heidike_21 Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Ik kreeg pas enkele zaden van de vlierbes , hier hoop ik toch binnen enkele jaren vlierbessensiroop of jam van te maken !Kan ik deze zaadjes nu nog zaaien ? Quote http://axelsmoestuin.weebly.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Geen idee, nog nooit van gehoord dat je vlier uit zaad kan opkweken. Wanneer het lukt zal je binnen een paar jaar wel kunnen oogsten, t's net onkruid vlier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Als je van de winter een paar takken van 30-40 cm in de grond steekt 15 cm heb je zo een haag, lijkt me praktischer dan zaad. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 @Dennis: Tuurlijk kan het uit zaad! Hoe denk je anders dat die krengen bovenin knotwilgen komen te groeien @Hans: Gaat dat inderdaad net zo makkelijk als wilg? Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Ja je stekt zo een haag als je die bijhoud met snoeien en bv een zwartbladige, roze bloeiende of gefranjerde vlier neemt ziet het er super tof uit.Heel veel winterstek werkt zo makkelijk als wilg. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted August 5, 2011 Share Posted August 5, 2011 Als je van de winter een paar takken van 30-40 cm in de grond steekt 15 cm heb je zo een haag, lijkt me praktischer dan zaad.ja daar ben ik achtergekomen toen ik de takken voor de stokbonen heb gebruikt dr groeit nu een mooi boompje met de stokboontjes mee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Als je van de winter een paar takken van 30-40 cm in de grond steekt 15 cm heb je zo een haag, lijkt me praktischer dan zaad.Vlierbes wortelt heel erg makkelijk, maar de wilde is veel slechter dan een gecultiveerd ras. (slecht rijpende, kleine vruchten). Het liefste dus stekken van een mooi ras. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 @Jorieke, maar dan eten vogels ze op en gaan ze eerst door de spijsvertering voor ze op de grond(of in de knotwilg). En bij sommige vogels moeten de zaden eerst door de maag van een vogel om te kunnen ontkiemen. Dus misschien moeten ze eerst een paar uur in lauw/warm water weken voor ze kiemen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Wild of gecultiveerd maakt niks uit volgens mij, staan hier zat wilde zwaar van de bessen schermen.Meer dat de struik of hij nu wild of gecultiveerd ras is pas na aantal jaar flink opbrengst geeft. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 ja maar ze groeien snel hoorik had er een achter de kas geplant in het voorjaar en hij is nu twee keer groter dan toen ik hem geplant had. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Zit wat in Dennis Stekken doe je sowieso van een soort/plant/vorm die je bevalt (dus grote bessen, mooie bloemen, wat dan ook), dus dat komt goed Ik heb een mooie donkerbruin bladige, en het stikt hier al van de 'normale'. Dus daar kan ik wel een mooi hegje van maken. Quote Kom 15 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! www.moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Zijn die donkerbladerige ook eetbaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Ja slechts een gekweekte vorm van de wilde. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Oh mooi, wij hebben 2 soorten rode staan. Waar er aan eentje al 1 tros aan hangt Verder hebben we er 3 gekocht voor in een wilde heg samen met dingen als hondsroos en meidoorn. En er staan nog een paar grote die spontaan zijn opgekomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 met meidoorn moet je oppassen ivm je fruitbomen, moet je maar wat info. eens over opzoeken.ik wilde een meidoornhaag maar besloot dat na info. lezen niet te doen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 @hansm,Zaaien is mogelijk, maar hierbij gaan de meeste gewenste eigenschappen verloren. De in het wild voorkomende vlierstruiken worden meestal door de vogels verspreid. Deze zaailingen hebben meestal kleine bessen, zijn ongelijk rijp en zijn soms laat rijp.Bron: houtwal.be Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 Ja klopt ja maar er groeien hier heel veel meidoorns in de buurt, gewoon langs de weg en ook in de windsingel. Volgens mij staan er ook geen meidoorn in die heg, maar dat wouwen we eerst wel doen dus ik was even in de war. Er staan ook nog wat andere besdragende planten in voor de vogels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 6, 2011 Share Posted August 6, 2011 @hansm,Zaaien is mogelijk, maar hierbij gaan de meeste gewenste eigenschappen verloren. De in het wild voorkomende vlierstruiken worden meestal door de vogels verspreid. Deze zaailingen hebben meestal kleine bessen, zijn ongelijk rijp en zijn soms laat rijp.Bron: houtwal.be lijkt mij nog steeds onzin overal staan de wilde struiken zwaar van de dikke bessen. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts