Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer Seedlings!

Ray_van-Hemel

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw in deze forum en ook beginner bij het kweken van groenten. Heb namelijk wat rond gekeken op google en youtube en wat tips en dingen geleerd hier en daar.

Heb nu mijn eigen kweekkastje gemaakt en heb voor deze jaar tomaten. aubergine. paprika. komkommer geweekt voor mijn moeder. Gaat straks hopelijk deze jaar buiten en kunnen ze vol op groeien.

Nu zijn de komkommer seedlings al na 3 dagen eruit en zagen ze eerder wel gezonder uit. de bladeren waren groen en goed open, nu zien ze er wat apart uit. Kan iemand misschien uitleggen waarom dit is? Ze zijn wat krom zoals je ziet op de foto en ik maak me wat zorgen. Ik geef ze water wanneer ik de bovenkant van het pot een lichtere verkleuring zie. daarbij is de vochtigheid van mijn kast altijd rond 40/50%. De temperatuur is avond rond 21 graden en smorgens en smiddags tussen 24-30.. zelf denk ik dat de temperatuur misschien wat te hoog is.. ik heb wel een gat in de kast waarbij koel lucht ingezogen word, maar geen ventilator bij het luchtafvoer. Zal ik het beste maar nog een ander ventilator bij kopen om te temperatuur wat op balans te houden rond 25c?

voor het verlichting gebruik is 8x 24w 6500k cfl spiraal spaarlampen met elk 1450 lumens en heb ze rond 8 cm hoog staan. Wou namelijk dat ze niet te leggish werden.

Graag u advies en alvast dank hierbij!!

IMG2019032011211973651553083771.jpg

Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.

-AE

Hallo Ray,

Het is eigenlijk nog veel te vroeg om komkommers te zaaien. Eind april / begin mei is vroeg genoeg. In jou geval ben ik niet bang dat ze lang en slungelig worden door beperkt licht, maar dat ze te snel groeien. Ze gaan heel veel plaats innemen waardoor je geen ruimte meer hebt voor andere planten in de kweektent.

Temperatuur is ook veel te hoog voor opkweek. 20 graden is prima.