appelvrouw Geplaatst: 24 juni 2020 Geplaatst: 24 juni 2020 11 uren geleden, Charly zei: kroezels en de aalbessen oogsten Maak je jam of gelei van de kruisbessen en volgens welk recept? Ik ben nog op zoek naar een beetje aparte recepten voor de kruisbessen. Met vanille vond ik heel aardig. Ik heb een beetje gerommeld in de tuin, vooral veel geproefd, of de bessen al rijp waren bv ( blehh nee nog zuur) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 24 juni 2020 Geplaatst: 24 juni 2020 Gefeliciteerd, RobO! mooi...een nieuw mensje! 1 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 24 juni 2020 Geplaatst: 24 juni 2020 Gefeliciteerd robo.heerlijk weer zo'n kleinkindje erbij 1 Quote
Mellie Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 Hiep hiep hoi! Gefeliciteerd RobO! Wat zullen jullie een trotse opa en oma zijn! Quote
prettig gestoord Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 @RobO gefeliciteerd! hier druk geweest met onkruid wieden, nieuwe ronde bonen En sla uitplanten, bramen een zonnedakje gegeven tegen de verbranding. Verder is het warm! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
HuubvG Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 Vanaf vanmorgen 7 uur tot een uur of 10: Op de NME moestuin waren nog 4 rijen aardappelen van Essie te gaan met onkruid wieden, gedaan. En van dezelfde piepers zoveel mogelijk Coloradokevers fijngeknepen met de blote hand. Was een slakje bij, waarna mijn hand glibberig was en de volgende paar Coloradokever me dus letterlijk uit de vingers konden glippen. Bah, vies klusje hoor. Essie is aan het verhuizen, druk druk. Hij geeft altijd veel aardappels weg, dus ook even wat terug doen hè. Bonenstokken uit de natuur gehaald (gejat), richting Zuidlaardermeer wat elzenhout langs het fietspad gesnoeid, aan de fiets gebonden en naar NME moestuin gebracht. Geen puf om er nu nog bonen bij te gaan leggen en water te geven, doe ik vanavond wel. Enkele doperwten getest en ja, ze zijn rijp om te plukken, evenals de tuinbonen. Vanavond maar verder, anders morgenochtend na zonsopgang. Een stuk braakliggende tuin en pad met de zeis gekortwiekt. Quote
Charly Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 Ieuw, glibberende fijngeknepen coloradokevers. Zal een mooie smurrie geweest zijn! Hier net de caravan naar achter op t landje geduwd. (We zitten op niet erg vaste grond. Beetje zompig. Durfde het niet met de auto) De buren zijn ook komen helpen, het zweet liep ons allen in straaltjes van t gezicht, tot over de rug en verder enzo. Dikke vette magnum gegeten allemaal daarna (ja Joriek, alweer. En nu zijn ze dan ook meteen op ) Oef. Maar hij staat!Wordt een rustplekje achterop t landje. Ben ook met een buitenwctje bezig. Nog een uitdaging omdat het waterlevel hier zo hoog staat. Dus een gat in de grond zoals appeltje het doet, ken niet. Want dan plonst het zo weer tegen je bips terug. Zegmaar. Hm. Ik ga hier een topicje over starten in t klushoekje denk ik. Er zijn vast mensen die daar goeie ideeën over hebben. Verder aalbessen en wat kroezels geplukt. Maar denk maar niet dat ik met mijn tomatenbol nu ook nog boven een dampende pan ga staan jammen. Dat zal zaterdag worden ofzo. Bovendien was nog niet alles rijp. Kan morgen en overmorgen nog bijplukken. @appelvrouw, ik doe niets bijzonders met de jam / gelei die ik maak. Met vanille klinkt trouwens wel lekker. Maar vind de pure smaak ook altijd heel prettig. Ben er nog niet over uit of ik ga rissen en pureren = jam maken of lui ga koken tot prut en laten uitlekken = gelei. Nu eerst ff de kop onder de koude kraan duwen. Om weer een beetje een normale teint aan te nemen. 1 Quote wees bevriend met kleine dingen
HuubvG Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 Rustig aan doen @Charly! Vandaag - en morgen vooral ook! En aan alle moestuiniers (ja ik weet, volgens sommigen kan en mag dit woord niet); ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk lezen in dit topic de komende dagen. Siësta. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 juni 2020 Geplaatst: 25 juni 2020 5 uren geleden, Charly zei: plonst het zo weer tegen je bips Over ieuw gesproken. Lie zegt dat je de zitting lekker hoog moet maken..gewoon een troon. Maar ja dan heb je wel een bak drijvende drollen. Klepje erin? 4 uren geleden, HuubvG zei: ik wil eigenlijk zo weinig mogelijk lezen in dit topic de komende dagen. Siësta. Echt wel een heel goed idee Huub. Maar ja er zijn kruis aal en blauwe bessen.x.kersen..doppers. Enfin ik ga wel proberen een beetje van je advies mee te nemen. Vandaag wel lavendel geplukt voor de Prov. kruiden en water gegeven en gewied bij de kolen. Die zijn niet echt florisant zeg maar. 49.3 graden in de kas..ik kan er gaan drogen en koken. De tomaten houden zich nog redelijk. maar toch maar de vloer en de muurtjes nat maken voor een graadje minder. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 26 juni 2020 Geplaatst: 26 juni 2020 Gelukkig zijn de avonden lang, en slapen doe ik sowieso niet voor middernacht. Ik ga dus gerust pas ver na het avondeten de tuin in om doperwten en kapucijners te oogsten. Neem ook wat courgettes mee. En dan de tuinslang bij een aantal dingen die slapjes worden. Hoop op afkoeling vannacht en morgen regen. Quote
Dave666 Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Gisteren erwten geoogst, was een behoorlijk grote oogst deze keer. Quote
Mellie Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Ik ben de lading potten in de tuin aan het verminderen en ik verbaas me er over hoe goed dat eigenlijk bevalt. Elke dag toch minstens 2. Waar eindigt de inhoud dan? Sja.. dat is nog wel een dingetje. Soms in de voortuin waar ik een strook heb en de 2 potten met kruipanjers konden bv daar naartoe. Andere dingen voeg ik samen of soms blijkt een pot gewoon leeg te zijn. Geen opkomst of wat het was wat er in zat, is dood of er zaten alleen winterbollen en en geen zomer dus is nu leeg. Heeeeeeerlijk. Ziet er zo veel opgeruimder uit. Mijn tuin mag dan wel altijd chaos zijn, van nature houd ik eigenlijk vooral van rust, reinheid en regelmaat. Die wanorde word ik soms knettergek van en het doet me ontzettend goed wat rust te scheppen zo! Helemaal content kortom. Er is zowaar meer loopruimte, want potten staan natuurlijk gewoon op het pad. En dan ook nog wat water gegeven zodat ik alle toegevoegde elementen van een slokje water kon voorzien. Niet te veel. Hoopte op de regen en dat kwam. Met liters... veel geveegd, verdord blad opgeruimd en ook nog nieuwe courgette en pompoen gezaaid want slakkenvraat. Gelijk ook weer gestrooid. Ow en had ook nog een sla Jenny gezaaid want in de kas was die helemaal verdord door de hitte. 2 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 (aangepast) Onkruid gewied.tomatenstruik onderhanden genomen.3 aardbeien stekjes ineen pot gezet.pepers verwijderd van de wedstrijd peper, werd teveel. 27 juni 2020 aangepast door Jeanne heijmans Verstuurd voor ik het af had Quote
Vastone Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Hier ook flink onkruid verwijderd. En de tomatenplanten en paprika planten van wat bladeren ontdaan zodat de boel weer een beetje overzichtelijk is. Verder wat met gegeven in de kas en me verwonderd hoe hard alles groeit nu met afwisselen (flinke) regen en zon. Quote
Grork Geplaatst: 27 juni 2020 Geplaatst: 27 juni 2020 Ik heb bewaterd en Vork heeft geharkt . 1 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
HuubvG Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 NME moestuin: onkruid verwijderd om plaats te maken voor pompoenen tuinbonen en erwten geoogst om plaats te maken voor stokken met stokbonen en rode bieten nog 20 zaailingen van de tabaksplant uitgeplant bij de 30 stuks die al uitgeplant waren Huistuin: tomaten in kas gediefd papavers uitgetrokken evenals koolplanten die niet aansloegen druiven gesnoeid komkommers gesnoeid en geplukt knoflooktenen gepoot om loof van te gaan knippen mussen gevoerd Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 De boerenkool in de moestuin gezet.nu tot ze 5/6 bladeren hebben.dan op hun definitieve plek Quote
Jorieke123 Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Onderhoud aan de pipowagen: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Grork Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Goed gedaan Joep 1 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
RobO Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 allerlei geknakt spul weer opgebonden, zonnebloemen, tuinbonen, slabonen, asperges, ontploffende bramen gekneveld, laatste smeerwortel geknipt en tussen de aardappels gelegd, buitentomaten tolstoi bewonderd, wat een kanjers, nou nog wel even flink tomaten maken jongens/meisjes! 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Kooltjes te drinken gegeven water met brandnetelgier en ook een nieuw laagje stro erbij. Heel veel kruisbessen geplukt. En 6 qumquats. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jeanne heijmans Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Het was vandaag 26 graden en volop zon, gisteren ook niet geregend, dus zelf maar bewaterd.komkommers aangebonden en spinazie geplukt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.