Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gardena tuinslang 30 meter


Aanbevolen berichten

Nieuwe slang van Gardena te koop, 30 meter. Aangeschaft om een andere slang te verlengen maar de waterdruk is niet voldoende. Dus helaas overbodig. Enkel losgeknipt uit de verpakking en één keer aangesloten. Nieuwprijs was 36 euro mag weg teab. 

CBEC64C3-B9DB-4223-8F93-052A88944350.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe kan de waterdruk, door verlening minder worden? 

Heb de zelfde tuinslagverlenging + haspel,maar ervaar geen druk problemen. Wel dat de druk langerduurt voordat er water is, vanwege al het lucht in de slang, maar zodra dat eruit is doet ie het goed. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Druk neemt echt wel af hoor! Hoe langer de leiding hoe lager de druk!

 

Druk is kracht gedeeld door oppervlakte.

Nu neemt de oppervlakte van de doorsnee van de waterslang niet toe of af als je een langere slang gebruikt.

Toch zul je in de praktijk een minder krachtige straal krijgen.

Hoe komt dat?

1. doordat er meer water vooruitgedrukt moet worden, is er meer kracht nodig

2. de slang zal licht uit willen zetten; kracht voor nodig

3. wrijving doet de energie afnemen tijdens de lange reis die het water moet afleggen.

Uiteindelijk houd je minder kracht over aan het einde van een lange slang dan je zou hebben aan het einde van een korte slang. Kracht neemt af en daardoor ook de druk.

 

Je hebt bij 50 meter slang een drukverlies van ongeveer 10%

Dus als je druk uit de kraan 3 bar is dan zal hij na aansluiten van een slang van 50 meter 2.7 bar zijn en na 100 meter slang nog slechts 2.4 bar.

 

Grafiekje:

flow_nomogram_polyethylene_pipes1.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Om geen nieuw topic te hoeven openen, ga ik hier even verder.

 

Ik zoek een opzet stuk voor de tuinslag, waar je een fles op kan aansluiten, waar vloeibare voeding in zit. Dus al gebruik je de tuinslang, komt er water+voeding uit.


Hier een voorbeeld van het systeem: https://www.bol.com/nl/p/wolf-garten-organic-power-vloeibare-gazonmest-lo-100-b-voor-100m2-1-liter-fles-dik-groen-gazon-activeert-gras-snelle-effectieve-toevoer-voedingsstoffen-fles-op-tuinslang-aansluiten/9200000057218733/

 

Ik zoek dus gewoon een lege fles+systeem, waar ik zelf voeding in kan doen.

Iemand een idee hoe zoiets heet, en waar dat te koop is?

 

WOLF-Garten Organic Power vloeibare gazonmest LO 100 B - voor 100m2 - 1 liter fles - dik groen gazon - activeert het gras - snelle en effectieve toevoer voedingsstoffen - fles op tuinslang aansluiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

@acpronk Dat is een nog betere oplossing, maar is er ook een europees bedrijf die dat maakt, in misschien "beter kwaliteit". Dan hoef je ook niet een literfles vast te houden tijdens het sproeien.

Kan dan ook deze gebruiken, minder bukken en kan je onder het blad sproeien of ergens tussen: 
GA110-1056.png.94ea7f630b1aeaa7121a01b662422eb0.png

 

 

 

aangepast door rorror
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, rorror zei:

@TomP Dat is te Hi-tech! Maar voor andere mensen misschien wel handig! Misschien leuk voor @Beukwood?
Zoiets wat @eduro voorsteld is het geen wat ik zoek, makkelijk en simpel!

Thanks Rorror. Waardeer dat je aan me denkt! ;) De peristaltische pompjes die in zo'n doseerpomp zitten gebruik ik al om mijn voedingsstoffen mee toe te voegen op mijn zolder ;)

Die kosten 6 EUR per stuk uiteraard op Aliexpress... Verbaas me er altijd over dat ze 100 EUR voor 4 van die pompjes + minichip kunnen vragen :P

 

Voor het doseersysteem op jouw manier kan ik je helaas niet helpen! Zou inderdaad hier wel kant en klaar systeempje kopen want het principe erachter is volgens mij iets ingewikkelder dan het lijkt! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Om nog even op de lage druk terug te komen. ik heb een smalle maar lange tuin 130m diep en vroeger stond de serre helemaal achteraan en had ook last om voldoende druk achteraan te krijgen, vooral in de zomer durft de druk hier laag te zijn. Ik heb er toen een tuinpomp tussen gezet en dat werkt wel maar kost natuurlijk weer meer energie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...