RobO Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 ha Mellie, jij bent lekker inspirerend/goed bezig 😄 hier de hele dag takken verwerkt van de hovenier die ons tuincomplex onder handen neemt, slepen, knippen, zagen, snipperen, takkenwal maken, ging snel dankzij veel prima hulpjes en de aardappels opnieuw gepoot op de plek van de frozen3 serie, inova, what's in a name, beetje resistent, snel soortje, fingers crossed water gegeven, boring, 👅 Quote
Mellie Geplaatst: 19 mei 2020 Geplaatst: 19 mei 2020 @RobO, jij bent ook lekker bezig! Af en toe vraag ik me af waar je de energie vandaan haalt...! Kas 1 alle stenen weggehaald, kas zelf losgemaakt, schoongemaakt, gedroogd en opgevouwen en opgeborgen. Olé! Nu nog een mini dingetje en dat komt morgen wel. En een onkruid wat er aan de achterkant tevoorschijn kwam, aaaah! 2 emmers vol... dat onkruid heb ik sinds vorig jaar in de tuin en ik vrees dat ik er nooit meer van af kom. Van dat hele fijne spul met kleine witte bloemetjes. Handen vol er uit getrokken. Normaal zijn ze heel klein, maar nu waren het fikse slierten. Heel veel biet er mee uitgetrokken... die heb ik netjes terug gezet in de hoop dat ze het gaan doen. Heb er wel een sloot aan water gegeven om dat proces te versoepelen. Samen met mijn tuinhulpje bloemen gezaaid. Ridderspoor, zonnebloem en zinnia’s. vond ze mooi. Ik ook. Ow ja: en ik heb me verbaasd tijdens het water geven over deze kersen. Gisteren al. Is dat niet belachelijk vroeg? Quote
Mellie Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 Mini kasje 2 is eindelijk weg. Het duurde om precies te zijn 5 sec om het op te tillen, dus toen sloeg ik me wel voor mijnhoofd dat het zo lang heeft moeten duren. Het opruimen moet dan nog wel gebeuren, maar ik heb dat onder de noemer ‘moet nog drogen’ geschaard. De bieten weer water gegeven in de hoop dat ze aanslaan. Ook getracht een eend te redden met een borstwand die tegen de ? In de tuin van de overburen is gevlogen. Zij grote plas bloed in haar tuin, ik een gewonde eend op de steiger. Helaas niet kunnen vangen. Ze is weggesprongen en heel voorzichtig weg gezwommen. Vond het erg zielig... natuur is hard soms. Ze vloog weg van een mannetjeseend die haar wilde bespringen. Quote
roeier Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 Het zijn lastige tijden voor vrouwtjes eenden. Eenden koppeltjes zie je het hele jaar door, maar als het vrouwtje gaat broeden verliest meneer eend interesse, en zij staat er alleen voor. Als de eieren zijn uitgebroed en mevrouw haar kroost in wil wijden in de grote wereld, wordt ze soms besprongen door allerlei vrijgezellen die om haar vechten, want dan is ze ineens weer interessant. Woerden hebben geen enkel respect voor gezinsleven. Eenden niet voeren helpt een beetje, want dan moeten de woerden zelf hun kostje bij elkaar scharrelen en hebben ze iets minder de tijd om de vrouwtjes te pesten. Ik weet nu waarom er een vrouwtjes eend wegvloog toen ik gisteren aan de overkant wat aarde uit de walkant schepte, dat ik nodig had voor het verpotten. Vanavond roeide ik weer naar de overkant om wat grond te bemachtigen, weer vloog die eend weg, en ditmaal zag ik het nest vol eieren. Moeder eend bleef op een meter of 20 kijken wat ik deed. Wees gerust moeder; ik ben maar gelijk weer ingestapt en een stukje terug geroeid om daar wat aarde weg te graven. Het zijn heel hoge walkanten daar, omdat de aangrenzende boer daar altijd de boel dumpt als hij de sloten moet hekkelen. Een uitstekende plek om wat weg te halen dus. Wel even op de vogelnesten letten dus. 1 Quote
Grork Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Bak met bietjes zwemles gegeven ......... ( dompelen) ........net als alle prei. Toen het enig aanwezige schaduwstukje geordend. Prei staat er sterk geworteld te wachten op hun verhuizing naar de tuinbonenplek. Maar ik moet ze nog even zoethouden op dit plekje. Een paar andijvieplantjes staan er ook . Voor hen telt ook dat ze op hun beurt voor een plekje moeten wachten. Verder veel water verstrekt. Vermengd met liefde Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mellie Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Water vermengen met liefde, klinkt als een hemels geschenk Grork! hier alle pepers eindelijk in de kas gezet. wat een werk.... ik dacht een uur of 1,5. Maar er maar 4 u van. Het was 42 graden in de kas. 42!!! maar alles zit er in. De man nog gecharterd om in de tomaten kas sproeisysteem aan te leggen. Uit te breiden. Het systeem is er al. Alle dorstigen gevoed. Na 4 u ook mezelf. Wel met liefde gedaan 😉 Quote
RobO Geplaatst: 22 mei 2020 Geplaatst: 22 mei 2020 😃 wij mengen de liefde ook nog met wat poep 1 Quote
Mellie Geplaatst: 23 mei 2020 Geplaatst: 23 mei 2020 (aangepast) De zooi in de tuin opgeruimd sámen met de kinderen. Ze moesten de 800 stukjes stoepkrijt opruimen. Ondertussen zat ik af en toe te gillen dat als er ow wee nog 1 x op iets anders gestoepkrijt zou worden dan op steen, ze nooit meer buiten mochten spelen. Het zat overal. Op stoelen, schommels, keuken, bekers, echt overal. Ook elk stuk speelgoed weggebracht naar de tuin rand ipv verspreid over de hele tuin. Dat is een oude regel in huis die nu weer in ere is hersteld. Ik ben benieuwd hoe lang de kinderen dat gaan onthouden. Ik heb ook lupines gezaaid en het vergeten stukje tuin water gegeven. Langs de steiger waar ik zelden kom is dat en er wel heerlijke asperges groeien. Heb met de jongste elk een knoeperd van een asperge op. Zo uit het vuistje. Ik heb ook nog bewonderend gekeken naar de kas. Blij dat alles er in staat. Zag binnen 1 vergeten pdp peper met ienie minie padronnetjes er aan. De plant is nog geen 3 turven hoog! Toch nog niet alles. Gelukkig gaan de potten met zoete aardappel straks weg. 23 mei 2020 aangepast door Mellie 1 Quote
JessicaL Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 De fundering van de vlonder gelegd, die eigenlijk voor donderdag af moet zijn. Maandagmiddag wordt alles geleverd dus dinsdag wordt het hard werken Gisteren bij een vriendin in de tuin stekjes gaan uitzoeken, die heb ik gisterenavond nog direct uitgeplant. Twee soorten aardbeien, een berg sierbloemen en struikjes en wat kruiden De tuin begint echt wat te worden. Volgende week eindelijk mijn vierkante meter bakken halen en plaatsen. Kan de sla eindelijk naar buiten. Die barst uit zijn potjes Quote
Charly Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Varkens gevangen. Tot drie keer toe. Eerste keer omdat we de stroom per ongeluk niet op de draad hadden. (Schade: kippenren gesloopt en leghok danig toegetakeld, dames kip volledig van de leg.)Tweede keer omdat we het houten hek, waar ze normaal netjes achter blijven, niet voldoende vastgezet hadden. (Voederbietenproject vroegtijdig om zeep)Derde keer omdat ze de smaak te pakken hadden, dwars door het houten hek heen. Gelukkig zag ik het deze keer gebeuren. Dus ben er even met een flinke bamboe-stok naartoe geracet. Nu zitten ze in een ander, veiliger veldje. En hebben ze straf: geen avondeten. (Niet dat ze dat vreselijk raakt, ze liggen met uiterst volle penzen op t gras te maffen. De klojo’s) Verder ook gewoon dingen gedaan als tomaten dieven en opbinden en bonen leggen en dat soort zaken. Daar niet van. Maar continu met een argus-oog op die #@!!%-varkens vanaf nu! 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
Oudholland Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Charly, klinkt herkenbaar. Beesten willen altijd lopen waar ze niet mogen. ZO had mijn vader jaren geleden hele mooie spruiten staan, bijna klaar om te oogsten. Tot de buurman mest van zijn paarden kwam brengen, en naderhand de poort tussen de wei en de moestuin niet goed dicht had gedaan. En de schapen dat ontdekten. Toen waren het nog maar kale stronken. (vond ik niet erg, ik lust geen spruiten. En nee, ik had het hekje niet gesaboteerd 😎) Hier rekjes met gaas ertegen en een net erover geplaatst om de kolen te beschermen tegen vogelvraat. Losse netten was niet helemaal handig (koolvak van 2,7 x 7 meter), en de netten beschadigden snel met schoffelen erlangs. Dus houten rekjes gemaakt van 50 cm hoog rondom het vak en daar 1 groot net overheen, in het midden omhoog gehouden door bogen van electrabuis. En alles veel water gegeven. Want we zouden regen krijgen, maar die 3 druppels waren nog niet eens genoeg om de stoep nat te maken. Zelfs het onkruid staat hier te verdrogen... Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
rorror Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 Vandaag de kleine plastic kas verplaatst naar een halfschaduw plek, en de boel opnieuw geordend. Daarna kon ik de oude plek schoonmaken van alle aarde en troep wat er achter was gebleven. De radijsjes zijn geoogst en worden vanavond opgegeten. De bak waar de radijsjes instonden, zitten nu de bonen in. De prij / wortelen / en lenteui bakken verplaatst naar een zonnerige plek! Staan nu niet meer in de plastic kas. Dode bloempjes uit de violen gehaald. En alle planten nagelopen en lelijk blad weggehaald wat windschade was van het afgelopen weekend. Al met al ziet alles er nu weer spik en span uit! 😅 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Plotiemoos Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 Ik ga zo naar de moestuin het onkruid ophalen wat er nog ligt. De kliko wordt morgen weer geleegd. Hoe doen jullie dat eigenlijk? Ik heb wel compostvelden maar onkruid daarin is ook niet alles. Ik heb oa muur staan en kruiskruid. En de oudste zal wel weer aardbeien plukken. Quote
Flup Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 (aangepast) Onkruid verwijderd en sla, paksoi, oost-indische kers en knolvenkel gezaaid. De bruine bak is hier ook te klein voor het vele onkruid wat ik uit de tuin haal. Nu liggen er op een paar plekken in de tuin hopen met onkruid. Niet mooi, maar zolang de biobak vol is, kan dat niet meegenomen worden. 25 mei 2020 aangepast door Flup Quote
Mellie Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 Ow nee Charly! Wat een stomme dag zeg. Die knorrepotjes maken er wel een flink potje van... en dat jij al toe bent aan tomaten dieven joh. Jeetje, nog lang niet hier! Wel al paprikaatjes en pepers bewonderd in de kas. Flink begoten ook. Er is een watergeefxomputertje, maar denk dat ik hem nog iets vaker moet laten sproeien. Staat nu op 2 x pw. Mag wel naar 3 x. Maar eerst was ik op school bezig geweest. Alles wat uit het hek groeide, heb ik gekortwiekt. 