Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Geen inspiratie of eigenlijk gewoon niet zo creatief...

Recommended Posts

Ik heb pas geleden 3 grote terracotta potten gekocht, in de 2 grootste wil ik graag meerdere planten, ik heb bosbes, kruisbes, bananenplant, pruimenboompje, peper, paprika, tomaat, vijg en laurier, maar ik weet niet goed wat er bij elkaar mag enzo, dus alle tips zijn welkom

3fb9e1162f370cfae4bf416207e0ca1b.jpg

Ik denk dat je te weinig potten hebt voor de hoeveelheid planten die je hebt gekocht. Paprika, peper en tomaat zijn de enigen die de winter niet gaan overleven. De rest wel.

De bananenboom zou ik zelf alleen doen, dat is al 1 pot.

Vijg zou ik apart doen en laurier ook, omdat ze flink wat ruimte gaan innemen.

Onder de pruimenboom zou ik mijn tomaten doen. De kruisbes en laurier, afhankelijk van of het een struikje is of een boom, kunnen ook samen. Laurier stelt geen hoge eisen, dus zou qua verzorging ook bij de vijg kunnen, maar ze hebben ruimte nodig. Bosbes heeft zo’n andere voedingsbehoefte (absoluut niet bijmesten), die zou ik alleen met andere bosbessen samen doen.

Peper en paprika kunnen ook samen. In geval van nood kan er best een tomaat bij, maar capsicum wil weinig water en tomaat juist veel. Dan moet je daar een balans in zien te vinden. Ik heb ze ook wel eens uit plaatsgebrek samen. Komt vast goed allemaal. Succes!

Pot 1 is af

Links de kruisbes, rechts de zwarte bes (zat een 35% korting sticker op bij de AH, dus ik kon m niet laten staan) vooraan 2 hederas, in het midden aloe vera in een ingegraven pot, en achter een tomaat, ook in een ingegraven pot.a74874987ddb54c229e1db799ce6d074.jpg

Paprika, peper en tomaat zijn de enigen die de winter niet gaan overleven. De rest wel.

Het blijft natuurlijk ook een punt om 'winter bladverliezende planten' binnen te houden. De bessen planten verwachten een winter. En binnen krijgen ze die niet, waardoor de biologische klok fout gaat, en dus vast en zeker dood gaan.

Paprika en peper zijn meerjarige planten, dus die overleven het wel, indien genoeg licht in de winter.

Ik zie wel een probleem in de samenstelling van die pot. Aloe vera kan behoorlijk groot worden en kan die pot in z'n eentje al vullen.

Daarbij wordt hij heel breed en zal alles wat erom heen staat wegduwen, zoals de tomaat. De tomaat heeft verder geen ondersteuning, dus die zul je denk ik gebogen een keer terug vinden. De wortels van de tomaat gaat onder de grond alles verdrukken, gok ik zo.

Eigenlijk geldt wat betreft de ruimte hetzelfde voor de 2 bessen. Dat worden hele struiken die ieder op zich zo'n pot verdienen.

Ik zal niet zeggen dat het niet gaat lukken (ik probeer zelf ook wel eens het uiterste), maar dit zul je heel goed moeten snoeien en/of bijhouden.

(volgens mij kun je aloe vera niet eens snoeien )

Je hebt een schattig minituintje gemaakt maar ik denk niet dat deze erg levensvatbaar is.

Al deze planten hebben duidelijk andere behoeftes aan water en licht en voeding.

Maar dat zul je zelf wel gaan merken.

Aloe Vera is prima te snoeien hoor! Snoeiafval kan dan weer in een potje om iemand anders blij te maken en anders in de kliko. De tomaat heeft sowieso niet heel lang meer. Voordat die in de verdrukking komt, ben je minstens een half jaar verder vermoed ik en dan is ie toch al dood.

Ach, gewoon genieten en kijken wat werkt zou ik zeggen. Een buitenplant binnen blijft lastig.

• 2 months later...