Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer Seedlings!

Ray_van-Hemel

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw in deze forum en ook beginner bij het kweken van groenten. Heb namelijk wat rond gekeken op google en youtube en wat tips en dingen geleerd hier en daar.

Heb nu mijn eigen kweekkastje gemaakt en heb voor deze jaar tomaten. aubergine. paprika. komkommer geweekt voor mijn moeder. Gaat straks hopelijk deze jaar buiten en kunnen ze vol op groeien.

Nu zijn de komkommer seedlings al na 3 dagen eruit en zagen ze eerder wel gezonder uit. de bladeren waren groen en goed open, nu zien ze er wat apart uit. Kan iemand misschien uitleggen waarom dit is? Ze zijn wat krom zoals je ziet op de foto en ik maak me wat zorgen. Ik geef ze water wanneer ik de bovenkant van het pot een lichtere verkleuring zie. daarbij is de vochtigheid van mijn kast altijd rond 40/50%. De temperatuur is avond rond 21 graden en smorgens en smiddags tussen 24-30.. zelf denk ik dat de temperatuur misschien wat te hoog is.. ik heb wel een gat in de kast waarbij koel lucht ingezogen word, maar geen ventilator bij het luchtafvoer. Zal ik het beste maar nog een ander ventilator bij kopen om te temperatuur wat op balans te houden rond 25c?

voor het verlichting gebruik is 8x 24w 6500k cfl spiraal spaarlampen met elk 1450 lumens en heb ze rond 8 cm hoog staan. Wou namelijk dat ze niet te leggish werden.

Graag u advies en alvast dank hierbij!!

IMG2019032011211973651553083771.jpg

Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.

-AE

Hallo Ray,

Het is eigenlijk nog veel te vroeg om komkommers te zaaien. Eind april / begin mei is vroeg genoeg. In jou geval ben ik niet bang dat ze lang en slungelig worden door beperkt licht, maar dat ze te snel groeien. Ze gaan heel veel plaats innemen waardoor je geen ruimte meer hebt voor andere planten in de kweektent.

Temperatuur is ook veel te hoog voor opkweek. 20 graden is prima.

Dank allemaal voor de reacties! Ik ben van plan om morgen ze te verpotten. Ik zal uiteindelijk van alle zaailingen die nu wat groter zijn geworden per 1 pot 1 komkommer zaailing in te steken. Heb te horen gekregen dat het niet zo goed is om zo veel zaailingen in 1 pot te laten.

Zal dus uiteindelijk 6 komkommers zaailingen uitkiezen en wacht het af welke goed zullen groeien. De enige die goed gezond door groeien laat ik met rust en de rest zal ik helaas weg gooien of beter weg geven aan vrienden die ook zo vroeg willen starten als het echt veel plaats zal innemen. beginners fout van mij, maar ja, vind het eigenlijk niet zo erg om te experimenteren, want leer er ook nog van. Wel zonde van de zaadjes natuurlijk.

Verder zien mijn tomaten zaailingen er ook best oke uit.. wel wat langer gegroeid,

Heb nu even foto genomen van de komkommers en tomaten:

kom29711553185965.jpg

Vandaag even de bladeren gevoeld en ze voelen heel erg harig en droog aan

kom249831553185909.jpg

De temperatuur die je op de foto ziet is ook wanneer de lichten uit zijn... Had nu even aangezet om fotos te nemen.

tmten88441553185912.jpg

Zal de tomaten ook even uit moeten dunnen.. worden er veel te veel.

Ik heb normaal de lampen aan van 20:00 tot en met 12:00 zodat het s'nachts was koeler is ook de temperatuur wat koeler blijft.. moet je na gaan als ik tussen de dag wanneer het al binnen rond 21c is de lampen aan doen! bakken die zaailingen in no time. Zoals vandaag was het huis echt heel warm geworden en dus ook de kweek boxje.. Heb al inmiddels een fan erin die lucht eruit doet, maar denk dat het niet genoeg is.. blijft nog steeds heel erg warm in de kweek box wanneer de lampen aan zijn. Denk dat het ook mijn eigen schuld is, want ik heb namelijk mirror folie op de wanden van de box geplakt.. dus de licht reflecteert. Zal deze weekend even iets wits erop doen die ook makkelijk weer eraf gaat en kijken of de temperatuur ook misschien wat daalt...

Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.

-AE