bonnie f Posted September 4, 2019 Share Posted September 4, 2019 Ik heb 9 kilo (netto) zuurkool in een zuurkoolpot verwerkt. Volgens de regels: zuurkool schaven, mengen met (16 gram per kilo) zout, kneuzen, in de pot doen. Schoon blad erop, stenen erop. Vocht stond tot boven de stenen. Water in het luchtslot.Toch komt de zuurkool steeds weer boven.Ik heb het 2 keer aangevuld met water maar dat durf ik niet nogmaals te doen omdat je daardoor natuurlijk de zuurbalans verstoord.Wat zouden jullie doen? Toch weer aanvullen met water? Opnieuw naar beneden stampen en stenen verzwaren?Of is de zuurkool al rijp voor de composthoop?Dat laatste zou natuurlijk wel heel zuur zijn........ Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted September 11, 2019 Share Posted September 11, 2019 Hoe is het afgelopen met de zuurkool? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted September 12, 2019 Author Share Posted September 12, 2019 Volgens mij gaat het nu goed. We hebben met de stamper de boel naar beneden geduwd. Dat scheelde. Toen de gewichten verzwaard door middel van een pot water. Nu blijft alles mooi onder. Het ruikt nog goed en ik zie geen enge schimmel. Nu kunnen we alleen nog maar hopen. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 13, 2019 Share Posted September 13, 2019 top wij vullen ook wel eens aan met water met zout, zelfde verhouding als voor de zuurkool Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klavertjevier Posted September 15, 2019 Share Posted September 15, 2019 We (bonnie f en ik) waren verbaasd dat de stenen veel te licht waren om de zuurkool onder te houden. We hebben inderdaad zout water toegevoegd maar waren bang om het teveel te verdunnen. De grote jampot met water op de stenen lijkt vooralsnog een prima oplossing en het waterslot borrelt nu lekker. Hebben anderen ook dezelfde ervaring met te lichte stenen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 16, 2019 Share Posted September 16, 2019 nee, wij hebben deze:linkje gaat prima, even aanduwen na het vullen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bonnie f Posted November 30, 2019 Author Share Posted November 30, 2019 Nou, ondanks alle perikelen van lege waterslotjes, weinig vocht is de zuurkool uitstekend gelukt.In eerste instantie vond ik het niet echt fris en fruitig maar na een maandje extra is het dan toch zoals ik hoopte. Friszurig en kruidig. Pffff, wat een gedoe. Maar geweldig dat het lukte. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?” Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Top, Bonnie, dat het gelukt is, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted December 2, 2019 Share Posted December 2, 2019 hier net 4 kg geweckt, was goed op smaakedit: en nog 4 kg klaar is RobO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klavertjevier Posted December 4, 2019 Share Posted December 4, 2019 Het "weinig vocht" loste zich vanzelf op doordat het water uit het waterslot regelmatig de pot in gezogen werd. Beetje dubieus want echt fris is dat water niet na een tijdje. Maar zoals Bonnie meldde is het prima gelukt en eten we er lekker van. Dit jaar was de 20 liter pot niet geheel vol. Dat zullen we volgend jaar wel doen. Misschien dat het waterslot dan beter functioneert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted December 5, 2019 Share Posted December 5, 2019 hier wordt het water in het slot regelmatig verschoond, even schuinhouden, uitboenen en vers water erindoen we omdat er naast stof etc ook wel vliegjes in komen, fruitvliegjes denk ik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts