visser Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 geachte tuin vrienden,ik heb een volkstuin in den haag Schenkkade V.T.V Loolaan heeft veel last van herenmoes wat is het middel om dit weg te krijgen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 noeste arbeid! Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 En geduld. Ik leg het een maand of wat te drogen ( de wortels want het bovengrondse deel schoffel ik om) totdat het dood is en weer in de kringloop van mijn tuintje mag. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 18, 2020 Share Posted January 18, 2020 Ik trek de bloemen (die verschijnen het eerst en verstuiven flink wat zaad) altijd weg en gooi die weg. Daarnaast trek ik de wortels zoveel mogelijk eruit als ik ze tegenkom. De heermoesstengels trek ik er ook uit en laat die liggen op de grond, dat verteert en verspreid zich zo niet.Vaak is heermoes een teken van een wat zurige bodem. Wat bijkalken kan dan ook helpen.In mijn moestuin stond het ook vol heermoes, maar dat is nu gelukkig bijna weg. In de rest van de tuin niet, dus dat blijft nog wel een aantal jaren een flink project, maar dat heeft minder haast. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karinuitdrenthe Posted January 19, 2020 Share Posted January 19, 2020 Heermoes is een goede mulcher. Kun je dus hergebruiken. En lavameel is goed om mineralen toe te aan de grond, heermoes groeit op mineraalarme grond.Wist je dat Heermoes, paardenstaart, er al is sinds de prehistorie? Vele miljoenen jaren geleden bestond dit plantje al! Hij was toen wel groter. Als ik dit “onkruid” zie staan moet ik daar altijd aan denken, toch bijzonder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 19, 2020 Share Posted January 19, 2020 Intussen geleerd dat heermoes (hier kattenstaart genoemd) wel overal opkomt, maar eigenlijk geen echte schade doet en geen echte concurrent is voor je gewassen zoals vele andere "onkruiden". Het is misschien niet zo netjes om te zien, van die sprieten en plukken, maar dus niet schadelijk voor je gewassen. Ik zie het daardoor niet als een groot probleem dat kost wat kost opgelost moet worden. (Overigens zal wie nog gelooft in gif en herbiciden daarmee de 2 meter diep wortelende heermoes lekker niet wegkrijgen ) Door gewoon geregeld wat schoffelen (inderdaad vooral voordat ze sporen, geen zaden, gaan maken in het voorjaar) is het meeste weg en staat je tuin niet vol ermee als je dit enkele jaren consequent volhoudt. In de loop van het seizoen wordt de groeikracht al minder. Wat je verwijdert hoeft niet afgevoerd en kan in compost of verdrogen en verteren bovenop je grond, zoals hiervoor ook al aangegeven en is zo nuttig. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 losse grond houdenveel compost gebruikenscherm van 2 meter diep in de grond tussen jou en je buren, not!uittrekken uit je losse grond en op de paden tot dood, dan composteren want veel goede mineralenschoffelen 22x in je lekker losse grondlavameel strooien schijnt te helpen, hier niet zo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Gif helpt inderdaad niet bij heermoes. Ben zelf geen tegenstander van het gebruik van gif, maar het moet wel nut hebben. En dat is hier niet het geval, aangezien het bij heermoes niet werkt.Gebruik zelf geen gif in de tuin, maar zal een ander er niet op veroordelen als die dat wel doet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SulphurTX150 Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Het lijkt een hardnekkig plantje, maar eenmaal geplukt composteert het heel snel inderdaad. Misschien heeft vooral een slechte naam net als zevenblad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mikki Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 Waarom zou je heermoes bestrijden, het is super gezond. Ik laat het mooi staan, ben heel blij met de grote trossen in de tuin. In het het najaar oogsten en gebruiken in de keuken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 GiftigHeermoes kan zijn groeiplaats domineren. Heermoes is voor bepaalde planten giftig. Grassen kunnen niet kiemen in de buurt van heermoes. Ook kan heermoes giftig zijn voor paarden, waarbij de mate van giftigheid afhangt van de soort. Lidrus (Equisetum palustre) (die in moerassen en natte gebieden groeit) bereikt al bij kleine hoeveelheden de drempelwaarde, terwijl Equisetum arvense (die in veel graslanden groeit) alleen bij dagelijkse inname in grote hoeveelheden vergiftigingsverschijnselen geeft. De symptomen bij vergiftiging zijn zenuwafwijkingen en een wankele achterhand. Ook kan het giftig zijn voor mensen. Heermoes heeft ook eigenschappen die als gunstig worden beschouwd. De plant gedijt op afvalhopen bestaande uit slakken. De zware metalen zijn voor veel planten giftig, maar heermoes slaat ze op in het eigen weefsel, waardoor de plant meer zware metalen bevat dan de bodem. De plant wordt in de homeopathie aangewend als geneesmiddel. Bron: Wikipedia https://nl.wikipedia.org/wiki/Heermoes Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 nog even: tuincentra adviseren soms mcpa of genoxone , niet doen mi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts