Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schapenwol als mest gebruiken?


Flup

Aanbevolen berichten

Vandaag kreeg ik een mail van de zaadgoedvereniging waar ik lid van ben, dat zij ook schapenwol als mest aanbieden. Er zijn diverse leden die dat als mest gebruiken en er erg tevreden over zijn. Een tabel was ook toegevoegd met daarin de belangrijkste stoffen van bio schapenwolmestmix, maar dat is niet 100% schaapswol.

 

Schaapswolmest.png.4319c1a7d28b881a4c87343e4beda9d4.png

 

Hebben jullie ervaring met schaapswol als mest? En zo ja, werkt dat goed? En hoe lang duurt het voordat de wol is verteerd?

Zelf kan ik gratis schapenwol krijgen, wat anders weggegooid wordt. Dus als ik dat zo nuttig in de tuin kan gebruiken, dan graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad het aan. Ik heb zelf een paar kleine plukjes liggen die ik vorig jaar vond - ik gebruik zo'n beetje alles wat ik links en rechts vind wat natuurlijk is en waarvan ik denk dat het als mulch kan dienen - en die zijn nog nauwelijks verteerd. Het ziet er niet uit, maar ik zou willen dat ik er meer van had.

Als meststof had ik het niet bedacht, er zijn natuurlijk wel schapenvacht korrels in de handel verkrijgbaar als slakkenwerend middel, daar zat ik eerder aan te denken.

Als schapen worden geschoren blijven wat stukken achter van het achterste gedeelte met aangekoekte keutels. Het mooie stuk wordt opgerold en is goede wol, maar mogelijk is van de 'vieze' overblijfsels in dit geval mest gemaakt. Kun jij ook van dit soort stukken van een boer krijgen? Het lijkt me multifunctioneel spul in onverwerkte vorm.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als mulchmateriaal kan natuurlijk ook. Daar heb ik foto's van gezien. Ziet er, maar dat is een kwestie van smaak, minder mooi uit, maar als het werkt waarom niet? Ik kan alle wol krijgen van de buren. Jaarlijks worden de schapen geschoren. Het zijn er heel weinig, maar dat maakt niet uit, wol is wol en er komt best veel van een schaap af.

 

Er zijn inderdaad al meerdere bedrijven die schapenwolmest leveren, zie ik ook.

Ik ga het gewoon proberen.. Dank voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...