Mellie Geplaatst: 13 mei 2020 Auteur Geplaatst: 13 mei 2020 Een veearts! Supertip da k! Ga nu zoeken Quote
Mellie Geplaatst: 13 mei 2020 Auteur Geplaatst: 13 mei 2020 Ik heb al 7 dierenartsen gebeld, want zoekresultaat vee arts geeft dierenklinieken en het schrikbarende aantal van 2 veeartsen resultaten. Ruim 100 km rijden. De laatste dierenarts die me vandaag terugbelde, heeft geopperd om met Weesp dierenarts te bellen. Zij schijnen ook een veearts te hebben. Het is niet een makkelijke queeste zeg. Ik dacht, dat Google ik wel even. Niet dus. Morgenochtend met Weesp bellen. Hopelijk kunnen zij me verder helpen en als jij een kippeninenter kent in de vorm van een dierenarts, veearts, hobbyist uit deze regionen: nog steeds erg welkom zoals je merkt. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Ik ken er alleen 1 in Zelhem, sorry. Hij ent elke week de vele kuikens die uitkomen bij een vereniging waar wij ook wel eens eieren uit laten broeden. Wij geven bij het inleggen van de eieren altijd aan dat we géén entingen willen. Dat is bij onze Veldkippen niet nodig. Maar door een nieuwe haan in onze krielkipjes-lijn, hebben we wel weer wat last hier. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
tielse flipje Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 Het Rispens vaccin is de gouden standaard, dit is vaccin wordt gekoeld met stikstof, gaat per 1000 doses. Kuikens worden in het ei of direct na uitkomst gevaccineerd. Niet te doen voor kleinschalige hobbyhouders dus. Er zijn wel andere vaccins met bijvoorbeeld kalkoenenstammen, maar deze zijn minder werkzaam. Het grote probleem is dat het veldvirus, (het "wilde" virus) en het entvirus concurreren binnen de kuikens. Als ėén kuiken per ongeluk gemist wordt bij het vaccineren of mis geprikt wordt kan dit kuiken het veldvirus krijgen. Deze drager van Marek kan dit dan blijven verspreiden over de andere kuikens, die dan ondanks de vaccinatie toch nog ziek kunnen worden. Een kuiken van enkele weken oud inenten heeft dus sowieso weinig zin. Sommige soorten kippen en stammen schijnen gevoeliger te zijn voor Marek, dus sommige kwekers passen natuurlijke selectie toe. Quote
Trea Geplaatst: 13 mei 2020 Geplaatst: 13 mei 2020 He @Mellie wat naar dat Doedel het niet heeft gered. Het is dus niet echt duidelijk wat er precies aan de hand is? Een kropverstopping of Marek ? Als je eenmaal Marek in je toom hebt, kun je (m.i) de toom het beste laten uitsterven of steeds geënte kippen kopen. Een middenweg bestaat bestaat niet zover ik weet. 2 jaar terug, was het gezond houden van mijn toom, een reden om bevruchte eieren te kopen zodat er geen risico was voor besmetting. Als je besluit om door te gaan met deze toom is het helaas niet handig er ongeënte kuikens bij te kopen of om eieren uit te broeden. Quote
janterharmsel Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Marek kan een groot probleem zijn. 'Vroeger toen ik nog kippen fokte (voor de vogelpest perikelen)' kon ik mijn Barnevelders alleen met inenting groot krijgen. Deed ik dat niet dan ging het overgrote deel de pijp uit. De meeste op het eind van de opfokperiode tegen de leg. Erg typerend was dat het begon met verlamming aan de poten en de vleugels. Daarnaast had ik ook Minorca's die ik er naast kon houden zonder enten en zonder veel sterfte door Marek. Maar goed ik vind het ziektebeeld van het Serama kipje wat vreemd voor Marek. Wel doet de manier van pikken op het filmpje een zenuwaandoening vermoeden, maar laat niet het specifieke Marek beeld zien. Quote
tielse flipje Geplaatst: 14 mei 2020 Geplaatst: 14 mei 2020 Inderdaad, wel neurologische problemen en niet typisch voor Marek. Ik kweek 15 jaar met grote Barnevelders en nog nooit ziekte van Marek gezien! Sinds enkele jaren de Marans en Poule de Bresse erbij genomen. Er schijnt veel ziekte van Marek voor te komen bij Serama's. @Mellie sterkte! Quote
Mellie Geplaatst: 15 mei 2020 Auteur Geplaatst: 15 mei 2020 Nou, ik vind het toch hoopgevend eigenlijk dat het niet typisch marekse klachten zijn, want ik heb al zon 25 telefoontjes gepleegd zonder enig resultaat. De dierenarts uit Oostzaan deed niets, Weesp ook niet waar ze zeker weten pluimvee behandelden. Heel veel lieve mensen gesproken die enorm met me meedenken, dat ik kinderboerderijen bijvoorbeeld kan bellen (dankzij Corona neemt niemand daar overigens op), soms mij zelfs terugbellen met nóg een ander telefoonnummer waar ze ineens aan dachten, maar nergens kan ik kippen laten inenten. Het jongste kuiken is vandaag 9 dagen oud. Ik heb er een hard hoofd in dat ik iemand vind die inent voor dag 14. Ow wacht. Ik heb iemand gevonden die inent! Maar vanaf september weer... wanneer mijn kuiken 4 maanden oud is en het niet meer hoeft. Dus ik heb nu maar kopindezandsteek methode en hoop ik maar dat het geen marek was. Quote
Mellie Geplaatst: 16 mei 2020 Auteur Geplaatst: 16 mei 2020 Hier een link naar kip Kleintje die op 26/09/19 uit het niets niet meer kon lopen. Zakte helemaal in elkaar en bleef dan liggen waar die lag, niet in staat omOp te staan. Het rechtervoetje bleef maar trillen. Vleugels deden niks, geen evenwicht... Deze kip at daarentegen wel heel goed en kreeg daarom een cortisol injectie om haar nog een kans te geven. Wij kregen de diagnose van ziekte van Marek en mede daardoor kreeg kip Doedel ook deze diagnose. Was dat correct? Totaal ander ziektebeeld in mijn lekenogen. Quote
Wortel Geplaatst: 16 mei 2020 Geplaatst: 16 mei 2020 Ik werk zoals sommigen weten in een laboratorium. Wij maken dus die vaccins tegen de ziekte van marek. De kleinste hoeveelheid is inderdaad voor 1000 kippen en zit in de stikstof, dus na ontdooien, openmaken en verdunnen is het niet houdbaar. Tegenwoorden hebben we ook een Innovax die dan tegen d e ziekte van marek en een andere ziekte werkt, maar die al in het ei geent kan worden. Als iemand meer hierover wil weten geef maar aan. Maar laat je aub niet met oud vaccin opzadelen, dat doet echt niks meer. Quote
Mellie Geplaatst: 17 mei 2020 Auteur Geplaatst: 17 mei 2020 Is die innovax wel in kleinere hoeveelheden te krijgen@Wortel? Quote
Mellie Geplaatst: 20 mei 2020 Auteur Geplaatst: 20 mei 2020 https://www.youtube.com/embed/H0kKxmy8dbM?feature=oembed Heeft de kenner nog een idee of dit marek is geweest? @tielseflipje of @paddenstoelengek wellicht? Quote
tielse flipje Geplaatst: 20 mei 2020 Geplaatst: 20 mei 2020 (aangepast) Een virus, Herpes (= ziekte van Marek) of een van de tumor veroorzakende retrovirussen, is wel waarschijnlijk. 22 mei 2020 aangepast door tielse flipje Quote
Wortel Geplaatst: 10 juni 2020 Geplaatst: 10 juni 2020 Op 17-5-2020 om 20:28, Mellie zei: Is die innovax wel in kleinere hoeveelheden te krijgen@Wortel? Nee, helaas ook niet. Kleinste hoeveelheid is voor 2000 kippen. Maar vergeet niet dat voor een kippenboer elke cent per kip er 1 is. Je kan even naar de prijs bij je dierenarts informeren, voor dieren die deel van ons gezin zijn valt de prijs misschien wel mee. Maar dat moet iedereen voor zich bepalen. Quote
Mellie Geplaatst: 10 juni 2020 Auteur Geplaatst: 10 juni 2020 Dank je wel@WortelVoor dit jaar is het sowieso te laat, want de kuikens zijn alweer 4 en 7 weken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.