Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zijn mollen in december heel actief?

henkg

Recommended Posts

Gelukkig niet in mijn tuin, maar op minder dan 100 meter van huis:

2019122315524231031577129539.jpg

^ Links: fietspad en talud naar laaggelegen sloot.

Rechts: straat en daarnaast vrij laag gelegen bouwland.

Het is hier nat. Te nat voor mollen, en dit is hun hoogste droge plekje? Zijn mollen extra actief in de wintermaanden?

(Voor de ouderen onder ons: achter mijn rug de voormalige veerhaven. Verkeersinformatie: "Het veer Anna Jacobapolder - Zijpe is uit de vaart")

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Idem bij mij. Het begint trouwens al in oktober en gaat door tot maart. En ik maar harken maar soms ben ik er blij mee want dan vult Lie de keyholegarden bij met molshoopaarde. Dat harken trouwens haalt natuurlijk niet veel uit maar als de hopen er een maandje liggen krijg ik meestal de zware natte kleihopen niet meer mooi verspreid tussen het gras. Vorst is best leuk, dan kan je de hele bevroren hoop zo opwippen met een schep en in de kruiwagen gooien..blijft er alleen een gaatje over

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...

Keizerskroon is meer tegen woelmuizen. Tegen mollen helpen ze alvast niet, mijn hele moestuin zit vol molshopen. Het ene jaar meer dan het andere jaar en dit jaar behoorlijk actief. Heb er geen last van, ze gaan vanzelf wel weer weg als het minder vochtig weer is.

• 2 months later...

Wij hebben een hele grote tuin en merken inderdaad dat ze in de wintermaanden het meest actief zijn. Gek genoeg komt daar nog een bijkomend nadeel bij, namelijk dat ze in deze maanden zich veel moeilijker laten vangen. Ik vang ze in de zomer binnen 1 a 2 dagen en in de winter soms 1 per 3 weken. Een groot verschil dus. Wat nog wel blijkt te werken is de klem iets dieper de grond in duwen want ze proberen er onder door te graven.