Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

LED groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop (2020)

Featured Replies

Geplaatst:
1 uur terug, appelvrouw zei:

Welke lamp, eventueel merk/

Volgens mij heb ik dit vorig jaar al eens omschreven, misschien even scrollen naar vorig jaar. Rookie had die en die heb ik ook genomen. Gekocht bij Amazon, niet duur en doet gewoon wat hij moet doen.

Geplaatst:
6 uren geleden, appelvrouw zei:

hoe meer ik hier lees hoe meer ik in de war raak

Spot on. Ik ook, en ik heb dezelfde vraag als jij. En ‘ scrol even terug’ in een topic van 12 pagina’s is ook niet heel erg helpend.

We zullen het zelf uit moeten vinden Appeldame.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
45 minuten geleden, Tanja65 zei:

scrol even terug’ in een topic van 12 pagina’s is ook niet heel erg helpend.

Heb ik gedaan 🤪. Maar degene waar @Petrasmoestuin het over heeft, staat niet in dit topic. Ik vermoed in ‘nieuwe aankopen’. Dat topic heeft 113 pagina’s. Dat is zelfs mij te gortig 😉.

Geplaatst:
56 minuten geleden, Tanja65 zei:

We zullen het zelf uit moeten vinden Appeldame

Hmm, heb je mijn post op de vorige pagina overgeslagen? Direct onder die van Appeldame.

Geplaatst:

Maar inderdaad beter als het persoon zelf de link plaats naar hun eigen bericht. Maar goed.. Als je al neerzet in het oudere bericht dat ze niet beschikbaar / leverbaar zijn, kan je het misschien beter niet posten..

https://www.moestuinforum.nl/topic/57769-wat-heb-je-vandaag-gezaaid-of-geplant-2026/?do=findComment&comment=569941

Zie, handleiding wegwijs op het forum. Uitleg geschreven hoe je een bericht met zoekwoord van een gebruiker kan zoeken:

Hoe kan ik berichten zoeken van een specifieke gebruiker?

Geplaatst:

Ikzelf heb 2 van deze lampen en ben daar erg blij mee. Kan gemonteerd, opgehangen of op een voet worden gebruikt. Hier gebruik ik ze op de voet. Geen idee of lumen en umol (en dat soort termen waar ik niets vanaf weet) okay zijn bij deze lamp, maar mijn zaailingen doen het er de afgelopen jaren prima op. Verbruiksvermogen 15 watt, zal ongetwijfeld zuiniger kunnen, maar ze branden maar 2 maanden per jaar en ook geen 24 uur per dag. Geen timer, normale stekker met een knippertje. Én voldoet aan de Europese veiligheidsnorm. Niet echt goedkoop (39,95), maar gaan al voor het derde jaar mee. Maar misschien heb ik me wel iets wijs laten maken 😊.

IMG_1183.jpeg

IMG_1184.jpeg

IMG_1185.jpeg

IMG_1186.jpeg

Geplaatst:
39 minuten geleden, Dahli zei:

Maar misschien heb ik me wel iets wijs laten maken 😊.

Wat bedoel je daar precies mee? Voldoen ze of ben je er niet zeker van?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
4 minuten geleden, appelvrouw zei:

Wat bedoel je daar precies mee?

Ze voldoen helemaal prima voor mij. De zaailingen groeien ieder jaar prima en strekken bijvoorbeeld niet. Met ‘wijsmaken’ bedoel ik de gegevens die de leverancier m.b.t. deze lamp geeft. Die ik hierboven heb neergezet. Of die reëel zijn, weet ik niet. Als ik de kennis hierboven zie die sommige forumleden over dit onderwerp hebben, dan zeggen zij misschien wel: die informatie klopt helemaal niet. In dat geval heb ik me iets laten wijsmaken met die wervende teksten. Wat niet wegneemt, dat ze hier voldoen aan hetgeen ik hoopte 😊.

Geplaatst:
2 uren geleden, rorror zei:

dat ze niet beschikbaar / leverbaar zijn, kan je het misschien beter niet posten..

Al eerder een keer vermeld volgens mij, maar ik heb helaas geen tijd om het op te zoeken. Maar degene die geïnteresseerd zijn worden wel een bepaalde richting opgestuurd waar ze moeten zoeken. Er zijn een aantal varianten te koop, ook elders.

Geplaatst:

Ik heb deze voor mijn zaailingen en rozen stekken, en nog een set voor mijn cactus verzameling in eeen donker hoekje...gewoon van amazon, warmte matje ook van amazon eronder en stekken en zaailingen hebben niets te klagen. Ben er tot nu toe zeer tevreden over. Niet duur en je kunt de lichtintensiteit instellen en ook het aantal uren...3, 9 of 12 uren geloof ik. Zijn panelen en full spectrum zegt amazon...

Na ja voor die prijs en geen gek licht waar je scheel van gaat zien.

Gr cissie

Screenshot_20260110_152215_Chrome.jpg

Geplaatst:
1 uur geleden, Ciska zei:

en geen gek licht waar je scheel van gaat zien

Dat is heel fijn! Vind ik ook een voordeel. Mijn lampen geven (op het oog) ook ‘normaal’ wit licht. En omdat alles hier in de vensterbank staat, wil ik liever ook geen blauw, rood of paars licht of bouwlamp-intensiteit.

Geplaatst:

@Ciska kan je de link even plaatsen, ik vind deze verkoper niet direct terug met het productinformatieblad, deze wordt onder verschillende namen verkocht maar nergens vind ik een goede beschrijving om een idee te krijgen.

@Dahli die gaat zeker werken voor zaailingen of planten tussen 6 en 8 inch afstand 15/20cm afstand van de zaailingen, maar de batten oorspronkelijk in het eerste bericht doet minstens evengoed voor een pak minder geld.

@Petrasmoestuin sry dat is juist eentje die ik niet zou aanraden, promoten met 10 dimmerfuncties op zoiets tja, alle extra licht werkt wel, maar ik denk alleen voldoende voor bijverlichting, kleurfuncties dragen ook niet echt bij, je wil bij zoiets alles full aan hebben. De batten van @henkg geeft al een pak meer zonder die dimmer.

@acpronk mooie keuze, ik vind die zelfs nog wat te duur in aanschaf, maar ongeveer het beste in dat type nu verkrijgbaar.

Het topic is inderdaad wat afgeweken van de oorspronkelijke bedoeling. Dit is gewone goedkope daglichtlampen (witte) gebruiken voor opkweek zaailingen ( en soms omdat deze nu zo goed presteren, zelfs tot volwassen planten en oogst), mits een enkel draadje aansluiten. Echte goeie groeilampen kunnen vaak beter, maar zijn ook een heeel pak duurder in aanschaf en verbruik, goedkope would be groeilampen helpen wel soms wat. maar zijn vaak gewoon het geld niet waard in verhouding tot de battens of andere, beide vallen echter ook hier niet onder dit topic.

Misschien is het beter @henkg om echt terug 2 nieuwe topics te starten , eentje met de oorspronkelijke bedoeling, gewone lampen gebruiken voor teelt en eentje met specifieke groeilampen.

Om een idee te krijgen voor anderen, hoe goed al dan niet jouw lamp werkt, helpt het ook een foto te posten van je plantjes onder die lamp en hoe ze daaronder evolueren. Claims en foto's op Amazon, Tumi en andere is gewoon AI aangemaakt.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

@redzebra Allereerst dank je wel voor je inhoudelijke reactie! Los van mijn eigen ervaring met deze lamp ben ik echt een leek op dit gebied, dan is het fijn te lezen dat het geen rommel is. Ook al is het dan wat duurder.

Wat voor mij ook belangrijk was om voor deze lampen te kiezen, is het feit dat ze gewoon op een voet staan. Ik heb geen mogelijkheid om zoiets in een kast te monteren bijvoorbeeld of aan het plafond te bevestigen (alhoewel dat dus wel kan). Dus na het opkweken van de zaailingen, haal ik de lampen uit elkaar. Gaan ze in een schoendoos en klaar. En wat ik voor mijn geruststelling prettig vind is dat ze gewoon veilig zijn.

18 minuten geleden, redzebra zei:

Om een idee te krijgen voor anderen, hoe goed al dan niet jouw lamp werkt, helpt het ook een foto te posten van je plantjes onder die lamp en hoe ze daaronder evolueren.

Hieronder een paar foto’s van het verloop van de peperzaailingen Habanada van vorig seizoen. Doorlooptijd van 1 maand. Op de laatste na zijn alle foto’s onder de lamp genomen.

24 januari 2025

IMG_6935.jpeg

10 februari 2025

IMG_7121.jpeg

21 februari 2025

IMG_7142.jpeg

22 februari 2025 (boven aanzicht)

IMG_7147.jpeg

Geplaatst:

@Dahli als ze voor jou voldoen is het toch prima?? Er zijn forummers die zelf de groeilampen inelkaar flansen, en daar een sport van maken. Op het voormalige peperforum ging men helemaal los over dit onderwerp. Ieder zijn ding. En ja soms zijn dingen van Ome Ali, tante Temu of neef Amazon een miskoop...nou dan doe je dat de volgende keer niet weer....maar als dingen voor jou werken...prima toch???

Ik heb vroeger Ook de duurdere kweeklampen gekocht voor pepers en paprika's want ja het was een "hobby". Inmiddels ben ik paar jaartjes ouder en wijzer en blijken die lampen precies hetzelfde te doen als die ik nu heb hangen alleen zonder irritant licht en veel goedkoper. En dat is niet wat AI zegt en laat zien, maar dat is wat ik in al die jaren zelf aan ervaring heb opgestoken.

Paprika zaailingen komen op mijn warmte matten prima op en strekken niet. rozenstekken groeien op een koude kamer onder deze lampen zeer gestaag en ook zonder strekken. Rozen Stekken maken mooie callus aan en wortelen prima. Ik heb weinig uitval....sommige rozen zijn inmiddels zeldzaam aan het worden, dus ja, ben een blij ei.

Ik ben niet van plan om de paprikas binnen te laten staan. Zodra het buiten warmer word en de dag en nacht temp ongeveer stabiel blijft gaan ze naar de kas en daar blijven ze. Voor de paprikas blijven de lampen zo een 2 maanden aan, voor de rozen branden ze inmiddels al een heel jaar....

aangepast door Ciska

Geplaatst:

Ik had mijn zaailingen vorig jaar bij het raam met middagzon (kort) en gedeeltelijk onder een gewone bureaulamp en gedeeltelijk onder een daglichtlamp voor schilderen staan, beide aan de tafel geklemd. De zaailingen deden het er goed op. Degenen die dat nodig hadden, stonden wel op warmtematjes. Voor mijn doeleinden lijkt deze oplossing vooralsnog voldoende, ook voor dit seizoen. Maar volgend jaar staan ze in een kamer met veel minder licht, en moet ik denk ik toch iets betere lampen gebruiken. En het is sowieso nog niet duidelijk of we dan de moestuin nog hebben, ivm verkoop van de grond. Maar dit seizoen is ons toegezegd.

Enne @acpronk , you’re right. Tnx.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Ciska was gewoon een vraagje voor de link, ik kan die niet direct terugvinden om een idee te krijgen van de specificaties, ik denk inderdaad dat die wel beter werken t.o.v. van de vroegere wat je gewoon was, maar dat gaan alle recente Led's wel doen. Het gaat hier echter over advies voor anderen en daar kan je niet vaag in blijven. En nogmaals dit topic gaat niet over groeilampen, maar gewone goedkope lampen die je eenvoudig als groeilamp kan gebruiken.

aangepast door redzebra

Geplaatst:
19 minuten geleden, Ciska zei:

als ze voor jou voldoen is het toch prima??

Is zeker prima! Ik ben er al een paar jaar blij mee. De reden dat ik mijn bevindingen hier neer zet is n.a.v. een vraag van @appelvrouw en @Tanja65 : welke lamp (raad je aan) en welk verbruik heeft deze en wat kost hij. En ik vond dar Redzebra een punt heeft, dan is het ook wel fijn om het groeiverloop te laten zien d.m.v. foto’s. Dus vandaar 😃.

Geplaatst:

Dank allen voor de berichten.

Wat een vraagje al niet losmaakt. Ik heb aan mijn kennis de linken door gegeven van de lampen van AC en Dahli..ik wilde het toch echt niet erg ingewikkeld maken daar was ook om gevraagd..een simpele tip.

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

@appelvrouw dan zou ik eerder voor de keuze van @acpronk gaan; beter en het meest milieuvriendelijk qua energie verbruik, of zelf ga ik eerder voor zoiets nog een pak goedkoper (iets meer verbruik) en je kan er heel veel meer plantjes onder kwijt LED Batten 120 cm 40W 4000K 5600lm Samsung LEDs 5 jaar garantie .

genre die staan er 2 momenteel in mijn opstelling samen met 2 60cm battens van 2400lm.

Ik mis dat een beetje in de laatste discussies, gaan die goedkope groeilampen werken, jazeker, een zwakkere hang je gewoon wat dichterbij, je kan er alleen maar een paar plantjes onder kwijt . Moet je er zoveel geld voor betalen, nee, dat was ook @henkg zijn insteek, je kan gewoon hetzelfde en vaak beter met niet "groeilampen". Maar ik vraag me soms af waarom we de moeite doen om het verschil aan te tonen. Voor een luttele 12 Euro of 8 Euro ingeval van een 60cm heb je een opstelling die al veel beter werkt voor meer plantjes als al die andere. Ik begrijp @Dahli dat ook de vormgeving en gemak telt, met 2 van die potjes kom ik echter niet toe. Dus voorbeeld hoe het hier nu uitziet in 1 opstelling, momenteel op deze plaats 2 * 120 cm 5600Lumen 4000K battens en 2x 60cm 2400Lumen 6500K. Staan 3 deense bakken onder en 1 kleine propagrator, hierbij @rorror ook het fotootje wat er momenteel onder staat, de tomaatjes gaan evenwel morgen verhuizen naar een andere plaats (ook onder battens) om ruimte vrij te maken, in de propagator zitten zaailingen van pepers en aubergines. Voor de propagator de zaailingen die vrijdag uitgekomen zijn, gezaaid van vorige zondag. De kale stam met dieven is een F1 Maxifort onderstam van vorig jaar, specifiek zo gegroeid om de kleine smalle dieven te gebruiken als onderstam voor de Bolzana , Pozzano en de andere. De 6 micro tomaten rechts zijn golden Hour waarbij 3 geënt zijn op een F2 Maxifort onderstam. Verder wat sla en een poging om te zien of Chinese kool ook gaat.

20260110_191254.jpg20260110_191240.jpg

20260110_191341.jpg

Geplaatst:

Ja mooi zeg ook bedankt Bert, ook doorgestuurd aan de tuin kennis. Ik ben benieuwd welke ze kiest maar ik vermoed de batten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.