roeier Geplaatst: 4 maart 2020 Geplaatst: 4 maart 2020 De broedbolletjes Eden Rose zijn opgekomen, maar laten iets zien wat mij voor een raadsel stelt. In nog zeer kleine plantjes is een bloemknopvorm op gang gekomen, duidelijk te zien op de detailfoto. Je gaat aan een verwisseling denken, want dit lijkt helemaal niet op knoflook. Als ik zelf blanko met deze groei werd geconfronteerd zou ik aan blauw druifje of zoiets denken. Ik weet dat ik de knoflookbolletjes nergens mee heb verwisseld, er zijn hier ook geen blauwe druifjes of zoiets, en ik weet hoe ik de Eden Rose bolletjes in de pot heb gezet; in een rondje tegen de rand aan, en dan nog 2 - 3 in het midden. Exact dat is bovengekomen: dit moeten de Eden Rose bolletjes zijn. Het labeltje is ook nooit weggeweest... Maar wat er nu gebeurt... ????  Mijn vraag is: doet dit jullie ergens aan denken? Lijkt dit op iets anders misschien? Ondanks dat ik weet wat ik in die pot heb gedaan, is het ook wel zeker dat dit nooit op knoflook gaat lijken, dus misschien benadert het iets anders?  De foto van de hele pot is van 20 Februari, de detailfoto van vandaag, 4 Maart.  Quote
Erny Geplaatst: 4 maart 2020 Geplaatst: 4 maart 2020 (aangepast) Lijkt inderdaad op een blauw druifje. Even naar buiten, op mn sokken dus die zijn nu nat, en potje met blauwe druifjes gepakt.    Eh... waarschijnlijk ruiken de blaadjes ook niet naar knoflook? 😬   .  5 maart 2020 aangepast door Erny Quote
Patrijs Geplaatst: 4 maart 2020 Geplaatst: 4 maart 2020 Het blad lijkt ook geen knoflook, er zal iemand het naambordje hebben verwisseld. Â Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 4 maart 2020 Geplaatst: 4 maart 2020 Ben benieuwd of er andere mensen zijn die de zelfde bolletjes hebben gekocht. En deze als knoflook door het gerecht hebben gedaan.🤣  Bij het poten van de 'knoflook' zagen die bolletjes er wel uit als knoflook (los moeten halen van elkaar? of los geleverd.) Quote  Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers. Â
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 Muscari ja, dat kan niet missen. Rare verwisseling! Quote
roeier Geplaatst: 5 maart 2020 Auteur Geplaatst: 5 maart 2020 Ik zou aan jullie gaan twijfelen als jullie zomaar mijn knoflookverhaal zouden geloven, iedereen kan wel iets verwisselen, en de gelijkenis met blauw druifje is wel erg sterk. Ik heb ook niets wat het tegendeel bewijst.  Maar om Rorror's vraag te beantwoorden: het zijn geen gekochte bolletjes, en het waren ook niet gewone knoflookbollen met tenen zoals die zich in de grond ontwikkelen, inplaats daarvan heb ik gewerkt met de kleine minibolletjes zoals die in de bloemhoofd groeien, ze worden ook wel bulbines genoemd. Die worden normaal niet verkocht, en ze doen er jaren over om tot een volwaardige bol uit te groeien. Het tijdpad was dit: • 2017: ik koop wat knoflookbollen van Leven van het Land, o.a. Eden Rose en plant die • 2018: ik bewaar (naast de gewone bollen) broedbolletjes van enkele bloemstengels die ik tot ontwikkeling heb laten komen en die gaan weer de grond in als het herfst is • 2019: de broedbolletjes van de Eden Rose zijn nauwelijks gegroeid het eerste seizoen en gaan in het najaar opnieuw de grond in • 2020: de broedbolletjes maken al grotere plantjes dan het eerste jaar, maar... zie foto's  Het waren dus tweedejaars broedbolletjes die ik in het najaar in een pot deed. Ik had ze na de oogst van het eerste jaar bewaard in een zeephoudertje. De meeste bolletjes zitten nog steeds in datzelfde zeephoudertje, want met elf stuks was de pot wel mooi gevuld.  Zo zien de overgebleven broedbolletjes eruit, heel klein, en wat er uit groeit ontwikkelt zich niet snel. Aan jullie foto's te zien zijn bolletjes van blauwe druif groter en is de bloei sneller. Deze bolletjes ga ik ook maar planten, een beetje laat, maar ze hebben me nu een beetje te pakken met deze onverwachtse ontwikkeling. Ik hoop binnen een maand een nieuwe foto te kunnen laten zien van de herfst-geplante 'blauwe druifjes', als ze tenminste een beetje willen opschieten, want de groei gaat erg langzaam.  Quote
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 Ik ben benieuwd naar het vervolg 😅 Quote
paddestoelengek Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 Waarom offer je niet een bolletje op om het te weten? Snij 1 bolletje door de helft en ruik er aan, of proef voorzichtig, dan weet je toch of het knoflook is of niet? Â Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Erny Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 55 minuten geleden, roeier zei: Zo zien de overgebleven broedbolletjes eruit, Ja, zet even een nagel in zo'n bolletje en ruik.... dan weet je het gelijk. Maar ik heb in ieder geval nog nooit blauwe druifjes in de knop in een knoflookplantje gezien. Ook niet degenen die ik uit bulbines heb opgekweekt. Quote
roeier Geplaatst: 5 maart 2020 Auteur Geplaatst: 5 maart 2020 Om te proeven had ik nog niet aan gedacht, even gedaan: geen knoflook! Er is toch, ja toch, verwisseling geweest, maar niet dit laatste jaar, ik heb geen blauwe druifjes. Maar ik heb twee jaar terug wél zaad van blauwe druifjes gezaaid, en later bedacht ik mij dat ik toch geen zin had om aandacht aan blauwe druifjes te besteden, en vergat het. Toen in dezelfde bak de broedbolletjes Eden Rose gedaan? En uiteindelijk de kleine bolletjes blauwe druif geoogst? Zoiets moet gebeurd zijn. Dat kan zijn; dat eerstejaars bolletjes blauwe druif uit zaad een treffende gelijkenis vertonen met broedbolletjes knoflook, of dat is wel duidelijk dan. Afgelopen seizoen dacht ik broedbolletjes Eden Rose te oogsten en weer te poten. De manier waarop ze opkomen is ook niet echt anders. Dit seizoen heb ik niks verwisseld, het seizoen ervoor staat me niet goed meer bij, maar toen is het gebeurd. En nu valt het pas op! Bedankt voor de reacties, zonder de tip om te proeven weet ik niet wanneer bij mij het kwartje was gevallen. Quote
Patrijs Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 Wel jammer, Naast de reguliere knoflook heb ik Chinese bieslook. Jouw blauwe druif knoflookvariant zou een leuke toevoeging zijn geweest. Quote De moestuin van Patrijs
roeier Geplaatst: 5 maart 2020 Auteur Geplaatst: 5 maart 2020 Jammer maar helaas. Lekker zijn ze niet, die bolletjes blauwe druif, smaken helemaal nergens naar. 😑 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.