simonvb Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 Hoi, Wat ik nog graag aan mijn boekencollectie over tuinen zou voegen is een goed boek/encyclopedie over bloemen met van elke beschreven bloem een foto en de bloeiperiode in onze contreien. Wat zijn jullie aanraders? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted March 27, 2020 Share Posted March 27, 2020 Misschien de Encyclopedia of Plants & Flowers van de RHS? Je zou mijn exemplaar zo kunnen krijgen als je in de buurt woonde, want ik kijk het nauwelijks meer in in dit digitale tijdperk. Ooit eens aangekocht in Inverness voor £30. Wel een mooi boek met veel plaatjes, er zullen ondertussen veel nieuwere edities zijn verschenen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brabantse Tuinprins Posted March 29, 2020 Share Posted March 29, 2020 De Atrium Tuinplantenencyclopedie is een vertaling van het hier boven genoemde boek van de Royal Horticultural Society. Ik weet niet wat de laatste editie van dit boek is. Van oudere drukken zijn via internet voldoende exemplaren beschikbaar. Ik zoek plantengegevens hoofdzakelijk op via internet aangezien over nieuwe cultivars niets of weinig is te vinden in plantenencyclopedieën. Informatie van plantenverkopers treed ik met de nodige voorzichtigheid tegemoet, vooral als het op bloeiduur en gevoeligheid voor ziektes aankomt. Voor bomen en struiken vind ik nog steeds onontbeerlijk: == The Hillier Manual of Trees and Shrubs (zonder foto's, voor de gevorderde plantenfreak) == Michael Dirr, Dirr's Encyclopedia of Trees and Shrubs (met foto's, gericht op de VS, maar zoveel kundigheid en ervaring dat het een echte aanrader is). Veel informatie die ik in plantenencyclopedieën maar ook op internet vind, is vaak gedateerd. Als men zegt dat de sneeuwklokjes in maart gaan bloeien dan weet ik al hoe laat het is ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted March 29, 2020 Author Share Posted March 29, 2020 Ik zoek ook meestal op internet maar ik vind het wel eens leuk om te kunnen bladeren in een boek en dan ook minder bekende bloemen tegen te komen en direct te kunnen zien op foto of ze me aanstaan. Op internet worden vaak dezelfde bloemen, struiken beschreven in lijstjes en moet je voor minder bekende planten op naam zoeken. Ik heb het boek al in mijn favorieten gezet. ☺️ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts