henkg Posted June 17, 2019 Share Posted June 17, 2019 Tuinen van oudere huizen zijn groter, ze hebben gemiddeld dus meer ruimte voor een moestuin.Zie: https://www.ad.nl/wonen/nederlandse-tuinen-worden-ieder-decennium-kleiner~a8bdff724/ Bovenstaand bericht roept wel vragen op:- Is er gefilterd op uitsluitend tussenwoningen, of zijn bovenwoningen ook inbegrepen?- De vergelijking tussen woonoppervlak en perceelgrootte gaat mank: het woonoppervlak is meestal verdeeld over twee verdiepingen. In theorie zou het woonoppervlak dus groter kunnen zijn dan de totale perceelgrootte. Het aanwezige tuintje is dan kleiner dan nul m2. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted June 17, 2019 Share Posted June 17, 2019 Ik geloof dat wel. Bouwgrond / percelen worden steeds schaarser en dus duurder. Met als gevolg dat men op minder oppervlakte meer huizen gaat bouwen, dat levert en meer op en je voldoet meer aan de vraag. Vergelijk maar eens een willekeurige woonwijk in een gemiddeld dorp. Waar er in bv de jaren 80 nog volop ruimte was voor een groot speelveld, ruime parkeerplaatsen en ook nog een aardige tuin bij het huis, zie je dat niet meer terug in de woonwijken van bv na 2000. Ja, er zijn best nog wel speelveldjes, maar dat zijn postzegeltjes in vergelijking met de speelvelden uit de jaren 80. De tuinen zijn ook kleiner. En vaak is er ook nog bezuinigd op het aantal parkeerplaatsen in de wijk. Mensen hebben meer auto's per wooneenheid / gezin dan in de jaren 80, maar dat wordt ook nog weleens vergeten. Dus ja, de tuinen zijn kleiner geworden, dat is mijn ervaring wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Gelukkig wonen er ook steeds minder mensen in een woning, mijn moeder had in haar jeugd een redelijk grote tuin maar moest die wel met 7 broers en zussen en haar ouders delen... Hier in de buurt is het aardig aan het vergrijzen en is een twee of drie persoons huishouden ook een groot gezin. Ook neemt m.i. de behoefte aan groen in de directe omgeving af door urbanisatie en zie je steeds meer "tuintjes" dicht getegeld. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wortel Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 Wij hebben een oud huis gekocht. Gebouwd in 1903. Nu wel een tuin van ongeveer 600m2, dat krijg je echt niet bij nieuwbouw rond utrecht... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted June 18, 2019 Share Posted June 18, 2019 We gebruiken de tuin ook heel anders als vroeger. Even kijkend naar dat krappe arbeiderswoninkje waar ik in ben opgegroeid: buiten was 'de bleek', een grasveldje dus waar van oudsher witte lakens van oudsher op werden gelegd, tegen de muur zat een waterput, die was al in onbruik dacht ik, natuurlijk waren er waslijnen aan stevige palen, wat groentebedden, daar achter een kippenhok, en dan was er nog een kolenhok met daarin een 'húske' waar je je behoefte kon doen.Bijna al deze functies zijn binnenshuis gegaan, en als ik tegenwoordig kijk naar een woning in het goedkoopste segment, want daar heb ik het over, dan is er of nauwelijks een tuin, of het is voornamelijk een grasveldje omzoomd met wat bloemetjes. Men zit wel eens buiten op een mooie dag, maar verder heeft het niet veel functie. Je ziet wel een enorme verscheidenheid aan bloemen nu, en dat had je vroeger weer niet, en toen waren al die groen-centra er ook niet.Volgens mij is er nogal een culturele omslag geweest in wat een 'tuin' is voor een gewoon arbeidersgezin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted June 19, 2019 Share Posted June 19, 2019 Tja, ik heb daar wel geluk mee gehad. Nieuwbouw en een tuin van 20x5m, dat is echt riant voor nieuwbouw. Moet wel zeggen dat mijn straat de enige in de wijk is met zo'n 'diepe' tuin, de achterburen hebben al 4 meter minder. Ze hadden aan het eind van de wijk vast nog wat meters over ofzo, maar ik ben er blij mee Minder tuin kan toch eigenlijk niet hoor, sommige planten zijn nu al te groot... Als ik op funda kijk dan heeft bijna elk 'gewoon' rijtjeshuis een kleinere tuin, ook oudere huizen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted June 24, 2019 Share Posted June 24, 2019 Dit is gunstig voor het ledenaantal van de volkstuinverenigingen. Die zien ook in het oosten het ledenaantal toenemen. Wat jaren geleden was er nog wel wat leegstand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts