Jump to content

Paksoi schiet door - gezaaide sla komt niet op

jootje

Recommended Posts

Ik heb een poosje terug ( mini) paksoi gezaaid, is keurig opgekomen, paar blaadjes amper10 cm hoog nu, en begint door te schieten met stengels met gele bloemetjes? heb de bloemen er maar uitgehaald, maar dit kan de bedoeling toch niet zijn?

Heb ook al 2 x van die mini kropjes sla gezaaid, en die komen helemaal niet op. 1 x in de grond, 1 x in pot? Misschien eerst binnen/in kasje zaaien?

Paksoi

Was je misschien te vroeg met zaaien? Paksoi zou je zeker niet voor half juli moeten zaaien.

Verder wil paksoi - zoals vrijwel iedere kool - graag veel mest/compost. Te weinig mest zou ook een oorzaak kunnen zijn. Bron: Handboek ecologisch tuinieren.

Sla

Met sla heb ik ook altijd ruzie. Zelden komt meer dan de helft van de zaadjes op en vervolgens gaat een groot deel van die plantjes alsnog dood. En ook de slakken zijn dol op sla. Ik ben nu andere bladgewassen aan het proberen. Koop ik wel sla op de markt.

Wat het opkomen van sla betreft , de belangrijkste oorzaken van slecht of niet kiemen van slazaad zijn een hoge temperatuur en te diep zaaien. Bij hoge temperaturen kiemt sla nauwelijks en omdat sla een lichtkiemer is mag het zaad maar nauwelijks onder de oppervlakte liggen. Daarom ook oppassen voor uitdrogen tijdens het kiemen .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Wat het opkomen van sla betreft , de belangrijkste oorzaken van slecht of niet kiemen van slazaad zijn een hoge temperatuur en te diep zaaien. Bij hoge temperaturen kiemt sla nauwelijks en omdat sla een lichtkiemer is mag het zaad maar nauwelijks onder de oppervlakte liggen. Daarom ook oppassen voor uitdrogen tijdens het kiemen .

Ik heb geleerd dat je bij droogte de sla en andere groentes ook op deze manier goed kan zaaien: neem een halve emmer compost en voeg 2 eetlepels sla-zaad toe. meng flink door elkaar.Maak met een hark een zeer ondiepe en brede zaaigeul maak deze nat en strooi het mengsel erin.Sproei eventueel nog een keer met zeer fijne broes. Het zaad heeft vocht en voeding van de compost.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