Jump to content

Aangevrete gepootte aardappelen

Elfje77

Recommended Posts

Wij moestuinieren al een aantal jaren op een stuk van 1000m2. Ieder jaar poten wij vroege en late aardappelen. De late moeten wij er nog indoen, maar de vroege staan er al in. En voor het eerst kunnen we iedere keer dat we op de moestuin komen een aantal vroege aardappelen terug stoppen. Ze worden opgegraven en aangevreten. Een aantal staan al boven de grond en die worden met rust gelaten.

Ook een vriendin van ons die een aantal 100 meters verderop haar aardappelen heeft gepoot heeft ditzelfde probleem. Heeft zij ook nog nooit gehad.

Weet iemand welk dier dit doet? We zien geen gaten, holen of pootafdrukken.

Zelf denk ik muizen, vriendin denkt reeën en vriendje denkt vogels. Wat denken jullie?

We zullen foto's maken en hier plaatsen.

Plaats delict is de moestuin . Deze is omheind met een kleine opening achteraan om naar de achterliggende sloot te kunnen.

Dit jaar hebben we gekozen om dat omheinde stuk enkel te gebruiken voor vroege en late aardappelen, onze honderden aardbeien staan er en er is een deel gereserveerd voor bonen.

De grond is eerst gefreesd, schoongemaakt en daarna zijn de aardappelen in rijen geplaatst.

Er zit geen patroon in de aantasting. Het enige wat we kunnen bedenken is dat die aardappelen iets minder diep in de grond hebben gestaan.

Vriendje gaat nu kijken of er alweer een aantal aangetast zijn en maakt dan gelijk foto's. Dus die zal ik zo plaatsen als hij terug is.

Geen foto's kunnen maken net, want vannacht was er niets gebeurd. ik ga er zelf morgen heen en dan zal ik even kijken en zoeken of ik nog een aangevreette kan vinden en zal ik die fotograferen met duidelijke details. Wordt vervolgd.

Bij ons op het moestuincomplex zijn het vooral de eenden. Ik heb dat lang als een soort van broodje aap verhaal gezien, maar een paar jaar geleden inderdaad de eenden er zelf op betrapt. Met de snavel graven ze de aardappeltjes op, en nog best grote aardappels gingen er in z'n geheel in. Nauwelijks de schade te herleiden naar de eenden ( maken niet zulke zichtbare sporen ), maar ze doen het dus wel.

Ik zet er toch nog wat vraagtekens bij of dit wel muizen zijn. Als het de herfst was en het zou om aardappels gaan die stevig in de grond zaten, dan graven muizen en ratten zichzelf naar de aardappels toe, en merk je zelf vaak pas de schade bij de oogst.

Maar bij pas gepootte bonen en bolletjes en zo doen doen ze wel aan uitgraven. Bij aardappels heb ik het zelf nog nooit meegemaakt, maar ik wil dus niet uitsluiten dat ze het daar ook bij doen. Alleen dan vind ik het wel vreemd dat je geen gaten vindt. Ik heb zelf wel gaten op de tuin, en regelmatig zie ik de muizen ook. Maar nog nooit één keer heb ik meegemaakt dat een gepootte aardappel werd opgegraven.

Misschien kun je de aardappels wat dieper poten en er de eerste weken wat gaas of net of zo overheen doen. In elk geval vogels wordt het dan wel heel moeilijk gemaakt.

Ik kan het helaas niet goed zien...

Ratten en muizen hebben twee naast elkaar gelegen voortanden die duidelijke schraapsporen zouden moeten achterlaten in je aardappel.

Vind het wel opmerkelijk dat het een diep gat is ipv dat de aardappel gelijkmatig wordt opgegeten (zoals op de foto van Patrijs is te zien).

Heb je niet toevallig een wildcam? Om de dader op heterdaad te kunnen betrappen?

Wij vermoeden ook dat het de iets minder diep liggende aardappelen zijn. Afdekken is hier niet echt handig, want het is een stuk van 400 m2 aardappelen Normaal maken we allemaal aparte gaten, maar voor zo'n 1000+ aardappelen hadden we er geen zin meer in, dus we hebben de aanheler gebruikt om een geul te maken en daarin hebben we ze gepoot. Dat kan hier en daar wat hoger en wat lager liggen.

Wildcam hebben we niet.

De aardappelen die opgekomen zijn, die hebben nergens meer last van. En de opgegraven aardappelen hebben we vervangen door nieuwe poters.

Gaten kunnen we op het hele stuk niet vinden (500 m2). N.a.v. de reactie hebben we gezocht en niets gevonden.

De aardappelen vinden we gewoon naast hun plekje.

Het hele veld is schoon, dus op zich niet aantrekkelijk voor muizen, want we zitten op het Groningse platteland en daar zijn enorm veel roofvogels. Dan zou alleen onder de grond interessant zijn, anders zijn ze een hele makkelijke prooi.

Mocht ik er weer eentje vinden, dan zal ik de suggesties meenemen om de vraatsporen goed te bestuderen.

Alvast bedankt trouwens voor het meedenken allemaal.

Na diverse aardappelen te hebben bestudeerd zijn het vogels. Volgend jaar dieper poten. Maar ze komen prachtig op, dus die fase hebben we gehad en weer wat geleerd voor volgend jaar. Dank jullie wel voor het meedenken.