Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Leuke tips voor n betere wereld (duurzaamheid)

Featured Replies

Geplaatst:

Beste allemaal,

Via via krijg ik soms de meest leuke links doorgestuurd, vaak in verband met nieuwe initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

Jullie misschien ook?

Ik dacht: aardig om te bundelen. Hoe meer mensen van die initiatieven horen, hoe groener onze wereld.

Graag aangeven:

De link en een korte omschrijving.

Tips of filmpjes zijn ook welkom!

En ja, we kennen de kanttekeningen. Maar een beter milieu... [emoji846] :thumbup:

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
  • Auteur

https://www.pieter-pot.nl/

Verpakkingsvrij boodschappen doen, niet duurder dan in de supermarkt en vanaf 45 euro gratis thuisbezorgd in heel NL (wel een wachtlijst)

Geplaatst:
  • Auteur

https://www.bnr.nl/podcast/the-green-quest

Podcasts van BNR-nieuwsradio waarin mensen worden uitgenodigd om over hun innovatieve bedrijf(sidee) te komen praten.
Niet allemaal voor consumenten, maar er zitten serieus stoere ideeën tussen. En in deze rare tijd is wat prettig luisterwerk nooit weg ook, toch?

Geplaatst:
  • Auteur

https://webshop.deverspillingsfabriek.nl/

Als je iemand wat leuks wilt sturen, maar niet weer op het obligate bloemetje wilt uitkomen: geef eens een soep-pakket!
Gemaakt van producten die anders weggegooid zouden worden, boeren krijgen er een eerlijke prijs voor, samengesteld met hulp van mensen met een beperking, en voor elke bestelling, gaat er ook automatisch 1 zak soep naar de voedselbank. Daar word je toch vrolijk van!

Geplaatst:

Top ideeën, dat soepidee is echt iets voor mij🍵

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Ja meteen in de crowdfarming gedoken en een uien veld met Roscoff uien geadopteerd. Heerlijke roze uien die altijd erg duur zijn in aanschaf. Sinds vanmiddag is er dus een klein uienveldje in Bretagne met de naam Henrietje💚😀. De uien komen later in de herfst.

Geplaatst:

Alleen niet in nl die croedfarming... wat een gemis! 

Geplaatst:

N.a.v. het bericht hierboven over Lidl.

Vandaag een groente/fruit box gehaald bij Lidl via de app. Togoodtogo. 
Kost €2,99

Heel positief.  Sinaasappels, mandarijnen, bananen, 1 venkel, 1 kohlrabi, 3 witlof, 2 bakjes kastanje champignons, minitrostomaatjes en 1 paprika.

Alles is goede conditie. Behalve 1 rotte mandarijn, maar die zit er altijd bij.

Dus champignonsoep gemaakt. En straks gegrilde groenten/champ. bij een stukje vlees.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Crowdfarming verstuurt ook naar NL hoor, @Mellie. Het zijn flinke hoeveelheden wel. Dus als je verse producten hebt, moet je flink aan de bak met eten / inmaken.

Maar houdbaar is bijvoorbeeld de paellarijst echt heel erg fijn, en voor een prijs die je in de winkel ook kwijt bent - maar dan voor niet bio of rechtstreeks bij de boer.

Of bijvoorbeeld 20 liter olijfolie. Ik bedoel, daar doe je ook eeuwig mee, maar zo krijgt de boer (een groter deel van) de opbrengst.

@AmruttenJa Togoodtogo is ook een goeie om hier neer te zetten! Erg leuke app. 

Naast het feit dat je voor een prikkie eten kunt ophalen dat anders weggegooid zou worden, help je ook lokale ondernemers. Want je gaat dan natuurlijk niet alleen je TGTG-pakketje halen, maar laat je ook verleiden door wat lekkere croissantjes ofzo. (Wij gaan vaak naar de bakker :) )

Geplaatst:
  • Auteur

Kennen jullie https://www.rechtstreex.nl/ al?

Nederlands initiatief om rechtstreeks bij de boer te kopen. 

Ik ga er vandaag voor het eerst bestellen. 

Houd jullie op de hoogte!

Update: 

Bij nader inzien...

https://www.rechtstreex.nl/product/show/de-krekerij-krekelballetjes

Nog een update: 
Awwww. Het is vooral regio Rotterdam (straal van 25 km eromheen / om en nabij) 

Daar bezorgen ze thuis. Je kan het echter ook ophalen op ophaalpunten. Dichtstbijzijnde is voor mij 18 km verderop.

Nog even over ponderen. Wel een heel leuk initiatief!

Geplaatst:

Hier in Frankrijk zijn veel Zéro Déchet ( Nul Afval) projecten met bv het zelf maken van afwasmiddel, blokjes voor je afwasmachine, wasmiddel, deo, make-up pads, afwas sponzen etc. En steeds vaker op markten van die SRV achtige wagens waar je je producten van pasta en rijst tot bouillonpoeder en suiker los kunt kopen. Echt lollig dan staat er Voor de kar mensen te wachten met zakjes, dozen en potten om hun kruidenierswaren in te laten doen.
Ik ben wel helemaal intro Crowdfarming..ik heb nu uien, clementines en avocado’s besteld en twijfel erg over Kaki’s, sinaasappelen en mango’s.

Geplaatst:

hier te H zijn/waren ook zelf-vul graan en zeepwinkeltjes

Corona heeft er wel een paar om zeep geholpen helaas maar dat waren pop-up container shops, die komen wel terug

zijn wel heel duur dus niet voor eenieder, onze buurtsuper heeft ook steeds meer bio dus das een dikke plus

hier thuis doen we maar een beetje moet ik eerlijk zeggen, we recyclen wel zoveel mogelijk technisch spul door reparatie

dat wordt wel lastiger met alle éénmaal-montages en "modules" die vervangen moeten worden en verdwijnende onderdelen shops

mijn tip is dus : bij aanschaf kijken of het artikel ook recyclebaar is

aangepast door RobO

Geplaatst:
  • Auteur

Ha Appeltje

Die mango’s zéker doen. Die zijn erg lekker! De kaki’s lijken me lastig. Nauwelijks te bewaren. En ook niet echt lekker in te maken, toch?

Avocado’s heb ik ook over getwijfeld. Ook die bewaren zo rottig, meen ik. Wel heul heul lekker.

Clementines heb ik ook besteld. Dit jaar voor t eerst. Sinaasappelen had ik vorig jaar. Daar nog veel inmaak (van de schilletjes, hoe heet dat spul nou toch. Oh ja. Marmelade.) van in de kast staan. Ga zeker wel weer citroenen bestellen. Want die waren heul goed bevallen ook.

Ah. Wat ik maar wou zeggen: eens dat het wat verslavend werkt [emoji16]

RobO: wat knap dat jij zo kan sleutelen. En een goede tip om te kijken of zaken enigszins repareerbaar zijn voor je ze koopt. Mits je daarin wat handig bent dus. (Dus tsja)

Geplaatst:

Ik heb de mandarijnen vandaag binnen. Ze zijn lelijk en heel erg lekker. Lijkt in niks op die glimmende balletjes uit de supermarché. Ik heb er al 4 op🤗.

De Roscoff uien heb ik ook binnen vandaag, ook een super kwaliteit. 
Beide producten mooi verpakt, zonder plastic.

Avocadoos en sinaasappels besteld voor januari. Mijn tuinclub vrienden hier willen graag delen ook de mandarijnen vliegen de deur al uit en ik mag blij zijn als ik nog twee kg overhou. Ook in andere aankopen zijn ze geïnteresseerd.Je hebt hier nu wel aankoop van citrusvruchten via de lagere scholen, dat gebeurd in heel Frankrijk en dan krijg je ook 10 kg maar dan gemengd. 
Omdat het gecertificeerd maar niet biologisch is doe ik daar niet aan mee.

Een jaar of 20  geleden toen ik nog vloog was ik op Gomera en raakte in gesprek met een vrouw met een avocadoboom in haar tuintje. Ze gaf me een opgevouwen T-shirt rand vol met harde vruchten zo uit de boom. Weken later, thuis rijpten ze af, rustigjes aan de een na de andere en ik heb zelden nooit zulke lekkere avocado’s gegeten. Ik denk dus dat het wel meevalt..ik heb trouwens 4 kg besteld en meerderen willen al delen.

Heb jij mango’s gehad? Weet je nog van welke producteur? 

C113454C-3625-4413-8B88-FEF78F424324.thumb.jpeg.ccd38ee98df360e969ded7b8434a87e8.jpegA12F0CD0-77AE-4D17-A1B7-38F4AACD5538.thumb.jpeg.180dcb5b6ccac11d03e8ae6fc2b91446.jpeg

Geplaatst:

Wat een mooie bestellingen allemaal, wij waren ook alweer aan het rondneuzen bij crowdfarming. Vooral ook bij de mango's, maar bij allemaal staat een verwachte leverdatum van september 2021, toch te laat blijkbaar?

aangepast door Anna3

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur
Op 30-11-2020 om 18:53, Jorieke123 zei:

Ik mocht eindelijk bestellen bij Pieter-pot.nl! Ik heb dus meteen een bestelling gedaan en ze komen het van de week brengen. Ik ben benieuwd :) 

He en hoe zijn ze bevallen? Was wel goede kwaliteit, toch?

Geplaatst:
  • Auteur
Op 23-11-2020 om 22:40, appelvrouw zei:

Een jaar of 20  geleden toen ik nog vloog was ik op Gomera en raakte in gesprek met een vrouw met een avocadoboom in haar tuintje. Ze gaf me een opgevouwen T-shirt rand vol met harde vruchten zo uit de boom. Weken later, thuis rijpten ze af, rustigjes aan de een na de andere en ik heb zelden nooit zulke lekkere avocado’s gegeten. Ik denk dus dat het wel meevalt..ik heb trouwens 4 kg besteld en meerderen willen al delen.

Heb jij mango’s gehad? Weet je nog van welke producteur? 

Oh tof van de avocado's. Dat ga ik nog overwegen. (Ben vast alweer te laat)

En citroenen dus sowieso, want wil zeeeeeker weer "sunshine in a jar" maken!

Mango's: 
Organic Mangoes from Finca Los Pepones

Geplaatst:
  • Auteur

Eco, bio, fair warenhuis:
https://www.greenjump.nl

Kiek toch weer leuk.

(Vies vet duur ook hoor, maar wel leuk!)

En vond ook deze:

https://www.qnoop.com/

Nooit meer een sok kwijt - en nog bio katoen ook (En de overgebleven rib uit je lijf, maar toch!)

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wow lekker zeg, waar komen de kiwi’s vandaan? Ik kon hier in Fr geen kiwi krijgen met CF..of niet goed gekeken, dat kan ook. 

Geplaatst:

Deze komen uit Spanje :thumbup: Ze staan er nu ook niet meer op zie ik. 

Bij 'adopteren' staat hij wel helemaal onderaan, en er staat bij dat ze 'out of season' zijn:

www.crowdfarming.com/en/farmer/finca-reitoral-de-ribadetea/up/adopt-a-kiwi-plant-finca-reitoral-de-ribadetea 

Geplaatst:

Ik zie ze. Idd te laat. En zijn ze lekker?

voor hen die Frans lezen hier een pagina met tips voor grote en kleine mensen om je afval stapel te verminderen...zelf wasmiddel maken en nog veel meer tips...

https://www.famillezerodechet.com

09B64FC4-CC65-4463-8D47-58079E9AAF9B.thumb.jpeg.72d66ca4f02974a1af98ad47c43d63c9.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Leuke tips, Appelvrouw!

Hier dus citroenen uit Spanje ook. Heel blij mee. Lekker mee kokkerellen komend weekeinde.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.