onnaj Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Ik wist niet veel van kweken van uien, dus heb ik begin van dit jaar 2 uitbollen uit de supermarkt gepoot. Enerzijds om mijn wortels te beschermen en anderzijds om hopelijk ui te kweken. Ik kom er nu achter dat je eigenlijk kweekuien moet hebben, maar ik heb van de uien toch 2 flinke bollen geoogst en vraag me af of deze gewoon eetbaar zijn? Foto heb ik bijgevoegd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 zeker eetbaar, leuk gedaanhoe groot gingen ze erin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
onnaj Posted November 23, 2019 Author Share Posted November 23, 2019 Ik denk ongeveer 1/3 van wat ze nu zijn. Zijn nu 160 gram per stuk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted November 23, 2019 Share Posted November 23, 2019 Ik denk dat je mazzel hebt gehad met dat ze niet doorschoten, want dat zou ik normaal verwachten. Volgens mij ben je nog op tijd voor het planten van overwinterings-pootuien.Je hebt zowel uien die je in de herfst poot als in het voorjaar, maar ik zou de overwinteraars prefereren. Iets dat 's winters op de tuin staat, erosie tegengaat zonder dat je een groenbemester nodig hebt; wat is daar niet aan te waarderen?Voor knoflook en sommige sjalotten is er ook nog wel tijd, ik ben zelf nog aan het poten, maar als je je pootmateriaal nog niet hebt zou ik nu wel opschieten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 ik heb dit jaar ook wat uitjes uit de winkel geprobeerd. Die werden aangeboden als 'babyuitjes' en dat kwam mij over als een beetje oversized pootuitjes. En daar een oogstje van gehad. Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
onnaj Posted November 24, 2019 Author Share Posted November 24, 2019 @roeier Er groeide uiteindelijk 2 lange stengels aan met zaad maar er bleef toch echt een heel mooie ui over Lucky me Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted November 25, 2019 Share Posted November 25, 2019 Ik zou eerst toch maar een smaaktest doen, mijn moestuinbuurman vertelde me dat doorgeschoten uien slecht smaken. Zelf heb ik het niet geprobeerd, ze waren er te klein voor. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted November 26, 2019 Share Posted November 26, 2019 Ik zou eerst toch maar een smaaktest doen, mijn moestuinbuurman vertelde me dat doorgeschoten uien slecht smaken. Zelf heb ik het niet geprobeerd, ze waren er te klein voor. huh...? als het dan toch gebeurd (even niet opgelet of je komt terug van vakantie en er staan er een paar in bloei) gebruik ik de bloem voor door de salade, ziet er zo mooi uit en smaakt zo lekker, de stengel gebruik ik als bosui en de ui zelf is niets verkeerds aan. De ui is trouwens geen bewaar ui meer, gebruik deze wel zo snel mogelijk. eet smakelijk! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
onnaj Posted November 26, 2019 Author Share Posted November 26, 2019 De ui smaakt heerlijk! Zelfs misschien nog wel iets pittiger dan eerst, echt niks mis mee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted November 26, 2019 Share Posted November 26, 2019 De bloemstengels zijn zo te zien uitwendig langs de ui gegroeid en niet door het inwendige van de ui. Daarom zijn het volwaardige uien waar niks mis mee is , wat je inmiddels al ontdekt hebt. Hoewel het uien lijken te zijn vraag me toch af of het geen sjalotten kunnen zijn (er zijn ook vrijwel ronde sjalotten) waarbij je het verschijnsel van een bloemstengel die 'langs' de bol groeit vaak ziet. Weet je nog hoe de stengels er uit zagen? Bloemstengels van uien hebben ongeveer halverwege hun lengte een verdikking (een grotere diameter dus). Bloemstengels van sjalotten hebben dit niet. Hier een sjalot met zo'n bloemstengel die niet ten koste gaat van de kwaliteit. Komt bij mij met dit ras vaak voor. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
onnaj Posted November 26, 2019 Author Share Posted November 26, 2019 Er stond echt bio ui op, maar hij groeide exact op dezelfde manier als die van jou, inderdaad met een stengel ernaast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts