Jump to content

Alsjeblieft een beetje hulp voor mijn moestuin?

Miess

Recommended Posts

Beste lezer,

Ik ben twee jaar geleden begonnen met het planten van aardappelen en uien, de aardappelen lukte meteen al, en de uien deden het na twee jaar.

Al twee keer hebben we gegeten van mijn aardappelen, met wat extra gekochte aardappelen om tot een goed aantal te komen.

Ik vind het heel leuk om te kweken en heb veel grond tot mijn beschikking, alleen heb ik geen bakken tot mijn beschikking, hooguit lage, kleine bakken. ( Zijn potten ook goed?)

Juist omdat ik het zo leuk vind wil ik meer doen, kan iemand mij daarom misschien helpen aan ideeen?

Graag wil ik weten:

- naam van groente / fruit dat ik kan planten.

- diepte waarin ik hem moet planten

- tijd waarin ik hem moet planten

- eventueel of het beter in grond of pot kan.

Graag wil ik zo snel mogelijk antwoord, en ik heb zoals eerder gezegd veel grond ter beschikking, dus het liefst extra veel!

-x-

Ik heb ook een blog; http://miess.pimpblog.nl/

Ik vind het heel leuk om te kweken en heb veel grond tot mijn beschikking, alleen heb ik geen bakken tot mijn beschikking, hooguit lage, kleine bakken. ( Zijn potten ook goed?)

Kan je niet gewoon in de volle grond zaaien en planten dan (je schrijft dat je veel grond tot je beschikking hebt)?

Voor wat je nog kan zaaien nu in augustus moet je dit (voorstel)topic maar even doorlezen: https://www.moestuinforum.nl/groetjes-t2644.html en wat betreft zaaidiepte op de zaadpakjes kijken, gewoon proberen of een boek kopen. Een specifieke vraag hoe diep en hoe ver van elkaar groente x moet is beter te beantwoorden.

Ja, dat zou ik inderdaad graag doen, ik heb alleen geen geld ter beschikking, ik ben ook geen volwassene, ik ben 12 jaar.

Update: Ik heb nu 3 aardappelen geplant in mijn moestuintje, en drie gewone uien, ook heb ik drie rode uien geplant. Ik heb ergens anders op dit forum gelezen dat je de uien in de grond moet duwen en een puntje boven de grond moet laten uitkomen, en dat heb ik gedaan.

De aardappels heb ik op instinct in de grond gedaan, ik heb ze geloof ik op ongeveer 1 á 2 decimeter gelegd.

Was dit goed?

En heeft iemand misschien nog een idee wat ik nu nog meer kan planten?

Ik heb trouwens ondekt dat ik helemaal niet zo'n groot oppervlak heb...

Ik dacht dat het groot was......... Is eigenlijk best klein...

Wat ik lees is dat je nu van alles aan het doen bent.

belangrijk is om in de gaten te houden wat je nu kan planten/ zaaien etc. Er zijn op het forum meerdere onderwerpen die erover gaan (zie de zoek balk links boven).

Als je in potten wilt kweken is er een leuk boekje planten in potten en baskets. Vast ook bij de bieb ofzo. Hierin staan veel goede tips.

Succes!!

Jooze

Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com

Je kunt ook plantjes kopen op de markt (kosten zo'm 10 tot 15 eurocent per stuk ) in plaats van nog wat zaaien

In een pot heb ik nog sla en rucolla gezaaid (verleden week en de rucolla komt al op)

Deze week haal ik nog boerenkool en kijk wel wat er nog meer is wat ik kan planten want dit is ook mijn eerste moestuinjaar.

Succes en geniet van je moestuin

Jammer dat je niet hier in de buurt woont want ik heb nog heel veel tomatenplantjes omdat alle zaadjes opkwamen...

Heb je geen volkstuin in de buurt? wellicht geven mensen je graag wat plantjes of zaadjes en informatie over die dingen.

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Beste lezer,

Ik ben twee jaar geleden begonnen met het planten van aardappelen en uien, de aardappelen lukte meteen al, en de uien deden het na twee jaar.

Al twee keer hebben we gegeten van mijn aardappelen, met wat extra gekochte aardappelen om tot een goed aantal te komen.

Juist omdat ik het zo leuk vind wil ik meer doen, kan iemand mij daarom misschien helpen aan ideeen?

Graag wil ik weten:

- naam van groente / fruit dat ik kan planten.

- diepte waarin ik hem moet planten

- tijd waarin ik hem moet planten

- eventueel of het beter in grond of pot kan.

Graag wil ik zo snel mogelijk antwoord, en ik heb zoals eerder gezegd veel grond ter beschikking, dus het liefst extra veel!

-x-

Wat leuk dat jij zo bezig bent met tuinieren

Het ligt er een beetje aan welk fruit en welke groente jij lekker vind; die zou ik als ik jou was dan ook planten of zaaien.

Je kunt tot 15 augustus nog worteltjes zaaien; meestal staat op het pakje achterop hoe je het moet zaaien. Worteltjes zaai je op een lijn , eerst de grond losharken en dan met een stokje een geultje trekken van ongeveer 1 a 2 cm diep. wortelzaad erin en geultje dichtmaken en water geven. Het volgende geultje maak je op ongeveer 30 cm afstand als je 2 rijtjes wil zaaien; Zaai zuinig dan hoef je niet straks plantjes ertussenuit te trekken omdat ze te kort op elkaar staan. Spinazie kun je ook zo zaaien.

Voor sla geldt hetzelfde als voor de worteltjes maar ik zou wel maar 10 cm geultje sla zaaien( of in een klein plantenpotje) omdat je al snel 15 kroppen hebt en die moet je als de plantjes ongeveer 4 cm groot zijn, verplanten en dan moeten ze 25 cm van elkaar af staan.

Als je aardbeien lekker vind dan kun je nu ook nog de aardbeien plantjes zetten; kijk eens of er iemand in de buurt aardbeien heeft; die plantjes maken heel veel "jonkies" die al worteltjes hebben; misschien krijg je er een paar.

Succes ermee!

Allereerst veel succes met je moestuin

Hier vind je een beknopt lijstje met wat je nu nog kunt zaaien: http://www.digirent.nl/moestuinsite/index.php?option=com_content&task=view&id=66&Itemid=99

Volgens mij loopt er al een draadje op dit forum met een vergelijkbare vraag, maar die kon ik zo snel niet vinden.

In de loop van deze maand schoon ik mijn zaadvoorraad op. Ik zal dan aan je denken als ik restjes heb. Maar dat heb ik al aan meer mensen beloofd, dus verwacht geen scheepsladingen zaden.

Ohh, nog een kleinigheidje, heb je toevallig een ui die te lang is blijven liggen en gaat uitlopen? Niet weggooien! Niet opeten! Planten!

Poot het topje van de bol net niet boven de grond. De bol wordt niets meer, maar het loof gaat lekker groeien en loof is lekker. Vergelijk maar met lenteuitjes (spelling?).

Met knoflook kun je dezelfde truc ook uithalen, maar soms gaat het teentje dan ook nog verder groeien en wordt het een bolletje. Vaak ook niet, maar dan heb je altijd nog het loof.

Hoi,

Heel erg bedankt alvast allemaal.

Ik ben van plan om inderdaad ook nog wortelen te plaatsen?

Veldsla lijkt me ook leuk, maar kan dat op kleine stukken grond?

Verder had ik vorig jaar uien en aardappelen geplant, en vandaag geoogst! ( Ik heb ze vorig jaar gewoon geplant, ik dacht toch dat het niet zou lukken! )

Ik heb vorig jaar 1 aardappel geplant, en daar 9 voor terug gekregen. En ik heb 1 ui geplant en daar 3 voor terug gekregen.

Hartstikke tof vind ik dat!

Nu heb ik dus weer uien geplant, drie ( geoogste) normale, en 3 rode.

Ik heb gewoon hele uien geplant. ( Hoe heet dat trouwens?)

Als het weer kan ga ik ook de aardappelen opnieuw planten.

En ik ga tomaten kopen en daar de zaadjes uit halen, drogen, schoonmaken, en dan donker en schoon bewaren, ik heb al andere topics gelezen hoe.

Waarschijnlijk hou ik het daarbij, misschien ga ik nog sla en aardbei planten, kleine kans.

Maar ja, bedankt voor de hulp allemaal, en alvast bedankt voor de komende hulp!

XX

Op een klein stuk grond kan je natuurlijk maar een kleine hoeveelheid veldsla planten. Maar wat is klein? 1 m2? of meer? of minder?

Ik zag vandaag trouwens dat het nog mogelijk is om Pronkbonen te planten (herinnering die ik poos geleden in mijn agenda heb gezet). Voorwaarde is dan wel een mooi najaar.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Ik heb twee gronden van ong. van 2 bij 1 meter, en twee van ca. 30 bij 15 centimeter.

Vandaag heb ik sperziebonen, pompoenen en wortel geplant.

Ook ga ik vandaag tomaten pitjes drogen.

En heeft iemand misschien nog een idee voor een goed beschermhuisje?

Ik bedoel zo'n ding dat je planten beschermd tegen bijvoorbeeld vogels,

Het moet zo goedkoop mogelijk te maken zijn!!!

XX my

Over een klein stukje grond, kun je ook met 4 (of meer)stokjes een netje erover spannen.

(van bijv. waar uien ingezeten hebben of aardappelen of van je hangmat....of van kapotte nylons van je moeder níet de hele pakken hoor!... ).

De vogels komen meestal wroeten als je de zaak net losgeharkt hebt omdat ze dan makkelijker wormpjes vinden( zijn lui die vogeltjes )