Jorieke123 Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Ga je ze ook plaatsen op een stuk grond waar phytophthora in zit? Al mijn buiten planten hadden er last van vorig jaar. Ik heb ze steeds gesnoeid, of anders weggedaan zodra het te erg werd. Zit het dan in de grond? Ze komen in diezelfde moestuin, maar niet op precies dezelfde plek. Had ik niet gepland iig. Toch maar wel (met een aantal planten van elke soort) doen? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Ik zou het niet doen . Sporen van phytophtora kunnen in de grond overleven en in het volgende seizoen nieuwe planten aantasten. Bovengronds verspreidt de aantasting zich via door de wind meegevoerde sporen die op andere aardappels/tomaten terecht komen. De tomaten op het schone stukje grond zullen zodoende in recordtijd aangetast raken als de 'testtomaten' ziek worden. Die kans is levensgroot aanwezig want tomatenrassen die helemaal resistent zijn bestaan nu eenmaal niet. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geedee Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Ik zou ze ook niet op dezelfde plek in de grond zetten....mogelijk door zachte winter nog veel P in de bodem.....of een geul uitgraven en daar nieuwe schone grond in doen eventueel afgescheiden door onkruidplastic? Of in potten en die ingraven? Zal die P niet helemaal buitenhouden maar wel grotendeels lijkt mij....of denken jullie daar anders over en is het verspilde moeite? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Ik heb genoeg nieuwe stukken moestuin waar geen tomaten hebben gestaan vorig jaar, dus dan gaan ze daar heen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Frans Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Ik zou ze ook niet op dezelfde plek in de grond zetten....mogelijk door zachte winter nog veel P in de bodem.....of een geul uitgraven en daar nieuwe schone grond in doen eventueel afgescheiden door onkruidplastic? Of in potten en die ingraven? Zal die P niet helemaal buitenhouden maar wel grotendeels lijkt mij....of denken jullie daar anders over en is het verspilde moeite?Dat kan ook Geedee en het is geen verspilde moeite maar wel extra moeite . Een simpele vruchtwisseling is net zo effectief maar wel een stuk eenvoudiger . Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
geedee Geplaatst: 9 januari 2012 Geplaatst: 9 januari 2012 Okay frans...ik ben dit zelf nl van plan met de kastomaten(elk jaar in potten met nieuwe grond); wil geen P in de kas Quote
Harrie Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Een kas zou je kunnen ontsmetten met Ozon,het is giftig dus wees voorzichtig.Hoe hoog de concentratie moet zijn voor vaste stoffen weet ik niet.UVC helpt ook,een gewone uvc lamp die men in vijverunits gebruikt van 9 of 11 watt is al genoeg.Langzaam de hele plant belichten, zet wel een bril op.De lamp moet wel frequenter gebruikt worden dan chemische middelen omdat het geen kuratieve werking heeft.Aliette is een goed chemisch middel,of dat voor de partikulier te koop is weet ik niet. Quote
geedee Geplaatst: 10 januari 2012 Geplaatst: 10 januari 2012 Zou het onverhoopt moeten gebeuren dat ik P in de kas krijg, dan zal ik kiezen voor een aantal jaar geen nachtschades erin te kweken...ben niet zo voor gif e.d. dat van die lamp is mogelijk een optie...wat doet die lamp precies....ik bedoel...hoe maakt die lamp een einde aan Phytophthora? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Dat zijn een boel giftige stoffen bij planten waarvan je wilt eten. Idd wat Geedee zegt: dan maar een tijdje geen tomaten in de kas. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Harrie Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 UVC is een natuurlijk "licht" die grotendeels door de dampkring wordt gefilterd.De lamp wordt gebruikt bij het schoonhouden van water.en desinfectie van gereedschap .Het doodt schimmels,bakterien en virus.UVC heeft een golflengte van 280 tot 100 nm en is onzichtbaar.Op http://www.lenntech.nl/bluelight-lampen.htmkan je meer lezen over de toepassingen.Dat UVC ozon produceert is een feit,maar dat is zo weinig dat het niet schadelijk is. Quote
Harrie Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Dat zijn een boel giftige stoffen bij planten waarvan je wilt eten. Idd wat Geedee zegt: dan maar een tijdje geen tomaten in de kas.De enige giftige stof waar ik over schreef is Aliette.De hoeveelheid natrium die een gemiddelde nederlander eet per dag is ook giftig.Alcohol is ook giftig. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 De hoeveelheid natrium die een gemiddelde nederlander eet per dag is ook giftig.Alcohol is ook giftig.Ja Harrie... nog meer reden om niet overal gif op te gooien Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Harrie Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 De hoeveelheid natrium die een gemiddelde nederlander eet per dag is ook giftig.Alcohol is ook giftig.Ja Harrie... nog meer reden om niet overal gif op te gooien Ik doe m'n best en ben niet bang om iets nieuws te proberen,maar wil toch wel een hoge oogst per m2 hebben.Ik ga verantwoordelijk om met chemicaliën ,neem de nodige voorzorgsmaatregelen,dat is in andere werelddelen wel anders.Dus alles wat ik produceer op verantwoordelijke manier is in ieders belang.Goed argument? Quote
Kruidje Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Ik vind het prima! Ieder maakt z'n eigen keuzes. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu
Jorieke123 Geplaatst: 11 januari 2012 Geplaatst: 11 januari 2012 Inderdaad Ik wil ook veel opbrengst, maar toch zo min mogelijk spuiten met gif. Dus probeer ik rassen te vinden die beter tegen deze vijand kunnen, en zorg ik dat er zo min mogelijk kans is op besmetting. Grond bedekken met hooi/stro tegen opspattend water bijv. En de onderste bladeren snoeien. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
snekermoestuin Geplaatst: 12 januari 2012 Geplaatst: 12 januari 2012 Aan de andere kant Jorieke, zou je het aandurven (nou ja voor een experiment) om ook een Phytophthora 'bestendig' ras op een stukje grond met deze schimmel te willen plaatsen? Zo weet je na afloop met meer zekerheid hoe sterk je ras is. Anders dan te kiezen voor een stukje grond waar de afgelopen drie jaar je geen P hebt gehad op je nachtschade-achtigen. Zou je op 'schimmelvrije' grond kweken en het weer is niet zo regenachtig dan afgelopen zomer en warmer (20-25) dan is de kans al veel minder groot op ziekte en dan weet je niet of dat door je nieuwe rassen of gewoon door gunstiger omstandigheden komt... Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
Harrie Geplaatst: 13 januari 2012 Geplaatst: 13 januari 2012 Ik heb even wat gezocht en ben tot de conclusie gekomen dat er weinig aan te doen is als men niet de beschikking heeft over fungicides.Phytophthora zit niet alleen in de grond ,maar is ook airborne.(Dat verklaart de Irish Potato Famine .)De schimmel produceert nieuwe sporen in ongeveeer 7 dagen ,afhankelijk van de temp. en luchtvochtigheidDit betekend dat aangetaste planten niet alleen verwijderd moeten worden ,maar in z'n geheel vernietigd moeten worden.Sporen overleven voor zover ik begrepen heb alleen op de hostplant,of delen daarvan.wortels die in de grond blijven zitten bijvoorbeeld. Quote
Jorg Geplaatst: 13 januari 2012 Geplaatst: 13 januari 2012 Ja het is niet de vraag of phytophthora op BUITEN tomaten toeslaat maar wanneer. Vorig jaar was dat bij mij vrij vroeg in het seizoen, het jaar daarvoor pas laat. Niet dat je je daar door moet laten ontmoedigen natuurlijk, de kans dat je gewoon oogst van de struiken af kunt halen is best groot. De truckjes als: vroege tomatenrassen telen; voldoende plantafstand zodat het gewas kan opdrogen; bladsnoei van zowel gezond als ziek bladeren om dezelfde reden, op het juiste moment en op de juiste manier; en onder bescherming telen voor regen helpen allemaal toch wel iets om het e.a. uit te stellen. Tegen een lange periode vochtig en warm is verder weinig te doen. Mijn verwachting is dat de resistente rassen niet resistent zullen zijn maar wel het e.a. kunnen verlengen ten opzichte van andere rassen. Ik ben overigens niet zo voor het (preventief) spuiten met fungicide, maar dat is een persoonlijke keus die ieder zelf moet nemen. Bij mij is het mooi meegenomen als buitentomaten lukken maar ik heb ook nog tomaten in de kas. Als de ziekte toeslaat lukt het vaak om door bladsnoei het nog iets uit te stellen, maar lang duurt het dan niet meer voordat de planten geruimd kunnen worden. Dat grondig opruimen is niet alleen beter als je volgend jaar weer opnieuw een poging wilt wagen maar evt medetuinders op de volkstuin zullen er ook blij mee zijn Ik heb de afgelopen jaren overigens toch meestal wel een mooi aantal tomaten kunnen oogsten van de buitentomaten. Quote
Olive Geplaatst: 13 januari 2012 Geplaatst: 13 januari 2012 Misschien heb je hier iets aan Snekermoestuin. Het experiment is al eens aangegaan. http://www.moestuintips.nl/teeltverslagen/tomaat_2008.php Mijn tomaten gaan in grote potten/teilen met nieuwe potgrond dit jaar onder een afdakje dat aan drie kanten open is voor voldoende luchtcirculatie. Vorig jaar is me op deze manier veel leed bespaard gebleven, maar misschien heb ik geluk gehad. Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero
Jorieke123 Geplaatst: 13 januari 2012 Geplaatst: 13 januari 2012 Van de vroege rassen (vooral ida gold) heb ik ook lekker wat kunnen oogsten. En de rest was prut. Maar we hadden idd ook wel erg vroeg een aanval van Phytophthora. Dit jaar hopen we natuurlijk weer op het beste, en gaan we er weer met volle moed tegenaan. De aardappels komen heel ergens anders, de wind staat ook vaak die kant op (dus niet richting moestuin). We zullen zien. Ik ga iig niet spuiten. Waarschijnlijk wel weer met aftreksel van de zilverwitte alsem. Al haalde dat vorig jaar weinig uit. Het was al te erg. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 13 januari 2012 Geplaatst: 13 januari 2012 Het ras Phylovita kwam als beste resistent uit de bus las ik. En in topic tomaten-met-hoge-resistentie-phytophthora-t2780.html?hilit=Rote%20Murmel vond ik ook nog aanvullende info staan...v w b soorten Quote
snekermoestuin Geplaatst: 30 januari 2012 Geplaatst: 30 januari 2012 Misschien heb je hier iets aan Snekermoestuin. Het experiment is al eens aangegaan. http://www.moestuintips.nl/teeltverslagen/tomaat_2008.php Olive, bedankt voor de site met het experimentIk heb alles doorgenomen en de Phylovita zou als enige uiteindelijk redelijk Phytophthora vrij zijn. bij wie is deze te verkrijgen/bestellen? Quote Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/
dennislp Geplaatst: 10 juni 2012 Geplaatst: 10 juni 2012 Zou je hydrokorrels kunnen gebruiken om opspattend water te voorkomen? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
sannie Geplaatst: 27 juni 2012 Geplaatst: 27 juni 2012 ik heb getest en er is een begin van de ziekte, nu heb ik heel veel blad weggehaald.kan ik het nog redden dmv spuiten of toch eruit halen.ze staan in een plastic kasje. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.