Jump to content

Compost uit ton plak

RobN

Recommended Posts

Ik heb een jaar lang compost gemaakt in een compost ton, deze eigenlijk niet omgezet etc, min of meer vergeten.

Het is nu een vrij plakkerige klaaierige bende geworden. Deksel wel altijd dicht geweest.

Het is niet meer herkenbaar wat het was, op wat takjes en eierschillen na, en hier en daar een aardappelschil. 

Is dit veilig te gebruiken voor bijv rondom komkommers of courgettes of wat moet ik hier nu mee doen?

Het ruikt ook enigzins, niet sterk maar ook niet fris.

Onkruidmanager 1.0

Klinkt lekker.….

( Ik zit net te eten….)

klaaierig

plakkerig

Volgens het kampers woordenboek

Ik vermoed dat je dat wel onder de courgettes kan gooien, eventueel een beetje grond door mengen.

Paar gieters water er over en de courgette er op met wat grond er tussen.

Dat zijn toch veelvraten en het zal niet te scherp zijn.

Het klinkt als de hele zooi verrot is i.p.v. gecomposteerd.

Edited by Patrijs

Ja beetje wel.

Maar het was toch zeker de helft stro en konijnen mest. Aangevuld met schillen en wat resten uit de moestuin, en wet blad. Toch maar eens wat anders doen. Heb de andere ton die juist heel droog blijft ondanks wat gieten even weer goed gehusseld.

Onkruidmanager 1.0

Dat is het lastige van die tonnen, die vergen wat meer discipline.

Te nat is rot, te droog geeft mierennesten en slechte vertering.

Leeg waaien ze weg en vol zijn ze lastig te keren.

Ik heb ze al lang geleden weggegeven.

Al moet ik toegeven dat mijn tuinbuur er pas mooie compost uithaalde.👍

Ja ik oefen wat

Ik had eerst een open hoop maar duurde ook anderhalf jaar. En je blijft aanvullen want je moet ergens laten.

Ik ga toch wat meer proberen te keren en of roeren. 

Heb ook nog 1 of ander vierkant ding gekregen die heeft beluchting gaten die maar eens opzetten.

Onkruidmanager 1.0

Ok dat klinkt goed. Heb NL nog butternut en kalebassen en meloenen.

Jammer genoeg geen houtsnippers anders had ik plastic gelegd voor tegen het kweekgras

Onkruidmanager 1.0

Advies: opnieuw mee composteren met ander spul. Vooral veel "bruin" toevoegen dan. Compostering heeft te weinig zuurstof gehad als ik het zo lees (omzetten af en toe 😉) Het resultaat zal nu dichter bij gier liggen dan bij compost. Wat het is nu???? Was er een gistingsproces of een soort verzuring??? Voedingstoffen zijn niet gebonden zoals bij compost de bedoeling is. Door opnieuw mee te laten gaan zou het grotendeels goed kunnen komen en alsnog deel uitmaken van goede compost.

Vruchtgroenten verdragen onrijpe compost, maar onrijpe compost is GEEN compost. De ecologische voordelen van compost zijn er dan zeker niet. Daarom adviseer ik: niet in je tuin gebruiken. 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Hmm dat zijn 2 tegensprekende personen 

Het is alleen voor pompoen courgette kalebas en watermeloen

Wat over is kan zeker mee gecomposteerd met de rest.

Ik zal er eens een pH meter in drukken ook

Gezien er een aardappelschil aan het uitlopen was zal het wel meevallen

Onkruidmanager 1.0

Bij het composteren van organisch afval is de werking van zuurstof essentieel. Het is daarom van belang regelmatig de inkoud van de ton met een beluchtingsstok te voorzien van ventilatiesleuven, waardoor het proces voortgang vindt.

Gebruik van het compostvat als afvalbak geeft het beschreven resultaat.

Mijn advies opnieuw beginnen. De compostbak leegmaken, nieuw afval storten en eventueel de huidige afvalblurry beetje bij beetje toevoegen.

Regelmatig de beluchtingsstok gebruiken. Succes verzekerd.

De kwaliteit van de compost is afhankelijk van de inzet van de "compostmeester".

