Ga naar inhoud

LED groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop (2020)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Over dat zoemen:

Twee jaar geleden heb ik 5 dezelfde LED-battens besteld. Drie nodig voor de zaailingen, eentje voor in een schuurtje, en eentje reserve.

Een van de vijf zoemde goed hoorbaar. Die ene is dus naar het schuurtje gegaan.

Voor de aanstaande MTFD, april 2022, overweeg ik één batten mee te nemen. Voor een werkende demo-opstelling. Inclusief al dan niet nodige extra's zoals een warmtematje en een thermostaat.

Voor de gemiddelde moestuinder: zien is geloven. Dat schept licht in de duisternis. Duisternis veroorzaakt door allerlei techno-praat, dat schrikt alleen maar af.

(Niks mis met techno-praat, is juist leuk, voor beta's. Maar echt niet voor alfa's die voor het eerst hun ielige en pierige zaailingen een beetje kunstlicht willen geven.)

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik denk dat de lamp al bijna niet meer nodig is :) , gisteren hebben mijn plantjes gewoon voor het raam gestaan (32000 lux gemeten) en net was het ook 11000 (iets bewolkter, maar meer dan de lamp).

Geplaatst: (aangepast)

Een korte impressie van https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-armatuur-60cm-25w-high-lumen.html?id=222647420&quantity=1.

LED batten: 6000K, 25W, IP65.

Het aansluiten van de batten vind ik niet handig. Er zit een kort snoertje aan dat verlengd moet worden. De verlenging zit vervolgens tussen de batten en de plastic montageklem.  De batten is niet te openen om zodoende het korte snoertje te vervangen. De batten wordt met 1 plastic montageklem bevestigd. Metalen klemmen hebben mijn  voorkeur.

De batten is geluidloos. En geeft een flinke lichtopbrengst: 23.630 L op 10 cm. De battens zijn te koop in 4000 K 840 voor 9,95 en 6000 K  865 voor 12,95. 

Ik heb in de bak van 1.57 x 0,47 m 4 battens en 2 LED schijnwerper breedstralers (4000 K). De warmteproduktie is zodanig, dat ik zo lang de lampen schijnen de bak open moet zetten. 

Ik heb alle battens individueel op 220 V aangesloten, zodat ik ze aan kan zetten op basis van behoefte. Verder in hoogte verstelbaar. 

Mijn propagator is zelf geknutseld, een oud aquarium met een flinke ombouw eromheen. 

Momenteel is ruim de helft gevuld met verschillende paprika- en pepersoorten, Zij gaan zodra het weer het toelaat de buitenkas in. Ik heb per pot (p9) 3 voorgekiemde (via Deno-methode) zaden gezaaid, die als 3-tal dalijk de kas ingaan. De rest zijn diverse exoten; verschillende vorstbestendige boomsoorten, bananen. 

20220228_094907.jpg

20220228_094837.jpg

aangepast door Ronald7
  • Like 2
Op 23-2-2022 om 00:47, redzebra zei:

@donaldk zie die link van lumeco, 210lumen >80cri  een en pak minder degradatie. "Geen licht" is een slechte uitdrukking, niet "minder licht" want licht is lumen althans  voor een mens, wel minder efficiëntie voor de plantjes.

Het ding is, het gaat zo snel, die battens presteren beter als mijn dure groeilampen en volgend jaar zijn er weer een pak betere opties waarschijnlijk. Het gaat niet meer gaan over wat is geschikt voor plantjes, ze gaan allemaal voldoen, maar meer verbruik/prijs. Het gezoem bij die goedkope battens kan je waarschijnlijk wegkrijgen als het je stoort  door een ontstoringscondensatortje er voor te hangen, verlaagt wel je powerfactor, maar ja.

En het blijft een afweging verbruik aankoopprijs. Maar het is telkens gewoon maar een stekertje aanhangen, en die prijs ?

Ik zag deze liggen in de action voor nog geen 20 euro.

1776936886_WhatsAppImage2022-02-19at21_07_00.jpeg.d720c9ccfd617a2d90476e568b516351.jpeg

Ik ging erna toe voor een aantal kunststofbakken die eigenlijk @Flup  niet aanrade, maar ik wou wat buiten zaaien onder afdekking en ja voor 12,5 Euro kon ik dat niet laten, poten zitten hier wel stevig ?   en zitten ondertussen vol gezaaid. 

Is een 125lumen / watt , natuurlijk vanuit 1punt , maar wil hem proberen voor een aantal grotere planten.

Wow, laatste wat ik bij action vond was 800-1000 lumens of iets meer, maar dan wel CRI van slecht 70. Was vorig jaar. Dit begint interessant e worden. Dit is een paneeltje, vast met slechte connectie naar koelplaat van aluminium. Hopelijk goede isolatie naar het metaal, dat je geen schok krijgt. Dit is een paneeltje?

Het is een high bay, dus veelal vanaf een meter of zes hoog voor goede dekking. ach ja komt vast goed, anders retourneren?

Bij de Samsung 301B LEDs had ik het over 97+ CRI en 197? L/W. Iets hogere CRI kan dus ook nog, L/W gaat omhoog, maar de totale opbrengst gaat dan flink achteruit. Dus ik had het over een specifieke situatie met de bekende Samsung LEDs die in veel echte groeilichten gebruikt worden.

Vorig jaar waren ze dicht, dus ik moet deze ene bak twee jaar geleden gekocht hebben. Hij staat hier al zeker een jaar inmiddels leeg in de kan=mer naast de vensterbank. Dus stevig. Poten zaten goed vast. De bak ervoor was niet dicht, maar had een sleuf met insert in de bodem, wel meegegoten poten. Maar mij hoor je zeker niet klagen.

De kleine kweekkasjes hebben ze niet meer, zijn vervangen door smalle modelletje cakeblik.

Edit: lumeco link gevonden, maar kijk eens naar de file naam, is catologus van 4 jaar geleden? Lumeco _product-katalogus_druk-2018_1.1.indd

aangepast door donaldk

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Het gaat dus om deze lamp: https://www.action.com/nl-nl/p/baltimore-led-werkverlichting/ bij de Action, werkverlichting.

Wat de openingshoek is staat er niet bij. Misschien zie je welke LEDs gebruikt zijn? Daarvan is dat meestal wel bekend. Mogen we van 110 graden uitgaan, of moeten we rekenen met 90 graden

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Welke leds gebruikt zijn, weet ik niet, maar de lamp is degelijk gespecifieerd in de handleiding : stralingshoek 110 graden, leds geven max 12000 lumen samen, in deze setting bij dit verbruik 10000 lumen, verbruik is exact zoals gespecifieerd 80 Watt geen gezoem of 125 lumen/watt, afdekplaat is doorzichtig dus niet melkwit. De opbouw is zeer degelijk, 1 gegoten stuk (materiaal durf ik niet zeggen) met vinnen voor koeling aan de achterkant en via een centrale ring gemakkelijk op te hangen, spatwaterdicht. De koeling is nodig, driver en leds warmen het geheel op. draad zit op de lamp via een wartel (draad is degelijk uitgevoerd L/N/aarding , hittebestendig) en kan aangesloten worden via bijgeleverd kroonsteentje (ik soldeer hem door, maar als je het kroonsteentje gebruikt goed isoleren). Aangezien het een geleidende buitenkant is, is een aarding noodzakelijk. op 10cm 220000 Lux.  En ik dacht op 60cm iets van een 16 a 20 duizend, ga ik morgen nakijken, ik had het ergens opgeschreven.

Het nadeel is je licht komt uit 1 punt, je kan de lamp wel hoger hangen voor grotere planten, maar je creëert schaduwen, als je evenveel wattage over meerdere battens zet is je licht gelijkmatiger.

@donaldk daarom denk ik dat we ook in de goedkopere segmenten nog een pak gaan evolueren zowel naar hogere cri waarde als lumens/watt.  

aangepast door redzebra
  • Like 1
  • 2 weeks later...

Ik ging uit van thermisch geleidend plastic voor de behuizing, maar hij is toch van metaal en niet een electrisch isolerend materiaal @redzebra?  Vanavond ging de 60 Watt gloeilamp op zolder kapot met een flits, misschien wel sparks. Dus dat ene 1521 Lumens, 12 W, 95 Ra, 4000K bolletje van LSC uit de andere weinig gebruikte lamp in de woonkamer geschroefd en op zolder ingedraaid. 100W equivalent, dus meer licht (eindelijk zijn we zover). Wit licht is even wennen, maar vind ik als je langer zit juist prettiger om te werken, dan 3000K. Maar beneden ben ik inmiddels al gewend aan de 2500 Lumens 3000K die de vorige generatie (jarenlang in assortiment met zeer beperkte/wisselende leverbaarheid), 4000K 1500L 15W bol verving. Ik was de afgelopen jaren zelden daar te vinden, maar de laatste tijd zit en werk ik er weer vaker, dus nieuwe generatie LED bolletje  kwam als geroepen. Jarenlang was het behelpen met 70 L/W, 80 of zelfs 70 CRI en kleine paneeltjes van maar 800 lumens, max. In het grootwinkelbedrijf. Het heeft een decennium geduurd sinds het verbod op fabricage/import van de 100W gloeilamp, maar de 230V* 100W screw in replacement lampjes zijn daar wel 10 keer zo duur als een Philips bolletje; 39 cent bij de Blokker. 

Die 10K lumens lamp van jou is een high bay werkplaats verlichting, dus ja diffusie is niet nodig voor verlaging glare index en van de spreiding, egaliteit en eventueel kleur, dus geen nood aand een frosty diffuser, enkel aan zo min mogelijk verlies van lumens, dus heldere diffuser.

*In VS en andere 110V landen waren er wel snel echte vervangers.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nu ik de battens bijna 7 weken in gebruik heb, kan ik met volle overtuiging vertellen, dat de planten er beter bij groeien, dan de (duurdere) lampen die ik had.

Zit er dus over na te denken om er nog twee bij te bestellen.

Edit: en ze zijn nu duurder geworden, van 5,95 naar 7,95

aangepast door rorror

@Erny Worden geleverd met armatuur (verschillende lengte mogenlijk). Niet mooiste voor op op kantoor of huiskamer. Voelt wat goedkoper aan vanwege dat het plastic is. Maar voor planten opkweek of toren, schuur, garage prima.

Er is iemand die in het begin van dit onderwerp met een 3d printer een houder heeft gemaakt voor het in het raam.

image.png 

image.png

aangepast door rorror
  • Like 1
Geplaatst:

Erny, LED-battens zijn "buis" en armatuur inéén. Daar komen twee clips bij, om aan een plank o.i.d. vast te schroeven. Aan die clips klik je de batten vast. Kroonsteentje (liever twee Wago-klemmen) en snoer + stekker zit er in de kale levering niet bij. 

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Geen plek meer in de groeidoos, dus die kan opgeborgen worden tot volgend jaar. 

De battens eruit, en even een ophangsysteempje gemaakt met een gordijnrailshouder die ik nog had liggen. 

DSC_0843.JPG

Alleen nog even iets verzinnen om op hoogte te kunnen stellen. 

DSC_0842.JPG

Nu het nieuwe plekje inrichten, waar ze de komende weken mogen staan. 

• Like 1
Geplaatst:

Enkele dagen geleden waren de LED battens binnen gekomen, die van 20W 2400 Lumen in 6500K.
Ter vervanging, eigenlijk ernaast, de huidige LED strips. Heb van eentje de melk kap eraf gesneden, gaf daardoor 20% meer lux recht erboven (op 20cm) tot 30% meer (onder een 45 graden hoek). Dus van nog 2 andere deze met een soldeerbout eraf gesmolten.
Deze gemonteerd en aangesloten. Bak meer licht, maar wel geler dan ik had. Onder de lamp nu dubbel zoveel licht, schuin ook behoorlijk wat meer.
Wattage zal vermoedelijk oplopen van 50W naar 60W. Die 50W is op basis van het verbruik wat mijn Chinese power plug geregistreerd heeft. Actueel verbruik doet het niet meer, maar cumulatief verbruik per dag is rond de 700 Wh over 14 uur. Ben benieuwd hoeveel het straks wordt met de nieuwe lampen.

Edit: kap eraf halen is op eigen risico, het geheel wordt dan minder stevig, want zowel de kap als de achterkant zijn van (redelijk buigzaam) plastic gemaakt en buigt dus iets door.

• Like 1

@acpronk Ik had op pagina 4, onderaan, het verbruik in watt genoteerd. Als je het gemiddelde pakt, kan je daar je berekening mee doen.

