Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Recept voor Gözleme (Turkse flatbread met vulling)

Mellie

Recommended Posts

Op verzoek het recept van heerlijke Turkse broodjes!

Voor 10 grotere of 20 kleine gözleme (bij ons thuis eet de man er gerust een stuk of 6 en de kinderen waarvan de jongste 2 is, minimaal anderhalve, dus hoeveelheid valt echt reuze mee!)

1 kg bloem plus extra

1,5 theelepel zout

1/2 theelepel suiker

1 blokje verse gist (volgens mij is dat 25 gr, maar weet ik zo niet uit mijn hoofd)

100 ml melk of slagroom EN 100 ml water

OF! 200 ml water (met slagroom is lekkerder, maar kan dus ook alleen met water, dan heb je waarschijnlijk wel nog iets meer nodig dan 200 ml.)

Zonnebloemolie

Roomboter

Vulling

Een pizzapan of grote koekenpan

Maak een kuiltje in de bloem, los je gist op in een klein beetje lauw water. Doe dit in het kuiltje erbij. Roer vluchtig door en doe er dan zout en suiker bij.

Doe het vocht erbij, goed kneden. Indien te nat, iets meer bloem. Te droog, iets meer vocht. Je deeg is uiteindelijk net zo zacht als een oorlelletje (dit is serieus een Turkse omschrijving voor de zachtheid van

deeg !!)

Doe zonnebloemolie op je handen en doe een heel klein scheutje door je deeg. Kneed nogmaals goed door en laat je deeg afgedekt op een warme plaats rijzen. Ik gebruik een Tupperware deegbak, waarmee dat binnen 20 min gebeurd. Geen idee hoe lang het duurt op een normale manier. Het moet verdubbeld zijn in volume in elk geval.

Bestuif je aanrecht met bloem.

Maak 20 kleine bollen (of 10 grote) van het deeg.

Laat dit een kwartiertje rusten onder een theedoek terwijl je je vulling maakt, de afwas doet oid.

Vulling:

Snijbiet

Prei

Flinke bos Peterselie, evt wat pepermunt en/of dille maar in elk geval peterselie

Lente-ui

Feta (2 rondjes uit blik is voldoende voor 1 kg)

Chilivlokken

Zout

Zonnebloemolie

Deze ingrediënten heb ik de laatste x gebruikt. Het was een dunne prei, want een grote wordt niet gaar. Een flatbread is binnen een paar minuten klaar, dus je moet alle ingrediënten goed fijnsnijden. Liever geen prei dan een dikke prei.

Wees niet bang voor chili en zout, anders wordt het een flauwe boel en is zonde. Rest van de ingrediënten erbij en doorkneden met een scheutje zonnebloemolie.

6498e5580079ce01d06a12b83ce2c188.jpg

Variatie tip:

Je kunt ook ui gebruiken i.p.v. lente-ui. Spinazie feta ui en chili vind ik ook een heerlijke variant.

Met een Hollandse deegroller rolt het deeg overigens moeilijker uit. Een (schoon) stuk bezemsteel als deegroller is handiger, maar je kunt natuurlijk gewoon je deegroller gebruiken die je in huis hebt.

Pak een bol. Druk plat. Rol uit tot grootte dinerbord en trek ovaal met je handen. Doe op 1 helft vulling. Doe de andere helft er boven op en druk de randjes goed aan. Doe in de gloeiend hete koekenpan of in je elektrische pizzapan (daar kunnen er ong 3 tegelijk in). Draai om als de onderkant gaar is. (Dat gaat rap! Je moet er bij blijven. Handigst is dan ook het met iemand anders te maken. Iemand rolt uit en vult en de ander draait en smeert.)

Je ziet vanzelf wanneer het gaar is, het gaat dan los van de bodem zitten. Als beide kanten gaar zijn, pak je de roomboter en smeer je de bovenste kant in. Ik snijd een pakje roomboter door midden en smeer dan met 1 helft direct op de gözleme.

c41e006bbd2526ef511eb132b5225e4f.jpg

Direct opeten! Maar 20 stuks is niet weinig natuurlijk, dus er moet vast een gedeelte even liggen. Neem hiervoor een keukenschort of grote theedoek oid. Leg alle beboterde gözleme op een ovenrooster die je goed inpakt. Leg ze naast elkaar tot het rooster vol is en leg dan de volgende rij er boven op.

Snijd de gözleme in vieren (ongeveer) en geniet ervan! Blijft er wat over? Het is heel goed in te vriezen. Opwarmen in een tosti ijzer of koekenpan oid, maar niet in de magnetron. Zonde van de smaak.

Afiyet olsun!

96f4f8d59fa5760cccd70e4fa06413c9.jpg

Edited by Guest

Goed opgemerkt! Het is of 100 ml melk én net zo veel water als je deeg opneemt. Ik maak het met een Turks theekopje als maat, maar dat zullen de meeste mensen niet in huis hebben. Ik heb opgezocht wat een theekopje aan ml zou moeten zijn. Ik zou starten met 100 ml lauwwarm water erbij. (of alleen water dus als je geen melk of slagroom hebt!)

Het is een soepel deeg, die je makkelijk uit elkaar moet kunnen trekken zonder dat het scheurt. Dus ook niet te zacht. Gewoon proberen zou ik zeggen!

Als je het uit elkaar trekt, dan krijg je die ovale vorm erin krijgt. Maar als je een koekenpan hebt waar je ze in bakt, is het handiger om ronde maken bedenk ik me nu. Dat past anders helemaal niet. Dan moet je ze nog iets dunner uitrollen, omdat je ze daarna niet uitrekt.

Edit: dit recept kan dus compleet veganistisch als je voor het deeg alleen water gebruikt en voor de vulling enkel groenten. Wel iets meer zonnebloemolie gebruiken voor de vulling dan. Dan moet je de gözleme alleen direct opeten, want als je het niet afsmeert met roomboter, wordt het snel taai. Dus een grote portie maken om in te vriezen is niet handig.

Ik zie in mijn glazen bol voor Mellie een kookboekje met haar moeders recepten... met prachtige foto's van o.a. smullende kindjes.

De recepten kunnen wij hier dan mooi uittesten.

Ik schrijf me vast in voor een exemplaar van de eerste druk.

@Erny haha! Mijn moeders recepten zijn veel te moeilijk ik kan goed koken, al zeg ik het zelf, maar mevrouw de moeder is zelden tevreden. Mijn gözlemes smaken precies hetzelfde, maar ze klaagt steevast dat ze te dik zijn. Over de vulling met snijbiet en prei was ze overigens wel te spreken dat dan weer wel