In mijn bijdrage staat het ecologische centraal. Ik weet goed dat het anders kan., bijvoorbeeld zoals Patrijs het doet. Zo doen vele meer traditionele moestuiniers het. Voor mij is de laatste 8 jaar nadat ik gestopt ben met werken (na 30 jaar moestuinieren op de meer traditionele manier...hoewel ik altijd wel zowat zonder gif en kunstmest heb gewerkt) tuinieren en alles wat daar bij komt kijken de belangrijkste dagbesteding. Ik zoek en probeer en studeer naar wegen om daarbij de leefomgeving zo weinig mogelijk te schaden of zelfs kwalitatief schoner en beter te maken, met ook behoorlijke resultaten. Daar heb ik veel plezier in. Sinds een aantal jaren heb ik examen gedaan voor en ben ik ook lesgever voor VELT. Daar verdien ik niks mee, maar ik vind het belangrijk om te delen en te laten zien dat allerlei dingen die - in mijn ogen veel te vanzelfsprekend niet erg ecologisch gebeuren - vaak niet minder goed en soms zelfs veel beter wel ecologischer kunnen. Daarbij ren ik zeker niet achter elke hype en mode (het internet staat ook vol hippe flauwekul) aan. Als RobN concludeert dat er 2 tegengestelde adviezen zijn van Patrijs en mij dan is dat niet geheel waar! Als je goed leest, Rob, zeg ik dat het op Patrijs zijn manier kan, maar ook niet zo ecologisch is en zeg ook waarom. Aan jou de keuze! Maar op een forum als dit geven we adviezen en voor mij is een advies een slecht advies als ik het ecologische en gezondheidsaspect niet mee betrek. Met kennis van zaken en zorgvuldige adviezen probeer ik, wie er voor open staat, iets mee te geven. (Ik kan me vergissen, leer dagelijks bij, neem wat ik adviseer zeer serieus..zo weet je waar je met mij aan toe bent). 

Voor alle duidelijkheid: Ik heb veel waardering voor de bijdragen en kennis van iemand als Patrijs. Ik denk dat hij en ik veel van elkaar kunnen leren (en dat dat ook gebeurt op dit forum). Dat we het niet altijd eens zijn en niet altijd hetzelfde advies zullen geven is niet erg en ook niet zo vreemd omdat we vanuit een andere praktijk en met wat andere uitgangspunten en daarmee andere ervaringen werken. Dat geldt voor vele mensen op dit forum, denk ik en staat een goede relatie niet in de weg. Laat ik een voorbeeld geven: Pyrethrum is een insecticide dat in de bio landbouw gebruikt mag worden omdat het van planten gewonnen wordt. Ook voor particulieren zijn producten op basis van pyrethrum beschikbaar. Dit middel is behoorlijk giftig en doodt zowat alle insecten (is dus niet-selectief). Ik zal dit sterk afraden om te gebruiken. Je kunt beter inzetten op het bouwen aan een ecologisch gezonde omgeving waar natuurlijke vijanden van de insecten die je oogst bedreigen voor voorkomen van een plaag kunnen zorgen. Graag zal ik met je meedenken hoe je dat doet, want dan bouw je iets zinvols op. Gangbare tuiniers (waarvan sommige erg makkelijk en veel en ondeskundig met gif werken!) spreken soms honend over de giftigheid en gevaren van pyrethrum: "Zie je wel, die biomensen spuiten met zwaar gif en dan wat van ons zeggen". Tuurlijk is dit de pot die de ketel wat verwijt dan. Maar met het gebruik van pyrethrum, dat bovendien ook nog averechts werkt vaak, wint bio niet aan geloofwaardigheid en het laat ook zien hoe het woord biologisch soms erg uitgehold kan worden, waar er ook bio-werkende mensen zijn met juist enorme inzet en aandacht voor het ecologische. Of iemand bio is of niet, met iets spuit of niet. Het is niet dat waarmee ik probeer te bepalen hoe verstandig iemand is en het is zeker geen criterium om met iemand wel of niet te kunnen opschieten en/of waardering voor iemand te kunnen hebben. 

13 uren geleden, RobN zei:

Hmm dat zijn 2 tegensprekende personen 

Het is alleen voor pompoen courgette kalebas en watermeloen

Wat over is kan zeker mee gecomposteerd met de rest.

Ik zal er eens een pH meter in drukken ook

Gezien er een aardappelschil aan het uitlopen was zal het wel meevallen

Ik had even behoefte om naar aanleiding van je reactie mijn positie in deze, zoals ik het probeer te doen, onder woorden te brengen, Rob... Bij deze. 

• Like 1

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.