Hoeveel heb je er 3? Dan dus 3x16,8 = 50,4watt

De battens 6500K Verbruik Watt(specificatie) = 20w, Verbruik Watt(gemeten) schommeld tussen de 16 en 17,6w. 

Edit: kan je het gelige op de foto krijgen? Ik zie dat b.v. zelf niet? Is het geler met de kap er af, dan met er op?

aangepast door rorror
  • 2 maanden later ...

Dankjewel @henkg voor het aanmaken van dit topic, vanaf volgendjaar moet ik de zaailingen op de zolder opkweken en houden tot ze naar de koude kast kunnen. De vrouw wilt de vensterbanken niet meer vol hebben. Het gaat dan vooral om tomaten / paprika / komkommer zaailingen en wat later courgette/pompoen/meloen zaailingen groot te laten worden. Twijfel alleen nog even over die van Sander waar @redzebra over verteld https://www.lightexpert.nl/led-batten-60cm-6400k.html in aanschraf 15 euro per stuk voor 160 lumen/watt of die van @rorror nu 4,50 in aanschraf voor 120 lumen/watt https://www.lightexpert.nl/led-batten-60-cm-20w-2400-lumen-6500k.html

Beiden 60 cm lampen, en zelfde breedte verschil lijkt hem vooral te zitten in de ene is een 15 watt lamp die 160 lumen/watt geeft en de andere 20 watt voor 120 lumen/watt. 

Ik heb hier helemaal geen verstand van en ook geen idee wat het effect hiervan is op je stroomrekening het verschil van 5 watt. Zou waarschijnlijk gaan om 4 lampen zodat ik net als zebra een mooi groot oppervlak heb voor 60+ zaailingen in 9x9 potjes.

Ps: toevoeging na alles nog even goed bekeken te hebben is die van sander niet alleen goedkoper in energie maar gaan deze ook nog eens 2x zo lang mee 30.000 uur i.p.v. 15.000 uur. Dus zal die van sander gaan halen.

aangepast door Kevins Moestuin
Aanpassing
Geplaatst:

@redzebra zag dat jij bij een oppervlakte van 70 cm bij 120 cm, 4 lampen gebruikt denk dat jij dan 2 achter elkaar doet, hoever space jij ze uit elkaar? 

Ik ga zelf namelijk een houte constructie maken bedekt met folie, en dan gleuven maken waarin ik de plaat met lampen per 10 cm kan verstellen. 

Geplaatst:

Ze zitten elk op een apart latje, geschransd links en rechts (4 latjes achter elkaar, zodat het licht zowat uniform verdeeld is),  de latjes rusten op balkjes aan de zijkant. Ik kan ze daardoor los van elkaar verschuiven of hoger hangen, handig als er plantjes van verschillende grootte staan.

• Thanks 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 28-2-2022 om 22:06, donaldk zei:

Het gaat dus om deze lamp: https://www.action.com/nl-nl/p/baltimore-led-werkverlichting/ bij de Action, werkverlichting.

Deze hebben ze dus niet meer:

Product is niet beschikbaar

Helaas, dit product is momenteel niet beschikbaar. Wellicht vind je hieronder een alternatief.

Het schap was sowieso karig gisteren.

De Battens zijn 60 cm dus net te groot voor onder de keukenkast en zonder schakelaar. Ze hebben en snoertje dus er komt geen 5 centimeter bij voor de opsteek stekker zoals veel van die lampjes.

Home of the Turbo.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Toch nog even terugkomend op de waterdichtheid/IP rating... Heeft iemand al ervaring met een goed IP65 alternatief voor de genoemde battens? Aangezien ik de lampen in een kasje ga gebruiken waar ik ook af en toe tropische zaailingen in houd met 80% luchtvochtigheid (met spikes naar 99%) lijkt ip20 me namelijk echt geen veilig idee... 

Zou bv zoiets werken? LED TL Armatuur 60CM - 2x7W - 6500K - IP65

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Aansluitend op de vraag van Isis. Ik wil graag IP 65. In mijn muurkas heb ik stellingen met planken 120 x40 cm. Ik wil onder die plank Led armatuur waterdicht 90 cm plaatsen voor o.a aardbeien. Heeft iemand advies?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...