Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Tips voor makkelijke bloemen

Paul9401

Recommended Posts

Hallo

Ik wil een deel van mijn volkstuin beplanten met wat bloemen. Wie heeft tips voor "makkelijke" bloemen? Vorig jaar heb ik enorme zonnebloemen en wat gladiolen gehad.

Ook zou ik graag wat bloemen planten die veel bijen en vlinders lokken.

Bedankt

Goudsbloemen, oost-indische kers, boragie, campanula, groot kaasjeskruid, vingerhoedskruid en koriander bloeien de hele zomer en zaaien zichzelf uit. Daslook, speenkruid (vroege voorjaar), diverse koekoeksbloemen, smeerwortel, mozes in het biezen mandje (=tradescantia), mombretia, margrieten en alle andere asters en wederik zullen je tuin volledig onkruidvrij houden als je ze hun gang laat gaan.

Grote teunisbloem is niet alleen spectaculair maar ook een zegen voor de nachtvlinders (bloemen gaan des avonds open)

Voor mij dit jaar ook een makkelijk wild bloemenmengsel van Phacelia, Papaver, Boekweit, Bolderik, Gele mosterd, Koriander, Slaapmutsje, Juffertje In Het Groen, Goudsbloem, Korenbloem, Bladrammenas, Groot Kaasjeskruid, Dille, Serradella, Incarnaatklaver, Zonnebloem, Blauwe Lupine (ook een eenjarige groenbemester) en Afrikaantje. Ik heb alle wilde bloemenzaden bij elkaar gemikt, dus dat wordt gezellig... Ik zaai gefaseerd in stroken, zodat er altijd wat moois staat voor mijn gevleugelde vriendjes.

Naast Dahlia's, MIrabilis (elk jaar poten), Zinnia's (elk jaar binnen opkweken) en mijn Vlinderstruik en Koningskaarsen, dit jaar ook flink wat witte en paarse Liatris spicata, (want die vond de vrouw niet mooi in de achtertuin) en daar komen ook een heleboel bijen op af.

Goudsbloem, heb dat jaren geleden ingezaaid en het komt altijd in grote getalen te pas en te onpas ergens in je tuin op. Elk jaar weer. Gelukkig is het makkelijk te herkennen en schoffel je de zaailingen op onpraktische plaatsen zo weer weg. Bloeit ook heel lang, ideaal!

Juffertje in het Groen, hetzelfde verhaal in iets mindere mate.

Afrikaantjes moet je elk jaar wel zelf voorzaaien, maar bloeien ook lang, dus die mogen dan ook niet ontbreken.

Heb zelf ook lavendel, zonnenbloem, rode- en witte zonnenhoed, hyssop (ook heel makkelijk, komt jaarlijks ook terug) en dahlia's in de tuin.

Dit jaar komen daar nog wat bloemen bij, dat vrolijkt de tuin op en het is goed voor de bestuivers.

Daarnaast laat ik ook veel groenten en kruiden in het zaad schieten (voor zaadwinning), dus dat is ook altijd goed voor bestuivers.

• 4 years later...