freggel Posted September 23, 2010 Posted September 23, 2010 Gisteren heb ik een lading druiven gekregen. Hier heb ik wat recepten voor opgezocht zodat ik de druiven wat langer kan bewaren.Helaas bleef de druivengelei bij mij veel te vloeibaar, ongeacht de verhouding sap/geleisuiker. Mocht iemand weten wat ik fout gedaan heb, of tips hebben, dan hoor ik ze graag! Druivensap Benodigdheden: druiven, suiker Verwijder de takjes en was de druiven. Doe alles in een ketel met een klein beetje water (tegen aanbranden). Verwarm de druiven tot alles goed kookt en het sap uit de druiven komt. Giet de ketel druiven in een zeef en laat alles uitlekken (half uur).Verhit de druivensap opnieuw en voeg wat suiker naar smaak toe. Giet het sap in een fles en sluit goed af. Druivengelei Benodigdheden: 1 kg druiven, 800 gram geleisuiker Verwijder de takjes en was de druiven. Doe alles in een ketel met een klein beetje water (tegen aanbranden). Verwarm de druiven tot alles goed kookt en het sap uit de druiven komt. Giet de ketel druiven in een zeef en laat alles uitlekken (half uur).Verhit het sap en voeg de geleisuiker toe. Laat alles 4 minuten goed doorkoken. Giet de gelei in potjes, sluit ze en zet 5 minuten op de kop om af te koelen. Quote blog/freggel/
Jorieke123 Posted September 24, 2010 Posted September 24, 2010 Ik weet niet meer precies wat, maar er is iets met een stofje in druiven waardoor ze goed of juist niet goed inmaken (heb je wat aan ) eens even googlen... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
freggel Posted October 18, 2010 Author Posted October 18, 2010 Even een update: De druivensap was een groot succes! De gelei heb ik echter weggegooid. De boel bleef vloeibaar en dat smeert natuurlijk niet lekker op een boterham. Volgend jaar maak ik er alleen druivensap van. Quote blog/freggel/
bonnie f Posted October 19, 2010 Posted October 19, 2010 Ik denk dat er iets mis is gegaan met de pectine-verhoudingen. Als ik jam maak van druiven, rasp ik er een appel (heel veel pectine) door en gebruik ik meer gelei-suiker of een extra pakje (ongezoete) gelei-poeder. En ik knijp er een citroen in uit. Of dat laatste effect heeft op de vloeibaarheid weet ik niet.Ik hoop dat je niet alles hebt weggegooid. Druivengelei (mislukt of niet) is een prima basis voor zoete of hartige sausjes en ook heerlijk om bijvoorbeeld stoofpeertjes in te koken. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
freggel Posted October 19, 2010 Author Posted October 19, 2010 Helaas heb ik alles weggegooid en kan dus niet eens kijken of dat met die stoofpeertjes goed lukt. Klinkt wel heel erg lekker!Bedankt voor je tips m.b.t. de vloeibaarheid. Volgend jaar dan toch maar eens een nieuwe poging wagen. Quote blog/freggel/
Recommended Posts