Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Niet opgekomen Asperge klauw (In maart geplant)

citroen

Recommended Posts

Ik heb einde Maart een rij van 12 asperge planten aangeplant (alle 30 cm 1 klauw) nu is er in de midden 1 asperge klauw niet doorgekomen.

Kan ik die er Nu tussen uit halen en vervangen door ook een in Maart aangeplante Klauw ?

Mijn ervaring is dat asperge klauwen erg kwetsbaar zijn bij verplanten.

Ik heb nu al meerdere keren aspergerijen opgezet van zelf gezaaid pootgoed.

Hierbij verplant ik de asperges na het eerste en na het tweede jaar om de eerste jaren niet te veel ruimte kwijt te zijn.

Ik reken dan op een uitval van 10- 20 tot 30%. Vooral het eerste jaar als de planten nog erg klein zijn. En dat is op zandgrond waar de zachte wortels niet snel beschadigen.

De eerste keer dat ik asperges opkweekte gaf ik de overgebleven ( mindere) klauwen weg, waardoor ik zelf na slechte opkomst een tekort had.

Nu bewaar ik wat klauwen om de ontstane gaten op te vullen.

Ik neem aan dat gekocht pootgoed minder uitval zal kennen omdat ze beter geoogst worden. Ook volwassen planten zijn sterker weet ik uit ervaring en overleven makkelijker een periode boven de grond.

Zelf markeer ik de plek van het gat met een stokje ( anders weet je in het voorjaar niet meer waar de uitgevallen plant stond in de rij) en plant op het eind van de winterop die plek een reserve of nieuwe plant. Doe dat als de planten nog in winterrust zijn maar vlak voor ze gaan groeien. ( feb-maart)

De asperge komt weer tot leven als de grondtemperatuur 11 graden is.

De zachte wortels zijn erg kwetsbaar gevoelig voor schimmels en drogen ook makkelijk uit in een droog voorjaar.

Omdat ik mannelijke en vrouwelijke planten heb krijg ik in de herfst bevruchte zaden. Ik gebruik het afgehaalde loof van volwassen planten weer om bijv. de artisjokken te beschermen tegen de koude en daarom heb ik nu ieder voorjaar honderden zaailingen. Die schoffel ik om, geef ik weg of gebruik weer zelf voor nieuwe planten. Er zijn hier aardig wat medetuinders die hier nu asperges hebben van mijn zaailingen en er staan ook weer flink wat kleine plantjes omdat ik vanwege de droogte weinig heb hoeven schoffelen. Eerste jaar asperges zijn wel heel klein en alleen te zien op een schone tuin.

Mocht je toevallig hier langs de kust rijden dan kan je onbeperkt zaailingen komen halen al moet ik zelf ook weer flink wat aanvullen op mijn nieuwe rijen.

Ik heb in begin mei 5 bij Vreeken gekochte, uit de koeling komende, klauwen geplaatst. Zie nog niets. Toch wel spannend. Met de groenen Gijnlim ging het verleden jaar echt goed. Nu, het tweede jaar hebben ze al flink wat stengels. Dat wordt volgend jaaar flink genieten. Ik hoop dat deze net zo goed gaan. Misschien binnenkort nog wat opgepotte xenolim en backlim erbij zetten. Volgens Esther is dat zo laat minder riskant.

• 11 months later...