2 klikos vol. Ook alle onkruid meegenomen aan de buitenzijde van het hek. En passant een stuk of 30 latex wegwerphandschoenen gevonden tussen het onkruid wat iemand (of meerdere iemanden?) daar netjes tussen heeft gegooid. Te bizar voor woorden. Ik gooi nooit iets op straat. Dit zijn grote handschoenen. Welke onverantwoordelijke dodo gooit zijn zooi zomaar tegen een schoolhek aan? Een kleuter zal maar een handschoen oprapen... Heel goed mijn eigen behandschoende handen gewassen erna. Rare tijden... In mijn eigen tuin heb ik zeer recent tegen een gammel hekje tussen ons en de buren aan gestoten. Of gevallen. Dat gammele ding ging kapot. Dat is zaterdag afgevoerd. Nu moest dat stuk netjes gemaakt worden. Vandaag was de dag. Erna alles netjes geveegd en gesproeid. Het was zo zanderig. Alles weer toonbaar.Kortom: Ik heb me vandaag flink uitgesloofd. Nu eet ik m&m’s Quote
loes Geplaatst: 25 mei 2020 Geplaatst: 25 mei 2020 Regenton verplaatst. Die zat 2/3 vol dus eerst het water opgevangen in emmers en gieters want met deze droogte kan je niets verspillen, daarna verplaatst en toen de ton weer gevuld. Rommelhoekje leeg getrokken en schoongemaakt. Begonnen met de nieuwe compostbak want de oude begint weg te rotten. Quote
RobO Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 (aangepast) poolse plantjes zijn binnen, matigjes, ik koop volgende keer bij de aldi in de aanbieding tweede ronde slabonen vast gelegd, binnen want buiten een opkomst van 2 uit 30 heel veel af-gevallen -gewaaide? peertjes opgeruimd, niet bevrucht misschien bonen uitgeplant, "mogen mei niet zien" is zooo 2019 26 mei 2020 aangepast door RobO Quote
Mellie Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Het gisteren ontgonnen stukje land vandaag beplant met lavendel en wat zomerbloeiers. Gras gezaaid en water gegeven. Bewonderend naar het kasje gekeken waar alle capsicum zo netjes staan te groeien. Quote
RobO Geplaatst: 27 mei 2020 Geplaatst: 27 mei 2020 (aangepast) enorm geschreeuw bij de buren...jong kauwtje gered dat vastzat in net van tuinbuur; die werd dus aangevallen door een ekster, de lafaard! net over de kersenboom gelegd, dankzij tip van kennis met groene vingers: net aan beide kanten inrollen tot de helft dit worstding over het midden van de boom trekken met een touw beide kanten afrollen naar de grond appeltje-eitje 27 mei 2020 aangepast door RobO 1 Quote
Mellie Geplaatst: 28 mei 2020 Geplaatst: 28 mei 2020 Het net gezaaide gras weer flink besproeid. Quote
eduro Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Gisteren plantgaten klaargemaakt antiworteldoek geplaatst 4 courgettes en 2 augurken geplaatst, dripleiding gelegd en aangesloten. Vandaag regengoten schoongemaakt 60 liter afval verwijderd, op zoek naar een hemelwater passtuk in de bouwmarkt niet te krijgen alles leeg op die manier 4 bouwmarkten afgegaan voordat het kompleet was. aansluiting verlijmt en klaar tot......... een aansluitstuk voor aan de ibc container brak bij het plaatsen en het werk moest vandaag klaar zijn. in de auto naar Nederland naar Meeuwse, ben daar prima geholpen en ze sturen een rekening. Na 3 uur was ik terug en de laatste hand gedaan aan de hemelwater installatie. LAAT DE REGEN MAAR KOMEN 😀 Quote
RobO Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 mooi, denk er ook zo over alle tonnen gewassen, nieuw binnenband verbindingdsstukje, druppelaars klaargemaakt, nz spinazie onder de klimbonen geplant en als het droog blijft pompen we er gewoon weer slootwater in, nouja, is wel 50 meter verderop Quote
Flup Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Bonen geplant en onkruid gewied. Ondanks dat het onkruid ook verdroogt, moet het toch weg. Zeker nu er regen is gevallen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.