse Berberis vulgaris biedt onze insecten het meest. De jouwe is wel beter wintergroen ja.

Cornus kousa ? Cornus op zich moet je natuurlijk doen, maar de kousa ? Debiel duur, wel érg exotisch en best moeilijke planten/struik/bomen.

Je noemt de Photinia, ook die Eleagnus trouwens. Zeker de Photinia: duur, exoot, niet de makkelijkste als ze op de wind staan, nauwelijks voor onze insecten geschikt en ( mijn mening hoor ) ook wel erg niet in het hollandse buitengebied passend.

Eleagnus: lekker goedkoop, goede drachtplant voor insecten, sterk en als je er niet te veel van zet, misschien wel een optie. Hoort ook natuurlijk eigenlijk helemaal niet thuis in het hollandse buitengebied.

Zelfde met de Viburnum. De tinus is wel echt een sierplant. Kijk eens bij de inheemse Viburnums: Viburnum lantana en natuurlijk de Viburnum opulus ( Gelderse roos ), maar er zijn er wel meer die kunnen passen.

Tips ter aanvulling : Kamperfoelie ? ; wat taxus ( ongesnoeid laten ) ; een enkele hulst ? ( de simpelste inheemse nemen ); Liguster ( ongesnoeid laten, heeel veel bijen ), een hele enkele buxus toch proberen ? Zo opgenomen in een wilde haag, komt de buxusmot er niet gelijk op om langs te koen. Ze leveren heel vroeg in het voorjaar erg veel voor insecten.

Dan tóch een exoot : Vlinderstruiken ? Neem je er gewoon maar een paar die je er tussen zet.

Wilde appel; ook niet vergeten.

Tip : ga eens op zoek naar een leverancier van 'bos-plantgoed' 100 meidoorn voor 70,- bv. Kale-wortel-plantgoed hoeft echt bijna niks te kosten.

Hoi Bit,

Dank je wel voor je reactie. Daar heb ik heel veel aan. Zoals gezegd, ik ben een beginner en ik had helemaal nog niet nagedacht over de 'tuinsoorten' versus de 'inheemse soorten'. Die tuinsoorten zijn ongetwijfeld op mijn lijst gekomen via de tuinsites en tuinblogs die ik heb gelezen.

En het geld is absoluut belangrijk. Dat is wel zo'n beetje op .

En je aanvullingen zijn ook leuk. Ik ga mijn lijst aanpassen.

* Een aantal van de soorten die je noemt komen ook voor in een zgn. Zeeuwse haag, die traditioneel geplant werd rond erf en of weide. Precies als beschutting, om vee binnen de omheining te houden en belangrijk als landschapselement. Vee en hoogstamboomgaard ging ook vaak samen. Op sommige plekken is dit intussen beschermde natuur (in Noord-Frankrijk zag ik dit o.a. in enkele dorpen) omdat zo een rand leefplek is van nogal wat dieren (kleine zoogdieren,vogels, amfibieën en vele insecten). Wat er in zo een haag thuishoort kan per bron nog wat verschillen...ik denk in ieder geval aan meidoorn, sleedoorn, hazelaar en twee die je niet noemt, de gelderse roos. (geen roos maar een viburnum) en veldesdoorn. OOk egelantier, sleedoorn passen prima. Met eventueel wat discussie zouden daar nog bij kunnen soorten als cornus mas, cornus alba, krentenboompje, hulst, sering...of zelfs, mits ruimer geplant, een mispel of kwee of wilgsoorten. De meer traditionele zijn ook harde groeiers (en leverden na snoei hout voor bakken en verwarming).

Keuze zou voor mij ook afhangen van je bodemsoort. Er zijn er die overal goed gaan, die goed gaan op armere zandgronden, maar de traditionele Zeeuwse haag was op jonge en vette kalkrijke klei.

* Daarnaast noem je een aantal soorten die niet zo passen...niet alleen omdat ze vreemde natuur zijn (daarover kun je nogal discussiëren) maar omdat ze ook een minder passend groeigedrag hebben...niet zo gezond groeien altijd.......te klein blijven of langzaam groeien. Cornus kousa, appelbes, glansmispel bijv. .....zouden in een gecombineerde haag daarom zeker afvallen. Gaat het om vruchten.....overweeg dan een aantal doornloze bramen (veel kans dat bramen vanzelf komen).

* Hou je ook rekening met de doornen van sommige soorten....(sleedoorn, egelantier, meidoorn)....als die lekker aan de groei zijn is snoeien en in de hand houden geen sinecure.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ik ging er helemaal vanuit dat je op zand zit. Oosterwolde Friesland. Maar je zit in Oosterwold. Waar dat ligt weet ik niet en mijn google zegt niks.

