Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mij staan ze nog in gewone potgrond en Helemaal onderin zit een bodem compost.

Uitplanten is een idee maar zijn de worteltjes nog niet te fragiel dan? Kan nog niet van echt blad spreken.

En net als potlood prei, dik gat maken en open laten of bij de kleintjes juist dicht maken?

Dieper boortje maken zodat aanaarden makkelijker wordt?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:
1 uur terug, maarten_1987 zei:

Kan dat al? Had gelezen dat ze potlood dik moesten zijn

Tuurlijk wel is alleen iets moeilijker

Geplaatst:

Zomer- en herstprei staan buiten in  p9-potjes. Ze hebben uitzicht op de kas waar ze straks terecht zullen komen.

Alleen staan daar  afgeharde tomatenplanten. Deze hebben weer uitzicht op de overkant waar nu tuinbonen staan.

De tuinbonen doen alsof hun neusjes bloeden en bloeien als een gek.

Zit de oogst ervan in de diepvries dan schuift alles op en wordt de prei uiteindelijk in de kas gezet met een gazen hoes erover.

Alles op zijn tijd.

Het is pas 1 mei ..gif.90cc5a381975066fedab927e47d9735b.gif.

Geplaatst:
16 uren geleden, RobN zei:

Bij mij staan ze nog in gewone potgrond en Helemaal onderin zit een bodem compost.

Uitplanten is een idee maar zijn de worteltjes nog niet te fragiel dan? Kan nog niet van echt blad spreken.

En net als potlood prei, dik gat maken en open laten of bij de kleintjes juist dicht maken?

Dieper boortje maken zodat aanaarden makkelijker wordt?

Mezelf quoten.....

Een dieper voortje maken, en pootgaten maken en opvullen met compost en daar in poten zodat ze makkelijker dik kunnen worden? Of is dat te scherp ?

Heb zelfgemaakte compost en ook nog een zak vd advalverwerker, ook mooie fijne compost.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik plant uit in compost en lukt elk jaar redelijk goed, ik ben er tevreden over

Redelijk want kan me inbeelden dat indien je stalmest ea gebruikt je dan zwaardere preien krijgt 

Geplaatst:

Maar moet ik de gaten  na poten dicht maken of dichtwateren of gewoon open laten zoals bij dikkere preitjes?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Maak anders even foto van de prei nu RobN, maakt het makkelijker te bepalen wat de handelwijze is.

Ik plant mijn prei uit op formaat te zien op foto van maarten_1987. Ik trek een voor en leg daar de plantjes in (zelfde werkwijze als ui: zie hier). Die maak ik dicht en geef water.

• Thanks 1
Geplaatst:

Ik vul de gaten op met compost, hangt af van de grootte

Als ze langer en dikker zijn enkel aangieten, als ze klein en heel dun zijn dan aanvullen

Hangt natuurlijk ook af met wat je de gaten maakt, ik gebruik een pootstok dus gat van +/- 5 cm

Als je heel dun gaat dan moet je ook niet vullen

Kan allebei en ik heb gemerkt dat het voor het uiteindelijke resultaat niet zoveel uitmaakt

• 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Hoe diep kunnen ze op de volgende plek ? Waar komen ze in te staan Rorror?

Ik kon 3 cm diep in een plantenbak, excl wortels. Er zit 4 cm grond onder de wortels. Van lieverlee aard ik steeds weer aan.

Daar is nu zo'n 5 cm ruimte voor. En dan kom ik met de aarde boven de bak uit. Ik denk dan zo'n 6 cm nog te kunnen aanaarden. 

Zo dènk ik een cm. of 13 aan schacht te kunnen telen.

Ik denk dat jij ook nog aan het toppen komt.Ze zijn flink stevig en lang, die last moeten ze

omhoog krijgen. Afijn, moet niet, kan wel  :classic_smile:.

Het plantgat niet dichtgooien, do not forget!

https://www.youtube.com/watch?v=o8EQY-4xs4U

aangepast door Grork
Geplaatst:

In de volle grond plant ik mijn preien altijd in gaten van 15-20 centimeter diep. Preiplantjes die potlooddik zijn. Kleinere plantjes zet ik terug op het kweekbed om later uit te planten.

De gaten maak ik met een pootstok, een oude steel van een cultivator waar ik een hilt op heb gezet (zo’n dwars handgreepje als op een schep), en op de stok heb ik met watervaste viltstift dieptes gemarkeerd van 15 en 20 cm.

In de gestoken gaten zet ik de plantjes. Ik giet de gaten me een pauze twee keer vol met water. Met het opgegoten water is zoveel water op de wortels gekomen dat je de plantjes al niet meer kunt los trekken. Ze staan dan goed vast in een ruim gat. Dat raakt vanzelf dicht door regen, wieden en schoffelen. Als het erg droog is, giet ik in het begin extra in de gaten. Dan giet je ook weer extra grond op de wortels. 

Maar het kan ook verkeerd gaan. In de hete zomer van 2018 zijn tientallen preiplantje bezweken na het uitpoten. Gelukkig had ik nog een reservebank.

Dus @rorror, met een hittegolf voor de boeg: wacht wacht wacht.

• Like 1
  • Thanks 1
Geplaatst:

Vraag:

Ik heb nu ruim 5 jaar prei staan en kweek ik op dezelfde manier. Bevalt me uitstekend. Ik zaai prei. Heb dan een kluwen aan preitjes. Prei waar ik plek voor heb, plant ik uit, aard ik aan enz enz. Daar waar ik geen plek voor heb, blijft hutjemutje op elkaar staan. Als er plek vrij komt, trek ik onder/tussen de frambozenstruiken een mini preitje eruit wat amper verder groeit en plant deze. Echter... sinds april heb ik daar een tomatenafdakje staan en vrees ik dat mijn preien een nieuw plekje moeten krijgen. Ze schieten in het zaad en dat hebben ze nog nooit gedaan. Is het nu te warm onder het afdakje? Is het enige wat ik kan bedenken. Iemand suggesties?

Edit: of ze staan er gewoon te lang en is 5 jaar wel genoeg om zónder in het zaad te schieten te groeien? Vond dit nl wel een heel fijne methode...

• 4 weeks later...
Geplaatst:

@Mellie Ik heb gelezen dat ze soms het eerste jaar in bloei/zaad maken, als de temratuur eerst hoog was, daarna een kou front komt, wat de prei doet denken dat het winter is geweest, en daarna met mooier weer in bloei schiet,omdat prei denkt het is lente..

Heb mijn prei in een grotere emmer gezet, geen plek helaas om ze uit te planten, wat ik in de lente wel dacht te kunnen doen. Dikste zijn nu één cm dik. Zitten nu zo'n 15cm diep. 

DSC_3645.thumb.JPG.527af6dc8ba67728f4d76eacd8af1612.JPG

Bieslook rechts, achter de prei bakken met spercie bonen. 

Geplaatst:

Sommige mensen moeten in hun tuintje ook nog lopen Grork, niet iedereen kan door zijn tuintje Tetrissen.
Mijn preitjes staan er goed bij, in hun strooien bedjes. Wel angstig ben ik voor de preimineervlieg, weet iemand wanneer de 2e vlucht van die vlieg ongeveer begint?
3D3BBF2F-3427-4FEC-A972-6DEEF6065375.thumb.jpeg.809e0a7e4801f947010fb79769784396.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Prei is wel moeilijk zonder gaasdoek, ik heb ze hier ook open staan en gebruik normaal niks van middelen in mijn tuin alleen voor deze maak ik een uitzondering, anders heb ik niks.

IMG_20200718_160459.thumb.jpg.a0d2bba6d7f62d2dec9219847f2fb875.jpg

Bij het nemen van de foto is mijn labrador mee binnen geglipt, daarom liggen er een paar plantjes plat, de afsluiting op de achtergrond moet normaal verhinderen dat ze binnen geraakt. 

Conserve is wel een natuurlijk biologisch product maar is ook schadelijk voor insecten die je wel wil hebben, het is natuurlijk een afweging.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...