Guus D Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 kan wel tot 3 jaar in (op) de grond blijven zittenverspreid zich met name door het opspatten tijdens regen Kan ik het ook ondespitten? dan verspreid ik het onder in het gat, dan mest of compost er over heen en dan weer een laag zand erover? Quote Omdat het kan.
Koert Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 Denk 's na Guus Quote Even a broken clock is right twice a day
rommert Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 Kan ik het ook ondespitten? dan verspreid ik het onder in het gat, dan mest of compost er over heen en dan weer een laag zand erover?dan blijft het natuurlijk nog in de grond zitten he Quote
Guus D Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 Oja Dom Ik verspreid het wel in de bloemen tuin, nu iets anders ik had ergens gelezen dat tomaten het fijn vinden om elk jaar op de zelfde plek te staan in de zelfde grond maar dan moet je na 3 jaar de grond verversen, kan dat? Quote Omdat het kan.
rommert Geplaatst: 16 augustus 2011 Geplaatst: 16 augustus 2011 niet als ze phytopthora hebben gehad en je krijgt er grote kans op dat als je de planten het volgend jaar er weer zet je als nog die ziekte krijgt. Quote
Ludo Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 Zoals aardappelen bespoten worden met een schimmelwerend middel, zo kan je ook de tomaten hiermee bespuiten. Het is dezelfde schimmel. Ofwel riskeer je elk jaar een verlies van aardappel en tomaten, ofwel knijp je even de ogen dicht en besproei je eens. Zolang de tomaten niet dik zijn en rood kleuren is er voor mij geen probleem. Je kan de bladeren van de tomaat ook alleen besproeien met een handverstuivertje. Dit is chemisch, maar het werkt. Dit jaar heb ik totaal niks bespoten, noch aardappel, noch tomaat. De oogst is goed en de ziekte is niet langs geweest, maar bij mijn moeder zit de phytophthora er wel op, alhoewel het nog meevalt, maar bij mijn dochter is de helft verloren. En allen in een serre gekweekt.Wat ook schijnt te helpen is een thee van heermoes vanwege het hoge kiezelgehalte. Quote
Theo Post Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 TOMATEN KAPOT << SNIIK ik had prachtige tomaten voor we twee weken naar brabant gingen,, en toen bij de terugkomst,, alles bruinme plant is nu vreselijk kaal,, en nog een paar tomaten die ook bruin worden..... En dat terwijl ik 3 a 4 vierkante meter grond heb.waarom regen waarom.. is er nu nog wat te doen om de laatste tomaten te redden?? bedankt medeslachtoffers Quote Hallo. ook zo'n groentetuin fan?
Ludo Geplaatst: 17 augustus 2011 Geplaatst: 17 augustus 2011 San Marzano zoals Berti vermeldt, is totaal niet ongevoelig voor phytophthora. Twee jaar terug een serie buiten gezet omdat ik plantgoed teveel had. Goed verzorgd en aangebonden, maar zonder beschutting. De planten groeiden geweldig, veel tomaten, dikke vruchten. Toen ze moesten gaan rijpen opeens de ziekte eraan en na twee dagen hadden de tomaten zelfs bijna geen stam meer. Alles, tot de tomaten toe volledig aangetast en klaar om weg te gooien...Eveneens m'n kerstomaatjes in de serre dit jaar , hebben ervan. Maar het slaat nog niet over op de vruchten. Quote
Dennis29 Geplaatst: 18 augustus 2011 Geplaatst: 18 augustus 2011 Ik heb net alle buitentomaten weggegooid, een paar vruchten eraf kunnen halen en de rest was al bruin. Maar gelukkig doen de tomaten in de kas het wel geweldig. Quote
Miquel-nature Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 Maar ik ga op de plek waar de tomaten stonden nu bietjes planten volgend jaar, moet ik nieuwe mest erbij doen of kan ik ze dan gewoon al in zetten Quote Kweker sinds 2010
esther Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 (aangepast) Ik heb voor het eerst mijn moestuin dit jaar. En ik vrees voor phytopthora. Heeft het zin nog even af te wachten en te hopen dat de tomaten nog groter of roder worden? Er zitten er nog zoveel aan... ... 20 augustus 2011 aangepast door Gast Quote
Jorg Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 Is inderdaad phytopthora Esther. Het heeft geen zin om nog af te wachten in dit stadium van aantasting. Planten ruimen, alle gezonde groene tomaten binnenhalen, dagelijks de rotte (reken op meer dan de helft) tomaten verwijderen. Quote
esther Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 droevig maar dank voor de informatie! Quote
henkg Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 Ik lees hier alle ellende over phytopthora bij tomaten. Heel sneu. Mijn struiktomaten (Balkonstar "groot model", zaadvast) hebben daar gelukkig geen last van, ook weer niet dit jaar, ondanks het feit dat ze buiten, in regen en wind staan. Gemiddelden, over nu 4 jaar: plant: 60 cm hoog. Gewicht tomaat: 40 g. Opbrengst per plant: 900 g. Rijp: eind juli tot half augustus. Smaak: niet bijzonder, iets beter dan een supermarkttomaat. Ideale beginners (struik)tomaat. Zaad ervan wil ik wel in de carrousel envelop doen (ik hoef zelf niet op de rondzendlijst).Is er vraag naar zo een simpele varieteit? Doe dan, om dit topic niet te vervuilen, een PM. Bij belangstelling zorg ik dan, via Lisa? (de hoeder / moeder van de envelop) dat ze in de envelop komen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
veuvecouderc Geplaatst: 20 augustus 2011 Geplaatst: 20 augustus 2011 Het is inderdaad sneu - zo niet ergerlijk - wanneer je je tomaten allemaal in de kliko kunt kieperen omdat ze ziek zijn. Maar persoonlijk denk ik niet dat het volgend jaar opnieuw proberen met een andere ras/soort helpt. Tomaten lijken zo'n eenvoudige plant om te kweken in de moestuin, maar ze vragen meer aandacht en verzorging dan laten we zeggen een aubergine! En daarbij zijn ze nog veeleisender wat weer en klimaat betreft ook. Dit jaar is een uitzonderlijk ongelukkig moestuinjaar, toen het spul moest groeien viel er geen regen en in de periode dat het spul moet rijpen is het veels te nat. Daar doe je niets aan, ook niet met andere rassen/soorten planten. Wie weinig ruimte heeft en de ziekte in zijn planten heeft gewoon pech. Wie meer ruimte heeft kan volgend jaar beter proberen om de tomaten op diverse plekken in de tuin te kweken: in de kas, onder een afdak, in de openlucht, in de volle zon, half in de schaduw, op vette klei, in potgrond etc. De mensen van het tomatenforum zullen er ongetwijfeld veel meer over kunnen vertellen hoe je voorkomt dat je oogst volledig vernietigd wordt door een schimmel. Ik heb uitsluitend mijn eigen tomaten als voorbeeld. Ze staan met veel te veel bij elkaar tegen een zonnige zuidmuur, onder een afdakje dat veel te klein is, wel met zijn allen in de volle grond en de hele dag in de warmte en als het waait krijgen ze ook een briesje. Ze hebben geen extra voeding of mest gekregen en ze zijn ook niet heel nauwkeurig gediefd dit jaar, het enige dat ik nog met een beetje regelmaat aan onderhoud heb uitgevoerd is toppen en blad knippen. Maar ik oogst meer dan ik kan verwerken, bij alle 15 planten en alle 6 verschillende soorten die ik heb staan. Wie ziekte wil weren moet sterke gezonde planten kweken, de rassen- of soortenkeuze maakt daarbij weinig uit. (Maar daar zijn ongetwijfeld een heleboel mensen het niet mee eens ) Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Tnetsiser Geplaatst: 21 augustus 2011 Geplaatst: 21 augustus 2011 Wie ziekte wil weren moet sterke gezonde planten kweken, de rassen- of soortenkeuze maakt daarbij weinig uit. (Maar daar zijn ongetwijfeld een heleboel mensen het niet mee eens )Natuurlijk is goede zorg voor je planten belangrijk! Maar de soortkeuze minstens net zo, en ik ben niet de enige met die ervaring. Er zijn nu eenmaal gewoon soorten die je bij wijze van spreken bijna kunt verwaarlozen, en die dan in een slechte zomer nog steeds opbrengst hebben. Een aantal tomaten-liefhebbers (of zeg maar gerust fanaten)in Duitsland en Oostenrijk zijn hier blijkbaar druk mee aan het experimenteren (zij testen 100-en soorten meerdere jaren), dus het is niet iets wat zomaar uit de lucht gegrepen is. Sterker nog ik denk dat het van groot belang is dat als mensen in de open lucht gaan telen (dus zonder dak), dat ze de juiste soorten kiezen, omdat ze anders bijdragen aan de versprijding van Phytophthora en zo niet alleen hun eigen planten, maar ook de oogst van anderen kunnen ruineren. Quote
rommert Geplaatst: 22 augustus 2011 Geplaatst: 22 augustus 2011 ik wist niet wat ik zag! ik zou mn tomaten planten toppen en nu blijken ze ook phytophthora te hebben? Quote
Tnetsiser Geplaatst: 22 augustus 2011 Geplaatst: 22 augustus 2011 Hoi Rommert, ja dat is helaas phyt. Als de infectie nog niet zo heftig is kan je proberen om het weg te knippen, als het wel al ver verspreid is en op de stam/stengels, dan lijkt het me beter de betroffen planten te rooien. Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 augustus 2011 Geplaatst: 22 augustus 2011 Mijn andere bed is er nu ook aan...echt huilen met de pet op want ik heb een emmer vol met groene tomaten en kale plekken in de tuin!Ik zoek het topic groene tomatenrecepten maar weer op..hebben jullie al recepten?? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 22 augustus 2011 Geplaatst: 22 augustus 2011 dikke &^*(# zooi, die in de kas beginnen nu ook Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Guus D Geplaatst: 22 augustus 2011 Geplaatst: 22 augustus 2011 ik heb vorige week al mijn tomaten planten geruimd:phytophthora en botrytus of zoiets maar mijn tiny tim tomatjes groeien nog goed dus daar kan ikk binnekort ook van smullen Quote Omdat het kan.
