Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

kalk in plantgat kool

RobN

Recommended Posts

Ik zou graag wat extra kalk in het plantgat voor koolplanten willen doen, want dat kan iets helpen tegen knolvoet. Niet dat ik knolvoet heb maar ik hoef het ook zeker niet. Anderen beweren een stukje rabarber. Maar das juist zuur. Ik weet nu niet wat beter is. Ik heb dikke klei en compost waar ik kool in teel.

Welke kalk moet ik kopen, er zijn zoveel soorten merken en meuk, ik dacht aan iets van dcm zeewierkalk ofzo. Werkt dit prima samen in een plantgat met compost?

Onkruidmanager 1.0

Geen. Althans niet hiervoor.

Op je "dikke klei" is het risico op knolvoet uiterst laag. Bovendien bevat je compost normaal gesproken ook al kalk (want het is een belangrijke bouwstof van alle planten). Ik krijg de indruk dat je ergens wat gelezen hebt en nu spoken wilt gaan bestrijden..... Geloof je mij als ik zeg dat die niet bestaan?

Oh ja.....die rabarber....die smaakt zuur in onze mond. Maar als plant groeit ie niet speciaal op zure grond, maakt ie de grond niet zuur en het effect zuurgraad van het oxaalzuur in rabarber is op de PH van je bodem gelijk aan niks, nadda, 0...

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Het voorkomen van knolvoet lijkt een beetje op het hebben van safe seks. Ga je niet vreemd dan loop je de aantasting ook niet op. Een goede manier om knolvoet te voorkomen is al je koolplanten zelf uit zaad op te kweken (en dat is nog leuk ook). Ik koop bijvoorbeeld nooit koolplanten , neem ook nooit koolplanten aan die me door bekenden worden aangeboden al is dat nog zo goed bedoeld ook. Het wortelgestel kan al besmet zijn terwijl dat in een jong stadium van de plant nog niet te zien is . Het lijkt misschien allemaal overdreven , maar als er ooit een aantasting van knolvoet in je tuin ontstaat dan ontdek je pas de ellende. Het is bijzonder moeilijk, en als het je al lukt kost het vele jaren , om er weer vanaf te komen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Knolvoet zit vooral in de bovenste 20 cm van de bodem. Ik graaf dus wat gaten en doe er verse potgrond of compost in (net wat ik voorhanden heb) en plant daar de koolplantjes in. Voor de zekerheid kun je in dat plantgat ook nog een dikke buis van zo'n 20 cm plaatsen en daarin de kool planten.

Het is jammer dat knolvoet een grondgebonden ziekte is. je moet dus zorgen dat het er niet inkomt. Maar je moestuin kan dus ook worden geinoculeerd via het planten van zelf opgekweekt goed (al dan niet koolachtigen) in besmette potgrond of door besmet grond dat je via je boots meeneemt van je buurmans/vrouws perceel.

Ook kun je met het instand houden van je onkruidpopulatie (o.a. herderstasje, wilde mosterd, witte krodde, Lepidium soorten o.a. varkenskers) en groenbemesters (koolzaad, bladrammenas, mosterd) de veroorzaker van knolvoet - Plasmodiophora brassicae - een prima uitbreidingskans geven.

Hoewel P. brassicae vooral in koolachtigen voorkomt, kan deze knolvoetverwekker ook de wortelharen infecteren van: Engels raaigras, kropaar, aardbeiplanten, grote klaproos, zuringsoorten, reseda en rode klaver, aldus info van Cornell University, department of Plant Pathology.

Een brede range aan gastheren dus.

Als je knolvoet hebt in je moestuin, kom je er niet of maar moeilijk vanaf.