Bosplantsoen kun je in vele maten krijgen. Inderdaad in eenjarige staakjes, maar ook een jaar ouder of nog een jaar ouder; allemaal op kale wortel nu tm maart/april. De maat maakt de prijs, maar veel soorten zijn ook groter aan de maat echt niet duur. En inderdaad groeit het allemaal ook he ? Vooral het 1e jaar na aanplant niet laten uitdrogen.

Snelheid van groeien is inderdaad soort afhankelijk. Maar bv Cornus gaat vlot hoor, meidoorn na een jaar aanslaan ook best wel. Acer campestre is ook zo'n makkelijke. Wilde appel gaat niet super hard, maar groeit ook makkelijk.

Overweeg ook voor de vroege insecten Salix caprea ( boswilg ), die gaat supersnel, goed terug te zetten aan de grond en loopt dan weer uit; zo produceer je je eigen hout en staken. Kan op alle grondsoorten.

Overweeg ook groepen kruidachtigen er tussen te zetten; verlengt de bloei, trekt insecten aan en kan wat onkruid tegengaan. Al zijn vele onkruiden natuurlijk ook juist weer super voor de insecten.

Je zal het 1e jaar wel wat moeten doen aan het té ruig worden van je stroken, met brandnetel enz. Dat kan de jonge aanplant verstikken. Bosmaaier ?

Beste weknow en Bit,

Jullie zijn echt heel erg behulpzaam. Dank daarvoor. Ik had al een bosplantsoenkweker op het oog. Hij verkoopt alles voor 75 cent per stuk. Dan is het tussen de 60 cm. en 1,20 m hoog. Het gaat per 10 stuks van elk. Mijn boodschappenlijstje ziet er nu als volgt uit:

Amelanchier lamarckii = krent

Fagus sylvatica = bladhoudende beuk

Fagus sylvatica 'Atropunicea' = F. s. 'Atropurpurea' = rode beuk

Ligustrum ovalifolium = liguster

Ligustrum vulgare = liguster

Viburnum opulus = gelderse roos

Euonymus europaeus = kardinaalsmuts

Corylus avellana = hazelaar

crateagus monogyna = eenstijlige meidoorn

Rhamnus frangula = vuilboom = sporkehout

Rosa canina = hondsroos

Rosa rugosa = bottelroos

Rosa multiflora = veelbloemige roos

Acer campestre = veldesdoorn = spaanse aak = esdoorn

Prunus spinosa = sleedoorn

Sambucus nigra = vlier = vlierbes

Cornus mas = gele kornoelje

Cornus sanguineum = rode kornoelje

Cornus alba

Tilia cordata = linde

Elaeagnus angustifolia = smalbladige olijfwilg

Aronia melanocarpa = appelbes

Prunus padus = vogelkers

Symphoricarpos albus = sneeuwbes

Dan ga ik later nog op zoek naar wilde appel en vlinderstruiken. Maar ik moet ergens beginnen. We hebben denk ik zo'n 120 strekkende meter waar we haagplanten kwijt kunnen. Hierboven staan 24 soorten. Als ik er van elk 10 neem, kan ik 2 per strekkende meter planten. Zou dat voldoende zijn? Zoals gezegd, het hoeft zeker niet helemaal dicht te groeien. Vwb de financiën kom ik dan op 180 euro. Nou, dat is te overzien .

Oosterwold ligt trouwens in de Flevopolder. Tussen Almere en Zeewolde. Het is dus klei wat de klok slaat. De bosmaaier staat op ons lijstje. Tezamen met een zitmaaier voor het gras. Maar misschien kiezen we nog wel voor schaapjes.

o ja, en we hebben al wilgentenen geplant langs de slootkant. Dat worden knotwilgen. Misschien ook nog even zoeken naar boswilg.

2 op 1 meter is meer dan zat. Met de jaren kun je eens wat dingen terugzetten ( bij de grond wegzagen en opnieuw op laten groeien, whatever.

Op den duur, wanneer de hogere onkruidgroei wat teruggedrongen wordt door bladval, humusvorming enz, kun je ook gaan denken aan planten groepen verwilderingsbollen. Leuk project hoor.

Hi sugar,

Dank voor je reactie! Je hebt gelijk. De bramen en frambozen krijgen ook nog een plekje. Ik wilde (vooral) de bramen ergens wat georganiseerder zodat we de nieuwe scheuten netjes kunnen aanbinden, maar ze kunnen natuurlijk ook een plekje in de heg krijgen. Keuzes, keuzes, keuzes . Maar we komen vast wel ergens.

En die heg van laagstammen heb ik ook wel eens over nagedacht, maar ik ben een beetje huiverig voor een overdaad aan oogst! Daar moeten we dan ook weer wat mee. Ben eigenlijk best benieuwd naar wat fruitboomeigenaren daarmee doen!

Lees nu op je blog dat jij ook een leisysteem in je bramenhaag hebt! Precies. Dat is de oplossing. Wat is er toch veel kennis op internet te vinden. Dank je wel! Prachtige blog en tuin trouwens!