Liesje Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Daar waar eigenlijk iedereen die ik spreek verwacht dat we weer een kurkdroge en hete zomer gaan krijgen vind ik het tot dusver eigenlijk wel meevallen. Helaas liggen er bij genoeg regenval ook weer andere problemen (slakken en meeldauw bv ) op de loer. Nou goed, dat hoort erbij. Nu had ik eigenlijk verwacht dat de regen zou zorgen voor een enorme groeistuip in mijn moestuin, maar dat vind ik best tegenvallen. Mijn mais is pas ca 30 cm hoog, de komkommers zijn nog niet de lucht in en de pompoenen zijn nog niet aan de wandel. Ben ik nou ongeduldig of valt dit meer mensen op? Grts! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Ja, u bent ongeduldig, Liesje....al wat bijgemest? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Sorry Harms maar mijne inziens niets te maken met mest maar met de nog koudere temperaturen tot nu toe. De planten komen inderdaad vanzelf wel aan de groei als het warm is en er genoeg vocht in de bodem zit. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted June 13, 2019 Share Posted June 13, 2019 Ja, Appelvrouw, mijns inziens ook....het was ook maar een vraag.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted June 13, 2019 Author Share Posted June 13, 2019 Deze fase lijk ik elk jaar te hebben, en dan ineens groeit alles ineens een meter in een week . Maar in vergelijking met vorig jaar is wel allemaal echt wel langzamer. Maar dat was dan ook wel een uitzonderlijk mooie periode, haha. Hopelijk schiet alles gauw de lucht in Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 14, 2019 Share Posted June 14, 2019 nou, hier ook wat vertraging, tot vorige week toen hoorden we zachtjes "boom" (pronounce "boem") Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arievd Posted June 25, 2019 Share Posted June 25, 2019 Tuinderij is loterij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 29, 2019 Share Posted June 29, 2019 Hier loopt het seizoen ook achter ten opzichte van vorig jaar. Heb vandaag pas de tuinbonen geoogst en zal ook de peulen en capucijners vandaag oogsten. Alles groeit langzamer door de koude periode begin mei. En nu met de droogte is het ook lastiger tuinieren, aangezien de toplaag van de bodem snel uitdroogte bij het zaaien en uitplanten. Het droge, warme weer is weer wel prima voor de warmteminnende planten, dus dat is wel weer mooi meegenomen. Alle nadelen hebben ook voordelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Nu bijna een maand na de laatste reactie in dit topic vind ik het nog steeds niet echt geweldig hier in het noorden van het land en ja we zitten wel op een aangekondigd omslagpunt maar het regent hier nog teveel en de bewolking is er veel waardoor de volle warme zon uren minimaal zijn. De afgelopen dagen zijn wel iets beter dus wie weet, het probleem bij de weersomstandigheden tot nu toe is dat je ook gewoon minder kan voeden en zo blijft alles nog weer kleiner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Als het gaat om gewassen die het echt warm willen hebben, zoals die pompoenen in jouw eigen moestuin blog, Ruderalis, dan gaat het allemaal niet zo snel, nee. Dus ook tomaten, augurken en boontjes komen moeizaam op gang.Het begin van het seizoen was wel snel; honingbessen bloeiden al in februari, vanwege de warme Februari-maand toen. Daarna vooral temperaturen die onder het gemiddelde lagen, maar geen grote terugslag, zoals vorig jaar met die zeer koude maand Maart. Het was toen lastig om bijvoorbeeld uien en kolen snel op gang te helpen. Dat ging dit jaar beter, ik zie diverse voorbeelden van kolen die zijn doorgeschoten omdat het allemaal zelfs wat te snel is gegaan. Bomen waren ook vrij snel groen dit jaar. Aardbeien waren dan wel weer laat, daar had de koude Mei-maand duidelijk een effect op.Al met al geen eenduidig verhaal volgens mij. Als je puur kijkt naar warmteminnende dingen is het tot nu toe niet snel gegaan, maar zou het uiteindelijk wel eens beter kunnen uitpakken voor de gemiddelde tot snelle groeiers. Als je naar boontjes kijkt, dat werd hier vorig jaar weinig met de droogte, nu lijkt dat goed te komen, die hebben geen lange zomer nodig. Bij pompoenen hangt veel van het ras af, ik heb een plant staan waar al een stuk of 5 grote exemplaren aan