La Huerta del Norte Geplaatst: 26 maart 2019 Geplaatst: 26 maart 2019 Hallo allemaal, ik heb al een paar keer zitten grasduinen op dit forum, maar nu toch zelf ook maar een account aangemaakt. Ik ben in de zomer van vorig jaar verhuisd van Amsterdam naar het Noord-Spaanse platteland. En opeens kan ik volop tuinklooien! Dat doe ik tot nu toe met veel plezier en ongehinderd door kennis. Vind het dus fijn om hier af en toe vragen te kunnen stellen en topics te kunnen nalezen. Ik ben nog maar net begonnen met het ontginnen van mijn moestuin. Deze foto maakte ik een paar dagen geleden. De grond bestaat uit zware klei. Afgelopen winter ben ik voorzichtig begonnen met bemesten (een mixje van koeienmest en ezelmest). Verder verdwijnt een deel van de as van de houtkachel in de tuin. Ik hoop op de langere termijn grotendeels zelfvoorzienend te worden qua groente en fruit, maar heb mezelf eerst twee aanklooiseizoenen beloofd om vooral heel veel te leren en uit te proberen. Ik wil zowel experimenteren met de traditionele manier van moestuinieren met eenjarige gewassen als met permacultuur. Quote https://projectlonica.com
Peter v/d Breevaart Geplaatst: 26 maart 2019 Geplaatst: 26 maart 2019 Dat is heel wat anders dan onze Nederlandse bodem Maar gaaf! Welkom! Quote Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl
Pegges73 Geplaatst: 26 maart 2019 Geplaatst: 26 maart 2019 Dat ziet er uit als een hele mooie plek om een moestuin te houden. Ideaal. Welkom op dit forum. Quote Groetjes Peggy
Mellie Geplaatst: 26 maart 2019 Geplaatst: 26 maart 2019 Oeh superleuk joh!Maar wel spannend allemaal. Nieuw land, nieuw klimaat, huis, tuin, taal... het is nog al wat! Realistisch om jezelf 2 aanklooi seizoenen te gunnen. Dan leer je de beginselen kennen en kun je jezelf en je tuin verder ontwikkelen. Zie je het verloop van de seizoenen in je achtertuintje en kun je de boel daarop aanpassen. Mooi avontuur. Veel plezier! Quote
La Huerta del Norte Geplaatst: 26 maart 2019 Auteur Geplaatst: 26 maart 2019 Dankjulliewel! Het is inderdaad supergaaf. En nieuw. En anders. Quote https://projectlonica.com
Jorg Geplaatst: 26 maart 2019 Geplaatst: 26 maart 2019 Leuk je hier te zien. Ik was je blog al eens tegengekomen via de blogroll van één van de F.I.R.E/H.O.T. bloggers. Quote
La Huerta del Norte Geplaatst: 26 maart 2019 Auteur Geplaatst: 26 maart 2019 Ah, kleine wereld! Quote https://projectlonica.com
roeier Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Heb je al een indruk van wat voor fauna er rondhuppelt op deze plek? Hazen, reeën? Het ziet er uit als een vrij natuurlijke plek, waar je misschien minder last zult hebben van de ziektes die zo makkelijk rondwaren op volkstuinen, maar bescherming tegen bepaalde dieren zou wel eens eerder nodig kunnen zijn. Hou ons op de hoogte en veel succes! Quote
La Huerta del Norte Geplaatst: 27 maart 2019 Auteur Geplaatst: 27 maart 2019 Er wordt hier helaas van 1 september tot 1 maart gejaagd. Hazen zijn er bijna niet meer, heb ik begrepen. Reeën wel. Toen ik er net woonde, zag ik 's er 's ochtends vroeg vaak eentje onder de appelboom scharrelen. Maar na 1 september heb ik hem nooit meer gezien. Verder zitten hier everzwijnen, maar daar wordt zoveel op gejaagd dat ik niet denk dat die zich dichtbij huizen zullen vertonen. Overigens is mijn moestuin volledig omheind en kan ik hem afsluiten. Dieren die ik hier verder zie: hagedissen (maar daar jagen mijn katten helaas veel op), spitsmuizen, mollen, vleermuizen, eekhoorns, roofvogels (onder meer adelaars en buizerds), alpenkraaien, allerlei huis-tuin-en-keuken-vogels (koolmezen, roodborstjes, vlaamse gaaien, goudvinken) en - natuurlijk - rupsen en slakken... Ik hoop nog op egels, maar die heb ik nog niet gezien. Zou interessant zijn als ik minder last heb van ziektes. Afwachten nog! Quote https://projectlonica.com
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Welkom Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Flup Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Welkom!Twee seizoenen is nogal ambitieus, ik zou een paar seizoenen extra erbij tellen. En kijk naar wat de lokale bewoners telen. Quote
Patrijs Geplaatst: 27 maart 2019 Geplaatst: 27 maart 2019 Welkom. Leuk om jouw seizoen te volgen, je zal toch al wat hogere temperaturen hebben. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.