Sayenna Geplaatst: 5 mei 2020 Geplaatst: 5 mei 2020 Vorig jaar heb ik een walnotenboom laten planten in april. Deze is uitgelopen en heeft wat blad gehad, en enkele noten die helaas niet groot genoeg werden om te oogsten. De boom zelf is al wat ouder, maar ik weet niet precies hoe oud. Nu is de boom dit jaar nog niet uitgelopen. Alle walnoten hier in de buurt (weliswaar andere rassen) hebben allang blad. Ik maak me zorgen. De boom zelf lijkt niet dood, maar lijkt ook niet helemaal gezond. Er zitten wat rare plekken op. Op andere plekken zie ik gelijk groen als ik wat wegkrab, dus er zit zeker leven in. De boom heeft vorig jaar het wel zwaar gehad met de droogte. Walnoten groeien hier zo ongeveer spontaan als je de noten niet weghaalt en overal staan enorme bomen. Ik zou dus niet verwachten dat de boom echt moeilijkheden zou hebben. Is er nog hoop? Ik laat hem sowieso staan dit jaar, maar alle ideeën zijn welkom. Foto's: de boom, één van de rare plekken met bruin onder de bast, een twijg met groen onder de bast. Quote
Liekie Geplaatst: 5 mei 2020 Geplaatst: 5 mei 2020 Toevallig, mijn walnootboompje in pot, zaailing van 2 jaar oud, staat er precies zo bij. Ook zwaar gehad met droogte en in een te kleine pot misschien ook. Ik vrees voor die van mij, maar misschien heeft die van jou een betere kans in de volle grond. Quote
AnneB Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Zou het noot-eigen kunnen zijn? De eerste jaren heb ik in het voorjaar steeds getwijfeld aan onze walnoot die echt pas laat uitliep. Nu, grofweg 5 jaar later, is hij nog steeds niet een van de eerste, maar het lijkt wel alsof hij met de jaren steeds iets vroeger begint. Zolang er groen zichtbaar blijft heb ik nog hoop, haha! Misschien hebben ze het als verse aanplant extra lastig en wordt dat nu ook versterkt door de droogte en recente vorst? Quote Home is where the harvest is.
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 Ik weet niet of het een zaailing is of een geënte plant. Zelf zou ik deze 'boom' niet geaccepteerd hebben vanwege de vorm. Die tak die van onderen naar rechts groeit had door de kweker allang verwijderd moeten zijn. Voorts zie ik op de 2de foto een beschadiging van de schors waarna callus vorming is opgetreden. De beschadiging kan na aanplant gebeurd zijn, dan treft de leverancier geen blaam. De boom kan nog uitlopen maar ik geef je niet al te veel kans. Notenbomen plant je het beste in december, april is eigenlijk te laat. Voor Kerst geplant, 99% zekerheid dat een notenboom aangroeit. Ik vermoed dat de boom vorig jaar nog is uitgelopen op zijn reserves maar er nu het bijltje bij neergooit. Notenbomen zijn overigens slecht in een pot te kweken. Ze krijgen al snel last van wortelrot. Dus als je er zelf een wilt opkweken dan zet je deze het beste in de volle grond. Verplanten doe je in december. Quote
Sayenna Geplaatst: 21 mei 2020 Auteur Geplaatst: 21 mei 2020 Jammer dat ze me dan wel de boom verkopen in april als er kans is dat hij niet aan slaat. Dan had ik liever gewacht. De vorm komt waarschijnlijk omdat het meer een heestervorm is, dat is met opzet zo gedaan en zo verkocht. Ik laat hem in ieder geval nog even staan en we zien het wel. Anders toch maar vervangen met iets anders. Quote
Arja Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 De mijne is afgelopen oktober geplant, en is ook pas in de afgelopen week uitgelopen. Ik dacht ook dat ik een dooie had, maar ze zijn blijkbaar soms erg laat. Quote
weknow Geplaatst: 21 mei 2020 Geplaatst: 21 mei 2020 (aangepast) 2 uren geleden, Sayenna zei: Jammer dat ze me dan wel de boom verkopen in april als er kans is dat hij niet aan slaat. Dan had ik liever gewacht. De vorm komt waarschijnlijk omdat het meer een heestervorm is, dat is met opzet zo gedaan en zo verkocht. Als de boom aan je verkocht is in een (behoorlijk formaat) pot, dan is dat toch wel de gangbare praktijk. Over het algemeen zal die boom wel aanslaan bij de goede aandacht en verzorging. Een boom met zgn. blote wortel kan inderdaad niet meer zo goed in april...sowieso is het late najaar de beste tijd om bomen te kopen en planten. Misschien heb je wat aan het volgende advies. Vele serieuze kwekers zijn wel zo sportief om een boom die niet gezond blijkt of gebreken blijkt te hebben te vervangen. Een kweker kan echt niet alles voorzien en het kan best zijn dat hij je onbedoeld iets minders meegaf. Dat is natuurlijk ook een kwestie van vertrouwen over en weer. Foto´s maken of tijdig overleggen en dat een klant zelf eerlijk is in zijn verhaal is dan ook een voorwaarde. Bij een ramsj-tuincentrum of een koopjesboer of Doehetzelf-keten kun je uiteraard niet op deze service rekenen. Ook in dit opzicht kan goedkoop duurkoop blijken. Maar als je inderdaad bij een kweker kocht (en een notenboom is daar een serieuze aanschaf in prijs) zou ik zeker mijn verhaal vertellen. Mocht er bijv. buiten zijn weten een ziekte (bijvoorbeeld virus) in zijn plantgoed zitten, dan is je informatie ook in zijn/haar belang zodat hij/zij maatregelen kan nemen..... Een goede naam door goede kwaliteit is juist voor kleinere ondernemers iets waarin ze zich kunnen onderscheiden. 21 mei 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Sayenna Geplaatst: 23 mei 2020 Auteur Geplaatst: 23 mei 2020 De boom is verkocht met een zogeheten draadkluit. Dus geen blote wortel inderdaad. Ze hebben hem ook zelf voor me geplant. Hij komt inderdaad bij een kweker vandaan en was niet goedkoop. Vandaar dat ik ook extra baal. Ik denk dat ik inderdaad maar contact met ze ga opnemen. Quote
weknow Geplaatst: 23 mei 2020 Geplaatst: 23 mei 2020 Lijkt me inderdaad een kwestie van (een soort) garantie dan. 😉 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 24 mei 2020 Geplaatst: 24 mei 2020 Als dit een gewone zaailing is dan heb je er ongetwijfeld te veel voor betaald. Benaamde soorten (bomen waarvan de vruchtgrootte, smaak en groeiwijze min of meer bekend zijn) zijn aan de prijs omdat het enten van notenbomen geen sinecure is en er tijdens de kweek redelijk wat uitval is. De bekende notenboom (Juglans regia) maakt van zichzelf een matige kluit en moet eigenlijk minimaal 2x verplant zijn wil je daar een fatsoenlijke kluit aankrijgen. Zelf ben ik er voorstander van om bij een draadkluit de jute / acryl gaaslap inclusief draad bij het planten te verwijderen. Veel hoveniers/planters doen dit niet omdat de kluit dan uit elkaar kan vallen en ze zeggen dat het op termijn wel verteerd. Ik heb echter gevallen meegemaakt waar na 10 jaar de jute gaaslap nog niet verteerd was. Gaaslappen met acryl verteren sowieso niet en het acryl kan voor afsnoering van de wortels zorgen. Dit geldt ook als er ijzergaas voor de draadkluit wordt gebruikt. Quote
Sayenna Geplaatst: 24 mei 2020 Auteur Geplaatst: 24 mei 2020 Hij is 3x verplant geweest bij de kweker. Ik heb eigenlijk geen idee of de draadkluit er nog aan zit. Ik denk het wel. Is het nog de moeite waard om die eraf te halen, of zal dat niet veel doen? Zal niet makkelijk zijn denk ik. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 26 mei 2020 Geplaatst: 26 mei 2020 Nee, ik zou er nu niets meer aan doen. Quote
B Bram Geplaatst: 14 april 2023 Geplaatst: 14 april 2023 Is het nog goed gekomen met deze boom? mijn boompje lijkt nu, al is het wat eerder in het jaar, nog niet veel te doen... Quote
rorror Geplaatst: 14 april 2023 Geplaatst: 14 april 2023 Welkom om dit forum @B Bram Mijn walnoot laat ook nog op zich wachten. Walnoot kan wat later uitlopen als andere bomen. Hier in de buurt zijn zijn meer dan de helft van de bomen nog niet in blad. Kijk het even aan tot half mei /eind mei. Wat meer info en reacties van andere mensen: https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/36044/walnoot-loopt-nu-pas-uit Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Stan W Geplaatst: 14 april 2023 Geplaatst: 14 april 2023 Hier begint sinds de laatste paar dagen toevallig de grootste van mijn walnotenzaailingen uit te lopen. De rest is nog in rust. Boompje is nu ruim 3 jaar oud. Quote
Frank Houweling Geplaatst: 26 april 2023 Geplaatst: 26 april 2023 Ik zou me niet al te veel zorgen maken als je walnotenboom nog niet of nauwelijks uitloopt. Dit soort bomen hebben wat meer warmte nodig om uit de winterrust te komen, en omdat het zo'n koud voorjaar is geweest lopen ze dus ver achter. Hetzelfde met druiven: daar zitten nu ook pas de eerste knoppen aan. Wat betreft een nieuwe boom aanplanten: een walnoot laat zich erg lastig verplanten, dus een boom uit de volle grond kan je na februari echt beter niet meer aanplanten. Dan begint er onder de grond al van alles te gebeuren en dan moet je de boom eigenlijk niet meer aanraken. Grote uitzondering zijn potgeteelde walnotenbomen (of lang geleden opgepot), die kan je gewoon jaarrond aanplanten want daar beschadig je met het 'verplanten' niets. Gek genoeg adviseer ik tegenwoordig om walnotenbomen uit pot te planten (slaan veel beter aan) en dat in September/Oktober te doen. Je kunt dan zien dat de boom mooi in het blad staat, en de boom kan daarna de hele winter goed wortelen om het volgende voorjaar mooi uit te lopen. Betekend niet dat dit de enige tijd is dat je een walnotenboom kunt planten, maar wat mij betreft wel de makkelijkste en hoogste kans van slagen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Frans Geplaatst: 29 april 2023 Geplaatst: 29 april 2023 Op 26-4-2023 om 10:53, Frank Houweling zei: Ik zou me niet al te veel zorgen maken als je walnotenboom nog niet of nauwelijks uitloopt. Zoals de walnotenboom van mijn buurman. Een gezond oudje die echt wel weet hoe het moet. Zit nooit voor begin mei in de bladeren. Begint nu pas goed uit te lopen. Over een week ken je hem niet meer terug. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
rorror Geplaatst: 8 mei 2023 Geplaatst: 8 mei 2023 Bij mijn walnoot zaailing gaat sinds vandaag de knop open. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
HermanKrebbers Geplaatst: 23 mei 2024 Geplaatst: 23 mei 2024 Hoe kan het dat op een perceel nu een aantal bomen al mooi zin uitgelopen en vol in blad zitten en andere nog moeten beginnen met uitlopen? Zowel eerste aanplant als tweede aanplant. Ze zijn in twee series gepland 6 en 2 jaar geleden Quote
HermanKrebbers Geplaatst: 23 mei 2024 Geplaatst: 23 mei 2024 Beeld van perceel met vroege en late uitloop bomen Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 24 mei 2024 Geplaatst: 24 mei 2024 Als het zaailingen zijn: natuurlijke variabiliteit. Dit is iets wat inherent is aan zaailingen. Als het om geënte soorten gaat: cultivars zijn uiteindelijk ook selecties van zaailingen. Meestal wordt geselecteerd op smaak van de noten of de groei (grote/minder grote bomen) of de overlap van de vrouwelijke en mannelijke bloeiwijze etc. Je kunt ook selecteren op vroeg /laat in blad komen. Cultivars die laat in het blad komen zijn namelijk minder gevoelig voor late nachtvorst. Stevige late nachtvorst zoals ze die een paar weken geleden in Duitsland (en in mindere mate ook in NL) hebben gehad beschadigd de bloeiwijze en betekent in de regel geen tot zeer weinig noten. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.