Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kroos


tuinLB

Aanbevolen berichten

Het is niet een bepaalde vrucht, maar een verzamelwoord voor allerlei kleine pruimpjes die meer de wilde voorouders van onze pruimen of daarvan juist  verwilderd zijn...soms ook als onderstam gebruikt. Het zijn vormen van wat ook wel de "myrobalan" wordt genoemd, maar er bestaat geen eenduidige afbakening en diverse bronnen geven verschillende indelingen. Zo kom je bronnen tegen die kroosjes en mirabellen gelijk stellen. Probeer het maar niet allemaal te onderscheiden en op naam te brengen, want dat lukt je toch niet. 🤪

 

Er zijn wat mensen die de lekkerste soorten (vaak vondelingen, langs de weg of in oude boomgaarden of oude tuinen) verzameld hebben en vermeerderd en De Batterijen in Ochten heeft daarvan enkele, van de meest bekende verzamelaar, in het assortiment. (Hoewel ik al diverse keren heb gevraagd ervoor en ze steeds uitverkocht of niet meer bij-veredeld lijken te zijn dan...dus ik heb die niet) Ik ken ook een aantal plaatselijke variëteiten en als ik ergens wat van tegenkom (pitten, geschikt enthout) zal ik zeker niet nalaten het mee te nemen en op te kweken en proberen...intussen een redelijke verzameling van dit soort Prunussen staan...maar nauwelijks te determineren of bepalen wat.

 

Als je weinig ruimte hebt en je wilt graag pruimen, dan zou ik kiezen voor een ras-mirabelle (zoals "De Nancy") of een goede soort kwetspruim of wel "bakpruim" (lekkerder, zoeter en meer gebruiksmogelijkheden dan de diverse Reine Claudes die meestal als zo geweldig bezongen worden) of een gewone Europese pruim.

 

Als je wat meer plaats hebt en net iets minder gunstige omstandigheden dan een klassieke boomgaard, dan zijn die wildere en mengvormen zeker te overwegen....net wat sterker, toleranter voor droog, te nat, wat schaduw enzovoort en daardoor oogstzekerder. De smaak kan verschillen: zoet, zuurder, droog, sappiger, aromatisch of vlak, wat wrang of juist niet...maar juist dat is voor mij ook de lol van het kweken van allerlei minder gangbare Prunussen. 

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat gewoon onderstam St Julian A in hun zin groeien en krijg je dan typische kroosjes 😄

Ze zijn lekker in Jam of compote, veel gebruikt, ook als grondstof voor eau de Vie of slivovice (alcoholische dranken)...

Maar, tegenwoordig zijn er veel hybriden met kroosjes, soms hier russische pruimen genoemd. Persoonlijk ben ik niet onder indruk van smaak...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...