Geplaatst: 28 juli 20214 j En weer terug naar het onderwerp. Wanneer je uien, fruit en zo koop dat in netjes zit bewaar deze netjes dan voor de zomer. Je kan ze dan goed gebruiken om bijvoorbeeld je meloenen mee te ondersteunen als je die verticaal teelt. Ik hang de meloen dan ieder in zijn eigen hangmatje zodat ze rustig verder kunnen groeien. 🙂 Groetjes,Bram
Geplaatst: 3 augustus 20214 j Die netjes zijn ook heel goed om je badkamer/kuip mee schoon te schrobben. Kost je weer een spons minder. Schuimt als de t…. en schrobt zonder krassen uitstekend schoon.
Geplaatst: 3 augustus 20214 j Auteur Weeeuw. Tijdje niet op t forum geweest en dus ook dit zo vrolijk bedoelde topic al even niet gezien. [emoji50]Afijn. Gelukkig ook veel leuke tips. Vind die doorgeeftassen voor kleding echt heel geweldig. Had er nog nooit van gehoord. Helaas deed de link het niet goed. Maar ik ga zo nog eventjes googelen!Ook het schoonschrobben met en meloenondersteuning door uiennetjes klinken goed [emoji106] Plasticvrije tuin zal niet meevallen inderdaad. Maar wat super dat mensen daar wel mee bezig zijn en ons daarop attent maken. Kijk je toch weer kritischer naar je eigen voorraadje en ‘hoe het anders kan’. Ik durf nu bijna Crisp niet meer te noemen. Want daar is vast vreselijk veel mis mee. Maar doe het lekker toch! [emoji1]Want:- niet plastic vrij, maar wel veel minder- niet direct van de boer, maar wel veel kleinschaliger dan de echte grote grootgrutters- leuke Nederlandse initiatieven kun je daar vinden. Brood van Den Hartog bijvoorbeeld. Dat wordt gebakken van graan geteeld op NL bodem, door de bakker zelf. Tof toch! Of Tomasi sojasaus. Van in NL geteelde sojabonen. - erg hip, ik weet het. Maar daardoor (?) ook wel veel nadruk op vegan en andere prettige alternatieven voor vlees. Nou ja. Kijk zelf es. Nb. Als je zorgt dat je door iemand wordt uitgenodigd voor deelname, kan hij / zij een extra gratis cadeautje voor je klaarzetten. PB me gerust als ik je moet uitnodigen. Krijg ik trouwens ook een borrelplankje. Dus kleine moeite. [emoji16]Hahaha. (Zit wel een max aan - maar ik kan je dan wellicht weer doorverwijzen aan iemand anders) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 4 augustus 20214 j Pieter pot is plastic vrij!Je hebt alleen wel meer ruimte nodig in je voorraadkast -en even geduld ivm wachttijd- maar wel alles in mooie glazen voorraadpotten!
Geplaatst: 4 augustus 20214 j Ja Pieter Pot is idd leuk! Ze hebben momenteel geloof ik wel een wachtlijst. En @Charly - plasticvrij leven is mijn streven, maar het is gewoon niet zo makkelijk. Er komen gelukkig wel steeds meer goede alternatieven. De kettingkledingruil heeft nu een eigen site: http://www.kettingkledingruil.nl
Geplaatst: 5 januari 20224 j Wat een leuk topic, dank voor het delen allemaal! https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 11 januari 20224 j Bestaande muren met mos laten begroeien dmv mos beton. Hartstikke interessant. Zag het op LinkedIn. https://www.voordewereldvanmorgen.nl/artikelen/respyre-vergroent-de-stad-met-muren-met-mos
Geplaatst: 12 januari 20224 j Ik gebruik nu een halfjaar voor de afwas enkel nog sponsen van luffah (ook zelf te telen), gecombineerd met een schuursponsje van een bepaalde grassoort uit Spanje: https://levenzonderafval.com/products/schuurspons_enjoy_la_vida?_pos=3&_sid=1948d7268&_ss=r https://levenzonderafval.com/products/afwasspons_1_stuk_loofco?_pos=3&_sid=d8ae7ebc7&_ss=r Het is maar een kleine stap, maar eigenlijk maakt dit beter schoon dan zo'n vol met microplastics goedkoop schuursponsje en beide producten kunnen zo op de composthoop of in de GFT-bak! Daarnaast ben ik zelf voorzitter van de lokale energiecoöperatie (zonder enig winstoogmerk), richten we ons op verduurzaming in de gemeente door realisatie van collectieve opwekking van groene stroom (voornamelijk grotere zonneprojecten) en door gericht advies te geven en warmtescans te maken van woningen. Veel gemeentes kennen al een energiecoöperatie, dus zoek het eens op zou ik zeggen. Is dat iets wat jullie ook interesseert? Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 26 januari 20224 j Ik ben geïnspireerd geraakt door jouw milieuvriendelijk spons. Bij de ah hadden ze herbruikbare sponzen. Die heb ik toen gekocht. Waarom niet als je bezig bent het milieu een handje te helpen!Maar… Ze zijn op zich wel handig maar te groot, waardoor je sommige dingen echt niet mee kunt schrobben. Überhaupt schoonmaken. Bovendien heb ik me aan de grove kant al tot 2 x toe tot bloedens verwond. Auw… We hebben er dan ook weer een ‘normale’ spons erbij, maar vind deze recyclebare dingen wel handig voor bepaalde schoonmaakklusjes. Niet ter vervanging. Ik heb dan ook een extra spons tegenwoordig in de la liggen. De grove kant (oppassen!)De fijne kant
Geplaatst: 27 januari 20224 j @Mellieik ga dit jaar luffah zelf proberen te kweken, mocht het lukken dan stuur ik je einde van het jaar een spons op om te proberen, oké? 😊 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 8 januari 20233 j Omdat ik toevallig toch in Spanje was en in de buurt van een van de boeren van Crowdfarming hebben Lie en ik daar een bezoekje aangevraagd. Ik dacht, dan maak ik lekker marmelade ter plekke. Potten en suiker mee. Er ging nog wat tijd overheen en uiteindelijk op de dag voor we terug naar Nederland gingen konden we komen. Deze boer, Toni Artunedo die mandarijnen en sinaasappels kweekt blijkt aangesloten te zijn bij een grote coöperatief en daar hadden we dus een afspraak mee bleek. Superaardige vrouw, de commerciële directeur die zich erg inzet voor duurzaam en organische kweek. Dat blijkt dus niet mee te vallen. Maar een kleiner deel van de COABE is nu biologisch. Andere boeren zijn in transitie. Dit fruit wordt in een aparte hoek van de grote hallen klaargemaakt, ongewaxt en onbehandeld zo direct in de doos. We hebben dat wel gezien maar mochten er geen foto maken, er waren teveel mensen aan t werk. Omdat het een COOP is zijn de meeste werknemers familieleden van de boeren zelf. In die hoek ging het fruit uitgezocht op een lopende band kartonnen dozen in, verderop zagen we grote plastic kratten. Daar werd ook het waxen gedaan. De COABE wil graag volledig duurzaam worden maar een groter deel van de boeren is nog niet volledig om, traditioneel. Het voorkomen van nieuwe aantastingen uit Afrika helpen daar ook niet aan mee. Ook willen ze ( doen ze al) zelf hun fruit en groente gaan verkopen en versturen en hebben daar ook een website voor: https://www.coabe.es/en/ Engelse website is nog niet geheel af. Onze begeleidster had echt de tijd voor ons genomen, er was een veld auto geregeld en ze nam ons mee om de boomgaarden te laten zien. Voor haar was het vertelde ze ook een oefening om haar verhaal te vertellen aan buitenlanders. “En de volgende keer als je komt doen we alles op de fiets en dan ga je je eigen fruit plukken” Sommige boomgaarden waren al geplukt, soms hing er nog wat fruit in, dat is fruit dat niet aan de norm voldoet, te klein, te ovaal. Meteen gingen we plukken en proeven, mmm juist lekker die misvormpjes! De bomen krijgen water via oude kanalen en een drup systeem. Er zijn heel veel bronnen en daar wordt het water uit opgepompt. Overal in de bomen hangen vallen tegen ongedierte ( spiders zei ze) De nieuwere aantastingen uit Afrika, cotonet de les Valls ( delottococcus aberrai) bestrijden ze met andere insecten ( bug is dat een mijt?) Ze vertelde dat het klimaat daar in de vallei van de Túria net onder de heuvels van het Serra Calderona Nationaal Park meer dan geschikt is voor het telen van de citrusvrucht die een extra zoete en geparfumeerde smaak heeft. Mooie zachte winters, veel zon, dat hebben we gemerkt! Ook zijn de velden klein, er zijn honderden percelen maar ook veel kleinere perceeltjes, citrus, vooral mandarijn en sinaasappel, hier en daar afgewisseld met amandelen, kaki, granaatappel en olijf bijvoorbeeld. Eigenlijk waren ze veel te druk, er werd overal geplukt het was heel aardig dat ze de tijd namen. Ik denk ook dat ze hun eigen bedrijf willen promoten. De sinaasappels die ik mee heb zijn van buitengewone lekkere kwaliteit en ik ga zeker een x via hun bedrijf direct bestellen. Ze wilde de sinaasappels geven maar dat hebben we kunnen voorkomen, we hebben dus gewoon betaald 17 euro voor 3 kilo. Ze vertelde ook dat ze ook probeerde groente in het bedrijf mee te krijgen. Zo zijn er een paar boeren die broccoli kweken. Biologisch maar daar is n de regio weinig vraag naar. Er was een Duitse biosupermarkt keten geïnteresseerd maar die wilde dat de broccoli’s in plastic verpakt worden. Dat hebben ze geweigerd. Heel jammerlijk vinden ze dat want ze wilden natuurlijk de broccoli graag afzetten, maar ook plastic verbruikt verminderen! Ik heb toevallig de broccoli’s gezien die daar groeien, mooier kan niet, geen ziekten, geen beestjes. Een ander probleem is dat, in ieder geval in Spanje, het eten van fruit afneemt. Enfin, het was een leuk bezoek. Niet wat ik ervan verwacht had, niet bij die ene olijke CF boer maar met een coöperatie de velden in. We kregen nog een kalender mee in het Valenciaans😀ik wist niet dat dat ook nog een aparte taal was. Ik zag wel veel tweetalig aangegeven maar dacht dat ze daar ook nog Catalaans spraken. Een vergissing, zeg vooral niet Catalaans tegen Valenciaans ook al is het een verwante taal daar worden ze boos om🤨 Hier zie je de weegbrug trouwens: Mocht iemand van jullie gaan bestellen bij de CAOBE zou ik graag je ervaringen willen horen. De oude waterkanalen maken er een mooi landschap 8 januari 20233 j aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 januari 20233 j 43 minuten geleden, Amrutten zei: Typefoutje ? Yep ik zal het verbeteren. 12 kilo We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.