straatman52 Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 4 weken geleden heb ik een druif geplant. Hij is geent op een stam. Er zitten twee uitlopers aan waarvan er een heel mooi groeit en de ander iets achterblijft. Mijn vraag is of het sowieso een goed idee om maar één uitloper te handhaven tot hij hoog genoeg is. Of moet ik hem laten zitten omdat het zo bedoeld is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 21, 2019 Share Posted April 21, 2019 Ligt eraan hoe je hem wilt laten groeien/leiden of je er een stam van maakt, die je later op bepaalde hoogte evt. zijscheuten laat maken of dat je van de grond af al 2 scheuten wilt gaan leiden. De plant is geent en er stonden minstens 2 knoppen op die zijn gaan groeien boven de entplek. Normaal is de bovenste, zoals bij jou, de sterkste groeier en de tak waarmee je in enkele jaren een gestel (zeg maar basisvorm) maakt, tenzij je dus een struikvorm wilt met 2 takken vanaf de grond. Maar ik zou voorlopig je snoeischaar hiervoor niet tevoorschijn halen! Laat de beginnende plant maar eens een jaartje groeien en in december of zo ga je een volgende stap zetten in de opbouw van de vorm die je wenst. In ieder geval wordt de plant dan flink teruggesnoeid op de hart/hoofdtak(ken) en de zijscheuten weggenomen of op ca. 2 ogen ingekort. Kun je je intussen eens oriënteren op hoe je de druif wilt laten groeien en leiden. Door dit stap voor stap te doen krijg je een mooie, gezond groeiende en vruchtbare druivelaar. (In plaats van een oerwoud of een raar staketsel). Als je dat weet kun je hier tegen die tijd eventueel wel weer wat snoeihulp vragen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted April 23, 2019 Share Posted April 23, 2019 Ja, ik sluit me aan bij weknow.... voorlopig niks aan doen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straatman52 Posted June 12, 2019 Author Share Posted June 12, 2019 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straatman52 Posted June 12, 2019 Author Share Posted June 12, 2019 De druif is nu zo gegroeid dat hij het rek bereikt waar hij langs moet groeien. Zoals te zien op foto 1 splits hij zich nu in twee takken. Mijn vraag is of iknu al 1 tak links af moet laten buigen langs het rek, of dat ik beiden takken totnaan de top van het rek moet laten groeien en later zijscheuten naar links en rechts moet laten afbuigen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 12, 2019 Share Posted June 12, 2019 Voorlopig laten groeien. Ergens van de zomer kun je de stand van de hardst groeiende tak wat schuin plaatsen wat de groei wat remtNiks snoeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straatman52 Posted October 2, 2019 Author Share Posted October 2, 2019 Dit is het resultaat van 1 jaar groei. Kan iemand mij vertellen hoe ik nu moet snoeien. Zoals jullie kunnen zien buigt er 1 scheut naar rechts. Die wil ik eigenlijk langs mijn schuurtje rechts laten groeien. Dan heb ik twee scheuten naar links afgebogen. De bedoeling is dat ik meerdere zijscheuten naar links langs het rek krijg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted October 3, 2019 Share Posted October 3, 2019 Druif had eigenlijk meer naar links moeten staan, want aan de rechter kant zit ook een mooie rank, en die kan nu eigenlijk nergens heen...Wat betreft uw vraag...de snoei kan voorlopig nog wel even wachten, totdat de druif zijn blad begint te verliezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
straatman52 Posted October 3, 2019 Author Share Posted October 3, 2019 Ik wil een rank langs de dakrand van het schuurtje. Die rechter moet daar voor dienen. zo had ik het bedacht. Naar links wil ik graag 4 of vijf ranken.Ik wilde hem ook niet meer naar links planten om hem uit de buurt van mijn roos te houden.Als ie het blad heeft verloren meld ik mij wel weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted October 4, 2019 Share Posted October 4, 2019 Ja, dat zou kunnen inderdaad, langs de dakrand van het schuurtje Daar zat ik ook aan te denken.... Links maar even bezien, hoe veel ranken er ontstaan....een stuk of twee is denk ik al mooi....meer is niet altijd beter, in dit geval. Als de ranken te dicht op.elkaar zitten, is er meer kans op meeldauw en schimmelvorming.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts