Ga naar inhoud

Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je binnen nu en 1 a 2 jaar doen)?

Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je gedaan / ga je binnen nu en 1 a 2 jaar doen)?  

54 leden hebben gestemd

1. 1. Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je gedaan / ga je binnen nu en 1 a 2 jaar doen)?

• Minder / geen vlees eten
      27
    • Consu-minderen: minder kopen, meer repareren, geen eten weggooien
      30
    • Geen vliegvakanties meer
      12
    • Zonnepanelen (laten) plaatsen
      20
    • Warmtepomp -ook hybride- (laten) installeren
      5
    • Huis beter (laten) isoleren
      17
    • Elektrische auto nemen
      8
    • Nog even afwachten, nu nog niks, want te duur
      7
    • Niets, het maakt toch niet uit (druppel op de gloeiende plaat. China, India en zo)
      10
    • Niets, ik ben een klimaatontkenner / opwarming aarde komt niet door menselijk handelen
      9

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Oja, dat snap ik best. Ik reageer er best fel op, omdat veel mensen anderen al snel veroordelen om hun levensstijl. Daar hou ik zelf niet van. Als je met 1 vinger naar een ander wijst, wijzen er 3 naar jezelf.

Het klopt wel dat de mens meer bewust moet worden van het milieu. Er is maar 1 aarde en daar moeten wij en onze kleinkinderen het mee doen. En er is ook veel wat nu al veel beter kan, zonder dat het de burger extra geld kost. Plastic verpakkingen, daar is al zoveel winst te behalen, om maar een voorbeeld te noemen.

Zelf ben ik inderdaad skeptisch over veel zogenaamde duurzame oplossingen (bijvoorbeeld de electrische auto of biomassacentrales), maar dat maakt niet dat ik onbegaan ben met het milieu. Op mijn manier draag ik wel degelijk mijn steentje bij en ik denk ook dat andere kritische (hier in dit topic, maar ook daarbuiten) mensen dat doen. Maar ik ga niet investeren in techniek waar ik het nut niet van in zie en die wat mij meer gaat kosten ook (vb electrische auto + nieuwe cv). Mijn geld kan ik maar 1x uitgeven. Dan wacht ik liever op betere alternatieven.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wachten op diverse goedkeuringen, als alles verloopt zoals we willen dan benoveren we volgend jaar een ruime alleenstaande woning met +/- 12.000 m² grond (+ +/- 2.000 m² bouwgrond)

We mikken op een energiescore van 15

We gaan alles héél grondig aanpakken

- gevel, dak en vloeren wegnemen en alles veel meer dan noodzakelijk isoleren

- 3 dubbel glas en bijna passief deuren plaatsen

- zonnepanelen + zeker 2 Tesla batterijen van elk 14 kW en een zonneboiler met reserve vat van 1.500 l

- bodem warmtepomp voor vloerverwarming én sanitair warm water

- doorgedreven regenwater recuperatie voor alles muv drinkwater in de keuken + hergebruik van gezuiverd en gebruikt regenwater voor tuin

- wij kopen enkel vlees, gevogelte bij plaatselijke boer en slager én zijn niet van plan onze consumptie te minderen

- wild krijgen we regelmatig volgens seizoen van een jager die enkele percelen en een bos van ons pacht

- groenten kopen we bijna nooit in de supermarkt, meestal bij lokale winkeltjes die worden bevoorraad door boeren

- meeste groenten en fruit (muv enkele exoten zoals bvb ananas) komen uit eigen tuin

Op de 12.000 m² komen diverse fruitbomen, hagen etc

Een vlindertuin zal worden voorzien, idem vijver voor amfibieën en libellen ed

Vliegreizen zullen blijven, wil nog héél veel zien

Wagen is noodzakelijk voor het werk, dagelijks +/- 100 km dus ...

Verplaatsingen in de buurt doen we met de fiets (elektrische)

Als particulier kan ik verder niet veel doen denk ik

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wow TomP wat geweldig! Wat een duurzame woning wordt dat zeg. Super project.

Die tesla batterijen; bedoel je een powerwall? Die wil ik ook nog ooit.

Geplaatst:

Idd de Powerwall 2 of tegen dan mss de 3?

Zijn in belgië wel nog moeilijk verkrijgbaar maar weinig degelijke alternatieven voor die prijs.

Momenteel nog niet economisch te verantwoorden dat weet ik maar als je de capaciteit van je zonnepanelen quasi volledig wil benutten dan heb je nu eenmaal een opslag nodig. Met batterijen kan je tot 80% van je verbruik dekken.

Prijs is een ding, je voetafdruk willen verlagen is een ander iets

Geplaatst:

Heel interessant, zo’n Powerwall. Dus maar wat ingelezen.

- Kost nog beduidend meer dat het op termijn oplevert.

- Productie én later weer recyclen ervan: kost energie en geeft vervuiling.

- Verlaagt in de wintermaanden het af te nemen vermogen van het stroomnet nauwelijks, want Pv (=zonnepanelen) leveren dan vrijwel niets. Dus nog steeds veel elektriciteitscentrales nodig, voor de donkere wintermaanden.

- Nog niet bruikbaar als noodstroom (bij uitval stroomnet). Als wel, dan forse extra kosten voor aanpassingen in de meterkast. En helemaal nog niet bruikbaar om volledig van het stroomnet af te gaan: voor opslag van zomers elektriciteitsoverschot heb je vele tientallen Powerwalls à 13,5 kW nodig.

Aan de andere kant: zonder early adopters komt er geen schot in deze techniek.

Toch wacht ik hiermee nog wel een paar jaar, met mijn zonnepanelen en vooral hybride warmtepomp vind ik mezelf nu genoeg early adopter.

In België ligt het misschien een beetje anders. Daar verschillen de subsidies per gewest, net zoals het prosumententarief (=netvergoeding, die hebben we niet in NL). Daarbij kunnen die lokale regelingen zomaar weer veranderd worden.

Ik ben uiteraard wel heel benieuwd hoe de Powerwall(s) van TomP gaan bevallen.

@All: Laat je niet afschrikken. Een goed begin zou met zonnepanelen zijn. Daarvan zijn de baten beduidend hoger dan de lasten. Voor zowel je portemonnee als het milieu. Vooraf wel even zelf gaan rekenen ...

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik wil hier nog wel een kanttekening bij plaatsen. In de winter kun je heel veel opbrengst krijgen van zonnepanelen! De beste combinatie is kou en zon. In de zomer heb je door de hitte wel iets van verlies van kw wat je in de winter niet hebt. De afgelopen 3 dagen waren ontzettend zonnig en hebben het super gedaan. Net zo goed als een aprildag.

Geplaatst:

Zonnepanelen. Kijken naar de maandopbrengst levert betrouwbaardere informatie dan kijken naar een enkele dagopbrengst. En zelfs de maandopbrengst kan afwijken t.o.v. het langjarig maandgemiddelde. Denk b.v. aan een soms optredende oudewijvenzomer / Indian summer..

Op basis van eigen gegevens:

Oktober t/m maart (6 maanden): 25% van mijn jaaropbrengst

April t/m september (6 maanden): 75% van mijn jaaropbrengst

(Mijn jaaropbrengst, met 13 panelen à 275 Wp = theoretisch max. 3575 kWh. Werkelijke opbrengst: 3625 kWh (Zeeland is ietsje zonniger én ietsje koeler dan in gemiddeld NL).)

Ter vergelijk, plaatje (van MilieuCentraal):

Naamloos18701574614310.png

In de zes lente/zomermaanden is er dus (in NL, zal in BE niet veel schelen) ongeveer 3x zoveel opbrengst als in de andere zes maanden.

(Hangt een beetje af van de hellingshoek. Kleine hoek (bij mij 25 en 35 graden, zo liggen de daken nu eenmaal): ideaal bij hoge zonnestand. Wat grotere hoek: beter bij laagstaande zon in de donkere maanden, maar dan mis je wel een gedeelte in de periode (lente/zomer) dat de zon het langst en meest fel schijnt.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

TomP : Als particulier kan ik verder niet veel doen denk ik.

Tja dat is het probleem waarmee de maatschappij nu zit. Velen onder ons zitten in de luxepositie waardoor we niet meer met minder luxe tevreden kunnen en willen zijn. Zelf ben ik daar ook schuldig aan.

Elementen die veel zwaarder doorwegen dan warmtepompen, zonnepanelen,... :

- vleesconsumptie verminderen

- vliegtuigreizen laten

- klein en compact op elkaar gaan wonen: minder verbruik van bouwmaterialen, minder verwarming nodig, minder verplaatsingen naar winkels, dokters,...

- dicht bij het werk gaan wonen

Ik ben ook schuldig dat ik met mijn vriendin op zoek ben naar een huis met grote tuin om te renoveren.

Vaak zijn armere mensen veel ecologischer bezig doordat ze zich minder luxe kunnen permitteren.

Geplaatst:

Ja, ik zie niet dat wij als volk ons gedrag gaan veranderen. De gadgets die onze leefwijze en manier van denken niet veranderen accepteren we wel, dus de zonnepanelen, de electrische auto, wat extra isolatie; geen probleem. Het is ook wel cool om over je zonnepanelen te praten, het past naadloos binnen onze cultuur.

We worden door niemand aangespoord om écht te veranderen. Ja, door Greta Thunberg wel, maar niet door gevestigde maatschappelijke krachten. Er is het klimaatakkoord van Parijs, maar wat zal dat waard blijken? Als je ziet wat het kabinet wil uithalen met houtstookcentrales voorspelt dat niet veel goeds.

We veranderen niet zomaar. Ik ben al een ouwe sok aan het worden, dus ik weet nog goed dat we onszelf eenzelfde soort crisis aanpraatten begin jaren 70, ten tijde van de oliecrisis. Ons werd verteld dat de energie op aarde aan het opraken was, en dat we er zeer zuinig mee moesten omspringen. Ook toen gingen de 'gadgets' er wel in, zoals spouwmuurisolatie en aerodynamische auto's. Iets meer letten op de wattage van het Philips gloeipeertje ging ook nog wel. Maar de vliegvakanties en de grote woon-werkafstanden moesten nog beginnen, dus in hoeverre zijn we toen eigenlijk veranderd? Toch deden we alsof het een serieuze zaak was, met een autoloze zondag op de koop toe.

Voor de jongeren onder ons: het eerste Postbus 51 filmpje ging over deze energiecrisis: https://www.vpro.nl/speel~WO_NTR_3672673~rvd-1974-postbus-51-verstandig-met-energie-de-aardbol-als-kaars~.html.

Geplaatst:

Van mij dan ook maar een schriftelijke reactie. Volg het topic met veel interesse en er vallen mij een paar dingen toch wel op. Allereerst verbaast het mij dat er toch echt nog wel mensen zijn die in de ontkenning zitten; had dat anders verwacht. Ook best een deel van de reacties gaan in de moppermodus, beetje in de zin van: wat verwachten ze nou dat ik moet doen terwijl de 'anderen', de politiek, de grote industrieën, etc. dit of dat fout doen.... Deze poll gaat er toch over welke keuze's jij maakt ?

Ik consuminder, eigenlijk altijd altijd gedaan. Ik ben wel echt veel minder vlees gaan eten, sowieso anders gaan eten. Vliegen deed ik al nauwelijks en ga ik ook niet echt doen, ben daar niet speciaal op tegen trouwens

Zonnepanelen heb ik niet en ga ik ook niet krijgen, al zou ik willen. Zit in een huurappartement. In de Action of de Lidl zie je mij niet. Andere auto komt er wel op termijn en natuurlijk een hybride of liever een elektrische dan.

1 ding die niet in de poll zit, maar wel de grootste impact heeft op onze voetafdruk: kinderen. Heb ik niet en zal ik ook niet krijgen ook. Denk eigenlijk dat ik alleen dáárom al heel wat ruimte heb om ook af en toe wat fouts te doen.

Geplaatst:
1 ding die niet in de poll zit, maar wel de grootste impact heeft op onze voetafdruk: kinderen. Heb ik niet en zal ik ook niet krijgen ook. Denk eigenlijk dat ik alleen dáárom al heel wat ruimte heb om ook af en toe wat fouts te doen.

als je dat als argument aanvoert zou je in mijn optiek ook geen gebruik moeten maken van andermans kinderen. Andermans kinderen die je supermarkt vullen en achter de kassa zitten, geen tulpenbollen meer poten (deze worden bijna alleen nog maar door kinderen gepeld) je krant afzeggen en een nee nee sticker op je brievenbus plakken etc etc.

Ook heb je straks jongeren nodig als je ouder wordt en hulpbehoevend bent en gebruik maakt van medische zorg. Zo zou je nog veel meer voorbeelden kunnen bedenken waarvoor we jongeren nodig hebben.

Ik heb 2 kinderen en ben er wel vaker op aangesproken. In het verleden met de opmerking: wat doe je je kinderen aan in een wereld zoals deze, en sinds kort met de mededeling dat kinderen krijgen niet meer van deze tijd is: ik zou bijdrage aan overbevolking en de vernietiging van deze wereld. Stop dan ook met het "gebruik" maken van mensen die 30 jaar jonger zijn als je zelf bent, dat zijn de kinderen van je leeftijdsgenoten.

Waar ik me persoonlijk echt aan erger is dat je voor 26 euro een retourtje Spanje kan boeken met het vliegtuig (opstappen in Duitsland, hier net over de grens) Dit is incl. alle bijkomende kosten! Het ronduit (in mijn optiek) idiote vakantie-reisgedrag van veel mensen zou zwaarder belast moeten worden door een hoge milleutax te heffen.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

ik zal deze : Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2019

goed in de gaten houden....

