Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

pompoenensoep


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik wil graag een paar mega pompoenen verwerken, en het leek me handig om alles in 1 keer te koken en pureren. Dan in potjes stoppen, die ik dan makkelijk kan pakken om er een lekker soepje van te maken.

Ik kan alleen niet echt vinden hoeveel pompoen je gebruikt voor 2 porties soep. En dan wel echt een maaltijdsoepje, geen lunch of voorgerecht.

Ik heb al een boel recepten gezien, en denk dat het rond de 500 gram voor 2 personen ligt. Of heeft iemand hier een ander idee?

 

Het is dus de bedoeling dat het een soort appelmoes wordt, maar dan van pompoen. Ik zat ook te denken om er een geconcentreerde puree van te maken, maar dat probeer ik wel na dit expiriment.

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Canning pumpkin butter or mashed or pureed pumpkin is NOT recommended.

Home canning is not recommended for pumpkin butter or any mashed or pureed pumpkin or winter squash. In 1989, the USDA's Extension Service published the Complete Guide to Home Canning that remains the basis of Extension recommendations today, found in the September 1994 revision. The only directions for canning pumpkin and winter squash are for cubed pulp. In fact, the directions for preparing the product include the statement, "Caution: Do not mash or puree."

 

http://www.uga.edu/nchfp/tips/fall/pumpkins.html

 

Wordt dus toch ruimte maken in de vriezer

Zie ook: http://thetanglednest.com/2009/10/preserving-pumpkin/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had er niet eens bij nagedacht dat het niet zou kunnen... kom wel wat teksten tegen over het inmaken van pompoenpuree.

Het kan dus wel als je het niet pureert?

 

Pompoen

Gebruik pompoen met een harde buitenkant en volgroeid vruchtvlees. Kleine pompoenen kunnen beter worden ingemaakt dan grote.

 

Hete vulmethode

Was verwijder de zaden en schil. Snij in blokjes van 2,5 cm. zet in een pan onder water en kook 2 minuten. Doe de hete blokjes in de hete potten. Laat 2,5 cm ruimte over. Voeg zo u wilt zout toe (1 theelepel per liter). Giet het hete kookvocht tot 2,5 cm onder de rand van de pot. Verwijder luchtbellen, veeg de potranden schoon. Plaats de deksels, maak in. Pureer de pompoen niet. Spaghettipompoen moet worden ingevroren aangezien de stukjes niet heel blijven tijdens het verhitten

Inmaaktijd:

0,5 l: 55 min.

1,0 l: 90 min.

-----------------------------------------------------------

 

dat inmaken zoals hier boven wordt aangegeven doe ik alleen nooit, ik heb geen weckpotten en weckketel. Ik maak alles altijd in zoals ik jam maak. Of is dat sowieso niet goed als er niet 500 gram suiker in zit??

 

hellup

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het met de maïs ook gedaan zoals jam.. misschien niet jaren te bewaren, maar dat haalt het toch niet

ok, ik ga maar gewoon een boel blokjes inmaken. Hopen dat we niet heel ziek worden na het eten van pompoensoep. Ik doe ook wel wat in de vriezer, zodat niet alles mislukt.

Ik heb pompoenen van een kilo of 15, en nog 1 waarvan ik niet eens zou weten hoe zwaar hij is. Een joekel

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Tja, het is dus geen succes, zoals ik de pompoen heb ingemaakt. Of het nou aan mij ligt, of aan het feit dat er niet voor niets nergens iets bekend is over pompoen inmaken...

Ik had 7 grote potten (500 gram pompoen per pot) en 4 daarvan zijn al gaan schuimen en borrelen en ontploffen (soort van) Stinken!!!

En de laatste 3 houden het ook niet veel langer. De deksels staan al bol, dus ik moet mezelf weer zo ver krijgen om de potten open te maken en de boel weg te gooien. Bleh wat een stank!

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

je kan een pompoenen chutney maken. Door het azijn blijft het wel goed. Ik laat de pompoenen liggen op een vorstvrije plaats todat ik ze ga gebruiken. Ik heb er nu nog 2 liggen. Van de week pompoen soep gemaakt. Het overschot gaat dan de vriezer in waar nu weer ruimte in aan het onstaan is. Overigens kan als je vriezer te leeg dreigt te raken is het goed om m op te vullen met krantenproppen. Schijnt ie efficienter met zijn energie om te gaan. Maar dit terzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

dit is een hele lekkere pompoen soep.

wat heb je nogdig:

1 paprika

2 vleestomaten

1 pompoen

1 ui

1 teen knoflook

spekjes ( gebakken tot ze gaar zijn en dan in een kommetje doen met het vet )

2 aardappels

 

bereiding:

maak alle groenten schoon ( schil het en ontdoen van zaden ) en snij het in stukjes.

fruit eerst de ui/knoflook aan in olijf olie zet het vuur wat lager en doe dan alle groenten in de pan doe er water of boulion bij. laat alles rustig gaar koken dan pureer je alles glad ( alleen als alles gaar is)

voeg de spekjes en je kan het nog op smaak brengen met oregano zout/peper

naar keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor de tip.

 

maar ik heb 2 soorten pompoenen:sweet dumpling en Turkse muts.Kan ik deze voor de soep gebruiken?Zoja,moeten ze dan nog jong geoogst of juist tamelijk dik.En hoe moet ik dat dan doen meteen thuis wassen en in stukken en alles gebruiken voor soep?

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later ...

Net gemaakt:

 

Zoet en Heet Pompoensoep.

1 eetlepel kerrie,

3 blokjes tuinkruiden of kippenbouillon,

2 centimeter gemberwortel,

1 ui,

2 teen knoflook,

1 rood pepertje

500 gram ontpitte pompoen ( als het uchi-kuri is kan de schil blijven zitten) in blokjes

500 zoete aardappel geschild en in blokjes

1 liter water

 

Bak zachtjes in wat olie de fijngesneden ui en knoflook, en voeg een eetlepel kerrie en de fijngesneden gember toe.

Nog even zachtjes doorbakken,

voeg de pompoen, de zoete aardappel, 1 liter water en de drie bouillonblokjes toe, en leg het pepertje heel in de soep.

kook totdat de pompoen en aardappel zacht zijn.

Haal het pepertje eruit en staafmixer de soep.

 

Meer of minder water maakt de soep dunner of dikker na gelang je smaak.

Meer pepertjes of géén pepertjes kan ook. De soep is ook zonder peper erg lekker

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 years later...

Verdorie,

 

En dat terwijl ik net pompoensoep op heb.

 

Had geen zin om te koken en maar twee eters.

Gisteren is er een flink stuk muskaatpompoen gekookt voor de onvolprezen pompoencake.

Er was nog een flinke hoeveelheid over met veel vocht.

Uitje gefruit met wat knoflook en de laatste champignons. Wat tijm en rode peper er bij en blokjes worst.

Een scheut zoetzuur en het laatste beetje lettertjes spelt vermicelli THT 2017

 

Kortom restjes opgemaakt

 

En als toetje een plak pompoencake……..

 

Zo schiet het lekker op met die joekels van 20 kg, Ze beginnen nu overigens wel mooi af te rijpen van groen naar < zie avatar>.

Vorig jaar een tot juni bewaard.

 

 

Zaterdag dezelfde soort soep gemaakt maar dan met stukken zalm. en een visbouillonblokje.

De stukken pompoen blijven in de schuur nu wel lang goed. Er ligt er nu nog een stuk van een kilo of twee. Daarna even geen pompoen meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...