Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pitloze druif ervaringen?


Mimo

Aanbevolen berichten

Ik wil graag een pitloze druif in de tuin gaan zetten. Nu vroeg ik me af welke van onderstaande druiven het beste ziekte resistent is en waarvan de smaak ook lekker zoet is. Het liefst ook een ras die een redelijke opbrengst heeft, vruchtgrootte maakt verder niet echt uit. Iemand toevallig ervaring met 1 of meerdere van deze druiven?

 

Glenora (blauw)

Eddy's Blue Wonder (blauw)

Lakemont (wit)

Himrod (wit)

Suffolk Red (rood)

Vanessa (rood)

 

Zelf hebben we ooit de Lakemont gehad de smaak hiervan vonden we zelf goed en de opbrengst hiervan was behoorlijk. Wel merkte we dat we veel last hadden van plekken op het blad (ik denk dat het valse meeldauw is geweest aangezien de vruchten verder prima te oogsten waren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf 0,0 ervaring met druif, dus dat schiet lekker op, maar omdat ik er ook wel iets mee wil, ben ik op dit forum op deze onderwerpen gestuit: https://www.moestuinforum.nl/welke-tafeldruiven-raadt-u-aan-t5163.html

https://www.moestuinforum.nl/ervaringen-met-druivenrassen-t1243.html

https://www.moestuinforum.nl/druiven-uit-rusland-hongarije-oekraine-moldavie-t25191.html

Rechtsboven heeft dit forum een zoekfunctie, misschien is er meer, en waarschijnlijk zul je niet ieder rasje zien langskomen, maar op zich is er dus wel wat over geschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoekfunctie inderdaad al gebruikt maar kwam niet helemaal het antwoord tegen tot zover. Misschien heb ik erover heen gelezen hoor dat kan ook.

 

Het gaat me vooral om de vergelijking van deze soorten. Heb zelf alleen “ervaring” met lakemont. Vond dit opzich een goede druif maar vroeg me af of een van de andere misschien beter resistent zijn en net zo lekker smaken.

 

Misschien ook handig voor andere die dit nog lezen we hebben tuin op het zuiden dus eigenlijk overal zon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de door jou genoemde rassen heb ik alleen de Glenora niet zelf staan. De rest heb ik dus zelf op de tuin. Allemaal ziektevrij bij mij, gezonde groeiers en geven goed oogst. Persoonlijk bevallen mij Lakemont, Vanessa en Suffolk Red het meest, waarbij de laatste het zoetst is, wel goed rijp laten worden. Himrod heb ik pas recenter gezet en vorig jaar voor het eerst geproefd, kan ik niet veel over zeggen nog. Eddy's Blue Wonder viel mij tegen, maar staat ook nog niet zo lang, die mag nog een jaartje blijven om te kijken of dat beter wordt. Erg neutrale vlakke smaak vond ik, eerlijk een klap in je gezicht, maar nogmaals, kan zijn dat deze 1e oogst de oorzaak was.

 

Je schrijft: we hebben een tuin op zuid, dus eigenlijk overal zon , Jullie zitten dus zonder buren, huizen om je heen, schuttingen enzo ? Standplaats, bezonning en mate van kunnen doorwaaien van je struik maakt heel veel uit of deze min of meer ziektevrije rassen ook werkelijk ziektevrij blijven.

 

Eventuele tip voor nog een optie : Solaris. Dat is mijn zoetste, smaakvolste ( niet alleen maar zoet ) druif, eveneens ziektevrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de door jou genoemde rassen heb ik alleen de Glenora niet zelf staan. De rest heb ik dus zelf op de tuin. Allemaal ziektevrij bij mij, gezonde groeiers en geven goed oogst. Persoonlijk bevallen mij Lakemont, Vanessa en Suffolk Red het meest, waarbij de laatste het zoetst is, wel goed rijp laten worden. Himrod heb ik pas recenter gezet en vorig jaar voor het eerst geproefd, kan ik niet veel over zeggen nog. Eddy's Blue Wonder viel mij tegen, maar staat ook nog niet zo lang, die mag nog een jaartje blijven om te kijken of dat beter wordt. Erg neutrale vlakke smaak vond ik, eerlijk een klap in je gezicht, maar nogmaals, kan zijn dat deze 1e oogst de oorzaak was.

 

Je schrijft: we hebben een tuin op zuid, dus eigenlijk overal zon , Jullie zitten dus zonder buren, huizen om je heen, schuttingen enzo ? Standplaats, bezonning en mate van kunnen doorwaaien van je struik maakt heel veel uit of deze min of meer ziektevrije rassen ook werkelijk ziektevrij blijven.

 

Eventuele tip voor nog een optie : Solaris. Dat is mijn zoetste, smaakvolste ( niet alleen maar zoet ) druif, eveneens ziektevrij.

 

Nee we hebben wel buren en schutting. We gebruiken de schutting om de druiven te leiden ook. We hebben geen zonblokkering van achterburen oid als je dat bedoeld.

 

 

En dankjewel voor alle reacties zo komen we er zeker nog wel uit! Haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meeste zie ik nog steeds Thomson's Seedless. Blijkbaar bestaat deze al meer dan anderhalve eeuw : https://innovativefresh.com/en/Article/A-History-of-Seedless-Grapes.

 

Als je googled, kom je deze wel tegen ja. Op de Nederlandse markt niet echt te verkrijgen zover ik weet en met een paar redenen. Allereerst omdat het een sterk verouderd ras is; wel 1 van de stamvaders van de huidige pitloze of pitarme rassen, maar ook maar 1 vàn. De veredeling van druivenrassen, maar dan ook geschikt voor onze noorderbreedte ( hoeveelheid licht, daglengte, kort seizoen etc ) heeft de laatste halve eeuw zo'n vlucht genomen, dat dergelijke oudere rassen al weer lang vergeten zijn of gewoon ongeschikt bleken voor onze streken en dus hier nooit geteeld zijn.

Jouw genoemde ras is er 1 van het warmere klimaat, California en New York. New York ligt ongeveer op de breedtegraad van Madrid ( dit ivm met het licht ), Koude deert de meeste druivenrassen niet veel, uitzonderingen daargelaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Iemand ervaring met de pitloze buitendruiven die door denieuwetuin worden aangeboden?

 

https://denieuwetuin.be/146-vollegrond?p=2

 

Blauw: Glenora, Saturn, Venus, Mars, Sovereign Coronation, Jupiter

Rood: Vanessa, Reliance

Wit: Lakemont, Korinka Russkaya, Interlaken, Himrod seedless, Jewell, Niagara seedless, Thornton

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alle soorten behalve Eddy staan, ieder jaar nagenoeg geen opbrengst. Veel meeldauw of andere schimmel, en wat over blijft eten de vogels wel op. MIjn buurman heeft de suffolk in zijn kas, stekje van mij, en dat gaat wel perfect. Ik heb dit jaar ook onvoldoende gesnoeid, maar andere jaren zat ik er wel bovenop. Misschien toch anders inrichten, meer wind erdoor laten, minder naast elkaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...