zitten, maar net zoals de meeste seizoenen hoef ik niet op muskaatpompoenen te rekenen. Ook tomaten zal ik dit jaar weinig krijgen, maar het is normaal dat dat geen succes is. Heeft puur met temperatuur te maken, zon is er zat, ook dit jaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruderalis Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 Ik ben met je eens dat ik iets teveel voor eigen parochie preekte en de nuance vergeten ben, dit weer zal uiteraard enkele andere gewassen goed doen! Ik woon hier onder in Frl en dan moet je het toch met net iets minder goed weer doen dan in het westen of zuiden van het land, dat merk ik echt wel ( heb ook in het westen gewoond ), de zon uren zijn hier echt wel iets minder en het regent hier ook wat sneller. De afgelopen jaren kweken we pompoenen in onze achtertuin op de zelfde plaats dus enig referentie punt heb ik wel en dit jaar kreeg ik al snel door dat we achter de feiten aanlopen qua weer, de planten hebben redelijk lang stil gestaan voor ze aansloegen en daarna ging alles ook traag, bloemen gingen pas laat open door teveel regen en bewolking dus weinig zonnestralen en warmte. Als je wat wij vanaf dit jaar proberen te doen de extremen probeert te bereiken moet alles maximaal zijn en dit jaar was al snel duidelijk dat dat qua weer dit jaar niet gaat gebeuren, inmiddels zijn er al meerdere factoren bij gekomen waardoor dit jaar niet meer dan een leerjaar zal zijn en heb ik minimaal 5 jaar voor Mn project uitgetrokken. Ik hoop dat het weer nu stabiel en warm word met weinig regen zodat ik kan voeden en dan kan het inderdaad nog wat worden want voor alsnog gaat het niet slecht. Groei ze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted July 21, 2019 Share Posted July 21, 2019 De bonen gaan heel slecht. De sperziebonen. Nu voor de 4e keer gezaaid. Sommigen op de tuin al 5e keer. Komkommer gaat als een tierelier en de uien ook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grork Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 De bonen gaan heel slecht. De sperziebonen. Nu voor de 4e keer gezaaid. Sommigen op de tuin al 5e keer. De aanhouder wint, hierzo ook meerdere keren bonen gelegd. De laatste twee keer komt alles wel op, met een mooie groei. Blijkbaar hebben ze dit jaar een late start. Volhouden, een tuinder geeft niet op Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyL Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Dit jaar merk ik aan diverse groei processen dat het anders gaat... Het seizoen nam met de vroege hitte een enorme zwieper.Aardbeien deden het vanwege de hitte minder goed omdat ze te vroeg rijpte.Aardappelen waren hier super snel gedaan Maar daarnaast;Alle bessen het fenomenaal, en de hoeveelheden zijn absurd!De vijgenboom/struik heeft nog nooit zo vol gestaan met vijgenFruitbomen groeien geweldig mooi.. Ondanks al die dingen die anders zijn, is het een heerlijk jaar om lekker bezig te zijn in de tuin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted July 22, 2019 Share Posted July 22, 2019 Verschillen zijn toch merkbaar ifv waar men woont moet ik telkens weer vaststellen. De koude nachten hadden we hier ook en ja heeft invloed op de (bij mij) tomaten. De pepers en paprika's echter zijn voor op vorig jaar.Bvb Romano, al 6 afgerijpte exemplaren kunnen smullen, idem paprika Frans (wel groen) al enkele mooi grote kunnen oogstenVan de pepers oogste ik al fireflame en cayenne - niet veel maar toch 7 volledig afgerijpt.Brown Butlah begint nu pas met vruchtvorming, de Trinidad Scorpion Peach heeft massa's bloemen maar zie nog geen vruchtvorming, Hot lemon héél veel vruchten doch tot nog toe geen rijping te zien, Bulgarion Carrot heeft mooie vruchten doch in vergelijking met vorige jaren weinig etc Bieten heb ik al met massa's geoogst, idem boterboontjes eaMoet wel zeggen dat ik sinds enkele jaren bvb boontjes voorzaai, eens ontkiemd groeien ze door veel, het zaaien zelf rechtstreeks in de tuin ging meestal ook gepaard met meerdere zaairondes om voldoende plantjes te hebben. Is hier niet zo'n raar jaar, gewoon Belgische zomer, vorig jaar was extreem, werden toen verwend qua warmte maar véél te droog.Ik sluit me aan bij DannyL: ondanks alles, tot nog toe een heerlijk jaar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts