Elfje77 Posted April 28, 2019 Share Posted April 28, 2019 Hi, Ik zal ons even voorstellen. Wij zijn een koppel wat al een paar jaar moestuiniert. Wij hebben een stuk van 1000 m2, waarvan we nu 800 m2 gebruiken. De andere 200 m2 ga ik nu inrichten volgens het no-dig principe van Charles Dowding.Verder probeer ik 12 maanden per jaar verse groenten en kruiden te kunnen oogsten uit de tuin. Hiervoor gebruik ik de kennis uit het boek 'the year-round vegetable garden" van Joseph de Sciose.De groenten maak ik zoveel mogelijk in met mijn pressure canner en de jam en producten op zuur maak ik in met behulp van kokend water.Vriendje houdt zich vooral bezig met aardappelen, aardbeien en spekbonen. Hij doet ook al het zware en grove werk. Dus spitten, glad harken en bouwwerken. Zelf hou ik mij bezig met het uitzoeken van de soorten, het zaaien, planten, experimenteren, inmaken en kennisvergroting.Onze moestuin bevindt zich aan 2 kanten van een pad aan het eind van een klein moestuinencomplex. Aan de ene kant hebben we een kerstbomen en een kleine aardappelboer en aan de andere kant paarden, want dat stuk is te drassig om op te kweken. Bij het andere stuk hebben we ook paarden aan de ene kant en andere moestuiniers aan de andere kant.De moestuiniers zijn vooral traditionele moestuiniers,, welke genieten van mijn geëxperimenteer Sterker nog, eerst dachten ze dat ik onzin uitkraamde, totdat ze zagen dat het echt zo was, zoals het hele jaar door sla hebben, voor de winter wortels zaaien, die zeer vroeg al geoogst kunnen worden, een tweede pootseizoen sjalotten. Niet dat ze het zelf nadoen, maar ze volgen het vol interesse en zijn zeer ondersteunend. Helemaal biologisch zijn we niet, maar we proberen het zo natuurlijk mogelijk te doen, maar wel haalbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter v/d Breevaart Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Mooi verhaal, welkom! Quote Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidenvrouwtje Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Welkom Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Welkom. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grork Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Welkom Elfje77 met vriend Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 29, 2019 Share Posted April 29, 2019 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Welkom Elfje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted May 1, 2019 Share Posted May 1, 2019 Leuk hoor! En wie weet gaan die oude bokken nog overstag. Veel plezier met alle experimenten en ook hier Zwaai zwaai! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elfje77 Posted May 6, 2019 Author Share Posted May 6, 2019 Alen dank voor het welkom.We hebben de oude bokken al aan de aardbeien. Dat was al exotisch. En volgens onze Groningse 70+, nog altijd actieve aardappelboer (een echte grote aardappelboer), hebben wij de perfecte moestuin. Als een Groningse boer dat tegen "import" zegt, dan doen we toch iets goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts