Jump to content

opbrengst doperwten

advanbrunschot

Recommended Posts

Ik ben een beetje teleurgesteld over de oogst van de doperwten, Kelvedon Wonder. Ik heb een stuk gaas van 240 cm lengte waar de doperwten groeiden. En van deze lengte heb ik (slechts) 500 gram doperwten kunnen oogsten. Zijn mijn verwachtingen te hoog of is dit een normale opbrengst?

Dit ras viel me dit jaar ook erg tegen i.t.t. vorig jaar. Veel kleine peulen. iK had zo'n 3 meter ingezaaid aan beide kanten van het gaas. Dus zeg rustig 6 meter Kelvedon Wonder. Het is natuurlijk een laag ras, maar met een opbrengst van een flink gevulde standaard roomijsbak volgend jaar toch maar weer iets anders proberen.

Volgens mij moest het me2 (me too= ik ook).

Hier was de opbrengst zeer goed van de later gezaaide, de eerst gezaaide gaven iets minder of andere jaren. Ras is ook Kelvedon Wonder.

Ik schat zo'n 2 kg voor 3 meter.

Edited by Guest

Hier is het een bijzonder goed peulen en doperwtenjaar geworden Misschien omdat ik er vroeg bij was en ook regelmatig gegoten heb tijdens de droogte. Ik zie bij andere tuinen veel planten die al snel stopten met peulen maken.

Ook is het afhankelijk van opkomst, afstand tussen de erwten bij leggen en of je ze genepen hebt. Hier zet ik aan weerszijde van een 4 meter rek de plantjes (tweede rij, eerste rij zijn peulen) en met wat bescherming tegen de vorst wind.

IMG2019043017335936271556645251.jpg

IMG2019030517081580871551810341.jpg

Kelvedon Wonder is al een oud ras. Er zijn nieuwere rassen zoals Tristar en Vada die een hogere opbrengst geven en zeer goed van smaak zijn. Het zaadgoed is dan wel een stuk duurder maar de aanschaf hoeft maar eenmalig te zijn. Je kunt daarna heel goed zelf het benodigde zaadgoed voor het volgende jaar telen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --