jootje Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 Ik heb een poosje terug ( mini) paksoi gezaaid, is keurig opgekomen, paar blaadjes amper10 cm hoog nu, en begint door te schieten met stengels met gele bloemetjes? heb de bloemen er maar uitgehaald, maar dit kan de bedoeling toch niet zijn? Heb ook al 2 x van die mini kropjes sla gezaaid, en die komen helemaal niet op. 1 x in de grond, 1 x in pot? Misschien eerst binnen/in kasje zaaien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 PaksoiWas je misschien te vroeg met zaaien? Paksoi zou je zeker niet voor half juli moeten zaaien.Verder wil paksoi - zoals vrijwel iedere kool - graag veel mest/compost. Te weinig mest zou ook een oorzaak kunnen zijn. Bron: Handboek ecologisch tuinieren. SlaMet sla heb ik ook altijd ruzie. Zelden komt meer dan de helft van de zaadjes op en vervolgens gaat een groot deel van die plantjes alsnog dood. En ook de slakken zijn dol op sla. Ik ben nu andere bladgewassen aan het proberen. Koop ik wel sla op de markt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted August 7, 2011 Share Posted August 7, 2011 ikheb het hele voorjaar sla gezaaid maar het kwam nietop nu zaai ik in de kas het komt allemaal mooi op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisa Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Ik weet niet of je alle bloemetjes al heb weggehaald van de paksoi, maar je kan ze ook laten staan en het zaad winnen.Verder zou ik het gewoon nog een keer proberen met zaaien. Daar ben je nu zeker nog niet te laat mee. Quote http://www.hobbyzaden.nlZaden te koop al vanaf 0,25 €. Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Goed dat ik dit lees. Ook mijn paksoi schoot na een cm of 10 prachtig in de bloei. Ik probeer het van de week toch nog een keertje, als het tenminste nog eens droog wordt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 9, 2011 Author Share Posted August 9, 2011 Ook ik ga straks even de paksoi opnieuw zaaien. De sla heb ik gisteren weer opnieuw gezaaid....de aanhouder wint zeggen ze toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Sla was opgekomen en toen ik gisteren keek is het door de slakken heerlijk opgegeten. Dus dat moeten we nog maar eens opnieuw inzaaien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Wat het opkomen van sla betreft , de belangrijkste oorzaken van slecht of niet kiemen van slazaad zijn een hoge temperatuur en te diep zaaien. Bij hoge temperaturen kiemt sla nauwelijks en omdat sla een lichtkiemer is mag het zaad maar nauwelijks onder de oppervlakte liggen. Daarom ook oppassen voor uitdrogen tijdens het kiemen . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 9, 2011 Share Posted August 9, 2011 Wat het opkomen van sla betreft , de belangrijkste oorzaken van slecht of niet kiemen van slazaad zijn een hoge temperatuur en te diep zaaien. Bij hoge temperaturen kiemt sla nauwelijks en omdat sla een lichtkiemer is mag het zaad maar nauwelijks onder de oppervlakte liggen. Daarom ook oppassen voor uitdrogen tijdens het kiemen . Ik heb geleerd dat je bij droogte de sla en andere groentes ook op deze manier goed kan zaaien: neem een halve emmer compost en voeg 2 eetlepels sla-zaad toe. meng flink door elkaar.Maak met een hark een zeer ondiepe en brede zaaigeul maak deze nat en strooi het mengsel erin.Sproei eventueel nog een keer met zeer fijne broes. Het zaad heeft vocht en voeding van de compost. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted August 10, 2011 Share Posted August 10, 2011 Hier ook sjachie-pachie.... inderdaad ook paksoi die al wil bloeien zonder eerst aan kropvorming te hebben gedaan, sla die maar niet lekker gaat, amsoi die helemaal doorschoot Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts