Jump to content

Aanplant fruit en noten met dunne teeltlaag

prinske86

Recommended Posts

Hallo allemaal.

Ik heb een tuin in Brabant op hogere vrij droge zandgrond. De zwarte laag is ongeveer 40cm, daarna volgt wit/geel zand. Eiken groeien goed en ik heb ook een half stam appel staan. Is de 40cm ook genoeg voor walnoot, kastanje, en ander hoogstam en laagstam fruit?

Zeker notenbomen zullen diep gaan want die maken een penwortel. Dus die 40 cm zijn ze zo doorheen. Wellicht is er in het zand of daar weer onder heus voeding te vinden. Als je echt denkt dat er niks te eten is voor je bomen kun je er altijd nog een stikstofbinder naast planten. Denk aan bijvoorbeeld de erwtenstruik of de olijfwilg. Die helpen een notenboom aanzienlijk.

Ook voor fruitbomen is het altijd beter om een gilde te maken. Misschien daar eens in verdiepen als je daartoe bereid bent.

En zo niet, zou ik gewoon aanplanten en kijken wat er gebeurt. Doodgaan zullen ze niet snel, als er maar voldoende water is. Als water een probleem is, is het ook weer een goed idee om er andere soorten bij te planten om het vocht vast te houden. Want alle blad die valt wordt compost/humus en dat kan vocht vasthouden. En een goede bodembedekker gaat verdamping tegen en voegt idealiter ook nog wat toe qua voeding voor de boom

Ik denk wel dat dat kan...flink wat compost in het plantgat of iets anders vruchtbaars...potgrond, turf, enz. Ik zou u alleen aanraden om appelbomen en walnootbomen niet te dicht bij elkaar te zetten...dat vinden appelbomen niet zo fijn!

Bedankt voor het antwoorden, maar de tips die worden gegeven komen uit de populaire literatuur waar vaak wordt gesteld dat gildes en andere platencombinaties alle problemen wel even oplossen. Het idee dat diversiteit bijdraagt aan een duurzaam systeem staat als een paal boven water maar een onderlaag aanplanten om verdroging te komen werkt gewoon niet op een droge grond, (althans niet in de beginjaren) en de oplossing van stikstofbindende planten is er ook zo een uit de populaire literatuur, overgenomen uit productiesystemen in landen waar een totaal gebrek is aan stikstof. Dat gaat mijn probleem van wit zand op 40 diepte echt niet oplossen. Meer organische stof toevoegen, bijv lokaal in plantgat kan ik wel inkomen, maar ook geen permanente oplossing, gezien de boom als hij volwassen is honderd keer meer oppervlakte met zijn wortels bestrijkt dan alleen het pootgat waar ik een zak compost in gooi.

Mijn vraag is veel simpeler: gaan hoogstam bomen/notenbomen problemen krijgen in hun ontwikkeling doordat ze op 40 cm al wit zand tegenkomen?

Hier in de groenstrook gingen de bomen ook dood of werden ziek, ze stonden in zeer lichte grond, voornamelijk zand. (Wij zitten aan de rand van het duin, en de plek waar de bomen staan is een met duinzand gevulde tankgracht uit W.O.II , net als een deel van mijn moestuin.

We hebben alles gerooid en er is een vrachtwagenlading goede grond ingegaan, een cm of 30/40. Daarna beplant. de al wat grotere fruitboompjes zijn het eerste jaar verdroogt door het droge voorjaar. Daarna meer aandacht gegeven ( water) en de nieuwe aanplant laagstamfruit gaat nu al weer een jaar of drie goed. Afgelopen winter voor het eerst gesnoeid en nu veel vruchten.

Wel zit bij ons het grondwaterpeil niet zo erg laag door drangwater uit het duin.

Nee hoor, 40 cm is zeker niet verkeerd! Hier is de teeltlaag tussen de 20 en 30 cm en de walnoten hangen vol! We hebben geen speciale gildes gemaakt omdat het hier ook enorm droog is(zelfde verhaal) Wat fruittuin 17 aangeeft kan heel nuttig zijn, hier bijons helaas niet omdat we dan te druk met watergeven zijn.

Maar we hebben de grond verrijkt met compost, maar het meest nuttige is hier de mulchlaag geweest in de eerste 2 jaar. Daarna mogen de meeste dingen zich wel zelf redden.

We gebruiken geen turf, al helemaal niet bij walnoten omdat de ph veel te laag is en de het niet heel veel water buffert.

We hebben wel een aantal meter van de bomen aardperen staan die woelmuizen aantrekken zodat niet de wortels van de bomen de eerste 2 jaar teveel opgegeten worden.

Als de bomen eenmaal staan redden ze zich en gaat het helemaal goed komen!

Een bos red zich ook, en bij ons tegenover staat een bos van ruim 100 jaar op stuifzand en die redden zich ook, ook vorig jaar met de droogte.

Hoe diep zit het grondwater? hier of 3,5 tot 4 m (!!) En de meeste dingen doen het prima!

Heel veel succ6 met de aanplant!

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

40 centimeter vind ik voor de meeste fruitbomen te weinig. Wel is het zo dat veel vruchtbomen bij een ondiepe vruchtbare teeltlaag de neiging hebben om hun wortels in de breedte te laten groeien en minder in de diepte. Voor veel kleinfruit soorten is 40 cm zwarte grond voldoende.

Mocht je toch fruitbomen willen planten: plantplaats verbeteren met compost, gaan voor robuuste, sterke soorten en beginnen met kleine boompjes en niet al met exemplaren van 2 meter. Bij dit laatste: kleine boompjes passen zich vaak beter aan dan al wat grotere exemplaren. Verder is het op droge zandgrond belangrijk dat je de bomen in het groeiseizoen van voldoende water voorziet.

Prinske86 die literatuur is niet voor niets populair he.. maar als je het niet wilt aannemen even goede vrienden hoor!

Je klaagt over een droge grond en te lokale voeding. Nou dan zeg ik donder er een aanhanger houtsnippers op, plant een struiken- en kruidlaag aan en gooi er in het begin regelmatig de sproeier op. Succes gegarandeerd, die grond zal verbeteren en vocht gaan vasthouden

Brabantse Tuinprins,

Heeft breed wortelen ook niet heel vaak te maken als het water te hoog staat of verdichte grond?

Het probleem kennen we hier niet met de fruitbomen. We zitten erg hoog en toch staat de buurt vol met fruitbomen en we zien zelden dat ze omwaaien doordat ze te oppervlakkig wortelen. Er staan hier bijv peren van meer als 100 jaar.

Ik ben het er mee eens dat als er voor een grote productie gegaan word dat meer als 40 cm heel fijn zou zijn. Maar dat is voor menig fruitliefhebber al teveel, dan komt het probleem van dunnen weer om de hoek kijken door te volle bomen. Ik denk dat een grondwaterstand van 75 tot 1 m diep perfect zou zijn en meer doet als een diepere teeltlaag. Of zie ik dat verkeerd?

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Bomen maken stabiliteitswortels (de penwortel), deze zijn beperkt in volume maar kunnen idd soms wel tot 1m diep gaan.

Vocht en voeding wordt echter vooral met haarwortels opgenomen die meestal tot max +/- 50 cm diepte gaan (hangt sterk af van de groei omstandigheden)

Heb vroeger redelijk wat oude halfstam en laagstam (15 à 25 jaar oud) fruitbomen gerooid.

Graafde toen altijd op +/- 70 cm van de stam een ring rond de boom tot op +/- 50 cm diepte en dan onder de boom door.

Was veel werk maar meestal kon je de boom daarna 'gewoon' omduwen.

40 cm moet volgens mij volstaan.

Meng goed wat compost of andere bodemverbeteraar onder de grond in de put, komt wel goed.

Probleem vocht kan je oplossen door een drainage buis mee in te graven, die kan je dan gebruiken om water tot bij de wortels te brengen.

Bomen zijn opportunisten.

Wij hadden een lekke riolering op 1.2 m diepte

Dit kwamen we te weten nav een latere verstopping.

Bleek dat wortels van de notenboom via het gat in de riolering was gekropen, lekker voedzaam en voldoende vocht

Dit is echter niet de regel.