indemoestuin Geplaatst: 22 augustus 2011 Geplaatst: 22 augustus 2011 Mijn andere bed is er nu ook aan...echt huilen met de pet op want ik heb een emmer vol met groene tomaten en kale plekken in de tuin!Ik zoek het topic groene tomatenrecepten maar weer op..hebben jullie al recepten??Je kunt een chutney recept opzoeken. Gaat prima met groene (onrijpe) tomaten. Je kunt ook proberen door de groene tomaten met een rijpe banaan in een zak te doen. Met een beetje geluk worden de tomaten alsnog in no time rijp. Quote http://http:/twitter.com/indemoestuin | http://pixelcasting.com/indemoestuin
rommert Geplaatst: 22 augustus 2011 Geplaatst: 22 augustus 2011 Hoi Rommert, ja dat is helaas phyt. Als de infectie nog niet zo heftig is kan je proberen om het weg te knippen, als het wel al ver verspreid is en op de stam/stengels, dan lijkt het me beter de betroffen planten te rooien.het waren maar een stuk of 5 bladeren gelukkig maar ik zal ze in de gaten houden. Quote
sokrates Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 Om eerlijk te zijn is het buitenkweken van tomaten in de zompige Hollandse grond eigenlijk niet te doen. De groeitijd is gewoon te lang om te hopen dat er geen flinke buien komen. En als het een beetje regent is het altijd raak. Ik ben er dit jaar mee gestopt, nadat ik vorig jaar een recordoogst kon weggooien door de phyt. En als het er eenmaal in zit is er geen redden meer aan. Ik kweek ze dit jaar uitsluitend in de kas. Overigens heb je met potten minder kans op phyt, vooral als je de grond afdekt. Een flink afdak erboven schijnt ook redelijk te werken. Toch gaat er niets boven de buitengekweekte zontomaat. Ik zag dit jaar in frankrijk al die moestuinen in de Auvergne en dan ben ik wel wat jaloers. Zij wel..... Quote
henkg Geplaatst: 23 augustus 2011 Geplaatst: 23 augustus 2011 Om eerlijk te zijn is het buitenkweken van tomaten in de zompige Hollandse grond eigenlijk niet te doen. De groeitijd is gewoon te lang om te hopen dat er geen flinke buien komen .... // .... Overigens heb je met potten minder kans op phyt, vooral als je de grond afdekt. Een flink afdak erboven schijnt ook redelijk te werkenOm beginners (ben ik ook nog steeds, en blijf ik waarschijnlijk) niet af te schrikken:Dat lijkt me wel erg kort door de bocht. De afgelopen 4 jaar (incl dit jaar) geen enkel probleem. Weliswaar onder het motto: "Elk nadeel hep ze voordeel", ik besef dat mijn situatie voordelen kent.Nadelen: In de stad, op een balkon (ik kan dus erg weinig kwijt). Zeer regelmatig watergeven is essentieel.Voordelen: Moet wel in potten, dus iedere jaar schone (pot)grond; geen besmettingshaarden (andere tomaten- aardappeltelers) in de buurt; struiktomaten, die schijnen minder gevoelig te zijn. Afdekken van de grond; afschermen tegen de regen doe ik niet; groeitijd: de laatste tomaten (en ook die waren rijp) zijn afgelopen weekeinde geoogst. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.