Jump to content

Vlierbessen

heidike_21

Recommended Posts

Ja je stekt zo een haag als je die bijhoud met snoeien en bv een zwartbladige, roze bloeiende of gefranjerde vlier neemt ziet het er super tof uit.

Heel veel winterstek werkt zo makkelijk als wilg.

Players only love you when they're playing.

Als je van de winter een paar takken van 30-40 cm in de grond steekt 15 cm heb je zo een haag, lijkt me praktischer dan zaad.

ja daar ben ik achtergekomen toen ik de takken voor de stokbonen heb gebruikt dr groeit nu een mooi boompje met de stokboontjes mee

Als je van de winter een paar takken van 30-40 cm in de grond steekt 15 cm heb je zo een haag, lijkt me praktischer dan zaad.

Vlierbes wortelt heel erg makkelijk, maar de wilde is veel slechter dan een gecultiveerd ras. (slecht rijpende, kleine vruchten). Het liefste dus stekken van een mooi ras.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter

@Jorieke, maar dan eten vogels ze op en gaan ze eerst door de spijsvertering voor ze op de grond(of in de knotwilg). En bij sommige vogels moeten de zaden eerst door de maag van een vogel om te kunnen ontkiemen.

Dus misschien moeten ze eerst een paar uur in lauw/warm water weken voor ze kiemen?

Wild of gecultiveerd maakt niks uit volgens mij, staan hier zat wilde zwaar van de bessen schermen.

Meer dat de struik of hij nu wild of gecultiveerd ras is pas na aantal jaar flink opbrengst geeft.

Zit wat in Dennis

Stekken doe je sowieso van een soort/plant/vorm die je bevalt (dus grote bessen, mooie bloemen, wat dan ook), dus dat komt goed

Ik heb een mooie donkerbruin bladige, en het stikt hier al van de 'normale'. Dus daar kan ik wel een mooi hegje van maken.

Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem!

www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Oh mooi, wij hebben 2 soorten rode staan. Waar er aan eentje al 1 tros aan hangt

Verder hebben we er 3 gekocht voor in een wilde heg samen met dingen als hondsroos en meidoorn.

En er staan nog een paar grote die spontaan zijn opgekomen.

@hansm,

Zaaien is mogelijk, maar hierbij gaan de meeste gewenste eigenschappen verloren. De in het wild voorkomende vlierstruiken worden meestal door de vogels verspreid. Deze zaailingen hebben meestal kleine bessen, zijn ongelijk rijp en zijn soms laat rijp.

Bron: houtwal.be

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter

Ja klopt ja maar er groeien hier heel veel meidoorns in de buurt, gewoon langs de weg en ook in de windsingel. Volgens mij staan er ook geen meidoorn in die heg, maar dat wouwen we eerst wel doen dus ik was even in de war. Er staan ook nog wat andere besdragende planten in voor de vogels.

@hansm,
Zaaien is mogelijk, maar hierbij gaan de meeste gewenste eigenschappen verloren. De in het wild voorkomende vlierstruiken worden meestal door de vogels verspreid. Deze zaailingen hebben meestal kleine bessen, zijn ongelijk rijp en zijn soms laat rijp.

Bron: houtwal.be

lijkt mij nog steeds onzin overal staan de wilde struiken zwaar van de dikke bessen.