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
.Denk eigenlijk dat ik alleen dáárom al heel wat ruimte heb om ook af en toe wat fouts te doen.

Haha misschien heb je wel gelijk Bit, maar die ruimte bestaat die wel?

Enfin zelf riep ik vroeger geen kinderen te willen om bekende redenen, de moederhormonen waren toch sterker.

Woensdag komt hier een bedrijf kijken of het een goed idee is om hier een warmtepomp te nemen, en of het betaalbaar voor ons zou zijn. Er zijn ook subsidies maar niet iedereen komt daarvoor in aanmerking.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Precies, zelf doen.

Trouwens wel opvallend dat zo'n hoog percentage doorgaat met vliegen. Dat mag je toch ook aanvinken als je dat toch al niet deed?

niet aangevinkt want in de openingspost staat:

Graag alleen die dingen aanvinken die je (niet meer) doet met CO2 in het achterhoofd, niet als je b.v. toch al nooit vloog / altijd al vega was. Die dingen kun je wél kwijt in een reactie.
Geplaatst:

✓ Minder / geen vlees eten: Daar zijn we al een tijdje mee bezig. Ik heb al eerder een periode weinig vlees gegeten maar dat was vooral omdat vlees duur is. De afgelopen jaren minder ik het vlees om milieuredenen en ga daarmee steeds een stapje verder. Helemaal geen vlees meer eten zie ik nog niet gebeuren en dat is naar mijn idee ook niet nodig mits je bewust inkoopt.

X Consuminderen: Dat niet mogelijk met een klein kind merk ik. Waar mogelijk kopen we 2ehands wat natuurlijk wel beter is maar minderen is het niet. Geen eten weggooien is met een klein kind ook lastiger heb ik gemerkt, het gaat weliswaar op de composthoop maar toch.

- Vliegen: Ons favoriete vakantieland is nederland dus we vliegen al niet om op vakantie te gaan.

✓ Huis beter (laten) isoleren: Vanaf dat we dit huis hebben gekocht zijn we al stukje bij beetje bezig met isoleren, de kruipruimte moet nog worden gedaan en dan zijn we eerst klaar.

- Zonnepanelen: Staat in de planning maar niet op korte termijn want daarvoor moeten sowieso eerst de dakpannen worden vervangen en mogelijk komt daar nog meer werk achterweg dus dat wordt eerst sparen. Warmtepomp en elektrische auto zijn pas interessant met zonnepanelen en dan is nog de vraag of het bij onze woning wel een goede optie is. Dat zien we tegen die tijd wel, dan zijn er vast allemaal weer nieuwe dingen op de markt.

Geplaatst:

Wat ik deed/doe: Het dak volgelegd met zonnepanelen. Eet zelden vlees. Geef voorlichting over biobased en circulair bouwen. Heb een electrische auto besteld. Pak de fiets als t ff kan. Koop weinig kant en en klaar producten in de winkel. Koop geen onnodige kleren en als ik ze koop, liefst biologisch. Ik koop geen plastic rommel. Maar helaas pindakaas, ik heb 1x per jaar wel een beetje last van vliegschaamte.

Het stemlijstje is niet compleet. Wat ook helpt: Plant een boom en laat m 50 jaar groeien.

Er kan zoveel. Maar de verandering gaat veel te langzaam. Hoe langer we zo door blijven gaan met fossiele brandstoffen, des te moeilijker (en duurder) het wordt om het tij te keren.

Als we consuminderen met 10% van de consumenten helpt dat wel beetje maar niet genoeg. We moeten met veel mensen veranderen. En niet alleen van alles wat minder doen. We moeten dingen ook anders gaan doen.

En de industrie, boeren en de bouw moet ook veranderen om de CO2 uitstoot terug te dringen en om meer CO2 vast te leggen. De overheid moet daarin meer sturen. En ik hoop echt dat de plannen van Timmermans snel kunnen worden uitgevoerd.

Een extra lijstje:

Plant bossen aan. Leg hout (CO2) vast ipv het opstoken als biomassa. Leg CO2 vast met houtbouw ipv betonbouw. Landbouwgewassen kunnen ook voor isolatiemateriaal en bouwblokken worden gebruikt. Stop met de productie en gebruik van kunstmest (NOx) , maar gebruik de onbezeken mest van koeien. Koop beter biologisch vlees van dieren die voer krijgen uit de omgeving. Koop geen kiloknallers: vlees van dieren die zijn gevoerd met soja (gifresistente gmo) uit Brazilië.

Geplaatst:

Wat ik deed/doe: Het dak volgelegd met zonnepanelen. Eet zelden vlees. Geef voorlichting over biobased en circulair bouwen. Heb een electrische auto besteld. Pak de fiets als t ff kan. Koop weinig kant en en klaar producten in de winkel. Koop geen onnodige kleren en als ik ze koop, liefst biologisch. Ik koop geen plastic rommel. Maar helaas pindakaas, ik heb 1x per jaar wel een beetje last van vliegschaamte.

Het stemlijstje is niet compleet. Wat ook helpt: Plant een boom en laat m 50 jaar groeien.

Er kan zoveel. Maar de verandering gaat veel te langzaam. Hoe langer we zo door blijven gaan met fossiele brandstoffen, des te moeilijker (en duurder) het wordt om het tij te keren.

Als we consuminderen met 10% van de consumenten helpt dat wel beetje maar niet genoeg. We moeten met veel mensen veranderen. En niet alleen van alles wat minder doen. We moeten dingen ook anders gaan doen.

En de industrie, boeren en de bouw moet ook veranderen om de CO2 uitstoot terug te dringen en om meer CO2 vast te leggen. De overheid moet daarin meer sturen. En ik hoop echt dat de plannen van Timmermans snel kunnen worden uitgevoerd.

Een extra lijstje:

Plant bossen aan. Leg hout (CO2) vast ipv het opstoken als biomassa. Leg CO2 vast met houtbouw ipv betonbouw. Landbouwgewassen kunnen ook voor isolatiemateriaal en bouwblokken worden gebruikt. Stop met de productie en gebruik van kunstmest (NOx) , maar gebruik de onbezeken mest van koeien. Koop beter biologisch vlees van dieren die voer krijgen uit de omgeving. Koop geen kiloknallers: vlees van dieren die zijn gevoerd met soja (gifresistente gmo) uit Brazilië.

Geplaatst:

X Consuminderen: Dat niet mogelijk met een klein kind merk ik. Waar mogelijk kopen we 2ehands wat natuurlijk wel beter is maar minderen is het niet. Geen eten weggooien is met een klein kind ook lastiger heb ik gemerkt, het gaat weliswaar op de composthoop maar toch.

.

Het kan wel hoor, koken met beleid en zorgen dat het kind van een kliekje krijgt of andersom, voor jezelf iets fabrieken met het kliekje van het kind. Doe ik nog altijd met de kleinkinderen (6 maanden tot 21 jaar). Baby/ kinderkleren worden hier al 3 generaties doorgegeven en van oud wordt nieuw gemaakt. Dat vinden dan juist de modebewuste tieners weer hardstikke spannend!

Mocht je nog kleertjes begeren: Ik heb hier een tas staan, zo.n blauwe van de Ikea met overtollig spul dat naar de kerk gaat (bevat ook een aantal witte overhemden die hier niemand passen)

Geplaatst:

Koken met beleid en kliekjes (her)gebruiken deed ik allemaal al. Dat is geen probleem maar bijvoorbeeld afgelebberde restjes ga ik echt niet meer voor wat anders gebruiken.

Hier helaas geen kleding die worden doorgegeven, daarvoor zitten de kinderen in de familie en vriendenkring te dicht op elkaar. Kleding van mijn generatie is al lang versleten, die tassen gingen de hele familie door. Maar gelukkig bestaat er tegenwoordig een hele actieve 2ehands handel, dat hadden mijn ouders vroeger dan weer niet.

De tas is lief aangeboden maar je woont aan de andere kant van het land dus de kerk lijkt me een beter doel

Geplaatst:

Dan gooi je echt niet veel weg, hoor. het moet wel normaal blijven.

Nog een tip voor iedereen: koken op voorraad. Wat kan, aardappels rijst etc, koken in een grote pan. het aan de kook brengen kost iets meer energie, en daarna kun je "invullen".

Trouwens, iedereen gebruikt het waswater van de groente toch wel voor de plantjes?

Geplaatst:

Precies, minder kan ook echt niet maar ik gooi wel duidelijk meer eten op de composthoop dan voorheen dus voor dit topic kan ik de punten 'geen eten weggooien' en 'minder kopen' echt niet afvinken. Meer repareren is dan weer geen enkel probleem met een kind in huis

En nee ik het waswater van de groente gaan niet naar de plantjes. Alle planten krijgen hier regenwater. Gebruikt kraanwater opvangen doe ik alleen wanneer de regentonnen leeg zijn, afgelopen zomer was dat maar 1 week.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...