Paul9401 Posted February 10, 2019 Share Posted February 10, 2019 Hallo Ik wil een deel van mijn volkstuin beplanten met wat bloemen. Wie heeft tips voor "makkelijke" bloemen? Vorig jaar heb ik enorme zonnebloemen en wat gladiolen gehad. Ook zou ik graag wat bloemen planten die veel bijen en vlinders lokken. Bedankt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted February 10, 2019 Share Posted February 10, 2019 https://www.tuinadvies.nl/artikels/bijenplanten_belgie_nederland De hedera die bij mij over de schutting groeit zit aan het einde van de zomer altijd vol met bijen! Echt honderden! Een gezellig gezoem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annaelizabeth Posted February 10, 2019 Share Posted February 10, 2019 Goudsbloemen, oost-indische kers, boragie, campanula, groot kaasjeskruid, vingerhoedskruid en koriander bloeien de hele zomer en zaaien zichzelf uit. Daslook, speenkruid (vroege voorjaar), diverse koekoeksbloemen, smeerwortel, mozes in het biezen mandje (=tradescantia), mombretia, margrieten en alle andere asters en wederik zullen je tuin volledig onkruidvrij houden als je ze hun gang laat gaan.Grote teunisbloem is niet alleen spectaculair maar ook een zegen voor de nachtvlinders (bloemen gaan des avonds open) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 10, 2019 Share Posted February 10, 2019 Die gemakkelijk te zaaien zijn en erg mooi tussen je groenten staan? B.v. Zinnia’s of malva in verschillende kleuren. Gladiolen zijn ook leuk maar bloeien minder lang. Dahlia heb ik ook wel tussen de groente. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 10, 2019 Share Posted February 10, 2019 Phacelia ook zeker niet vergeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikki Posted February 11, 2019 Share Posted February 11, 2019 Zinnia's zijn ook prachtige bloemen makkelijk en langdurig van genieten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paul9401 Posted February 11, 2019 Author Share Posted February 11, 2019 Bedankt allemaal voor de tips! Erg nuttig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 Pronkerwt niet vergeten! Ben dol op latherus en die geur, mmmmm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 Voor mij dit jaar ook een makkelijk wild bloemenmengsel van Phacelia, Papaver, Boekweit, Bolderik, Gele mosterd, Koriander, Slaapmutsje, Juffertje In Het Groen, Goudsbloem, Korenbloem, Bladrammenas, Groot Kaasjeskruid, Dille, Serradella, Incarnaatklaver, Zonnebloem, Blauwe Lupine (ook een eenjarige groenbemester) en Afrikaantje. Ik heb alle wilde bloemenzaden bij elkaar gemikt, dus dat wordt gezellig... Ik zaai gefaseerd in stroken, zodat er altijd wat moois staat voor mijn gevleugelde vriendjes. Naast Dahlia's, MIrabilis (elk jaar poten), Zinnia's (elk jaar binnen opkweken) en mijn Vlinderstruik en Koningskaarsen, dit jaar ook flink wat witte en paarse Liatris spicata, (want die vond de vrouw niet mooi in de achtertuin) en daar komen ook een heleboel bijen op af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 12, 2019 Share Posted February 12, 2019 Goudsbloem, heb dat jaren geleden ingezaaid en het komt altijd in grote getalen te pas en te onpas ergens in je tuin op. Elk jaar weer. Gelukkig is het makkelijk te herkennen en schoffel je de zaailingen op onpraktische plaatsen zo weer weg. Bloeit ook heel lang, ideaal!Juffertje in het Groen, hetzelfde verhaal in iets mindere mate.Afrikaantjes moet je elk jaar wel zelf voorzaaien, maar bloeien ook lang, dus die mogen dan ook niet ontbreken.Heb zelf ook lavendel, zonnenbloem, rode- en witte zonnenhoed, hyssop (ook heel makkelijk, komt jaarlijks ook terug) en dahlia's in de tuin.Dit jaar komen daar nog wat bloemen bij, dat vrolijkt de tuin op en het is goed voor de bestuivers. Daarnaast laat ik ook veel groenten en kruiden in het zaad schieten (voor zaadwinning), dus dat is ook altijd goed voor bestuivers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted October 8, 2023 Share Posted October 8, 2023 Weet iemand of Lathyrus kruist met andere bonen/erwten? Kun je met Lathyrus in je tuin nog veilig je bonenzaad oogsten? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted October 8, 2023 Share Posted October 8, 2023 Lathyrus kruist niet met andere bonen, behalve met andere lathyrus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts