Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien bruine schil

Lars

Recommended Posts

Hallo,

oo mijn aardbeien komt een soort bruine schil.. weet iemand wat dit is en of dit nog te redden is? Dit gebeurd nu bij meerdere aardbeien. Ook kleurt de steek soms bruin...

kan ik de aardbeien wel gewoon eten wanneer ze rijp zijn?

A53DC841-6725-4A43-B674-992D60FA8CA0.thumb.jpeg.a7815bf1110d6713a9b3a6ece45d411c.jpegA53DC841-6725-4A43-B674-992D60FA8CA0.thumb.jpeg.a7815bf1110d6713a9b3a6ece45d411c.jpeg

4941B0F6-3E94-4180-974F-4215C8ED2647.jpeg

552880B6-E03A-4617-B4C9-4ED7EC08814E.jpeg

Dank! Lijkt me wel gek dat dit ineens gebeurd terwijl de aardbeien de grond nog niet raken.... 

Ook zie ik aan de rand van de bladeren een bruine rand en op de steel

image.jpg

image.jpg

Edited by Lars

Ik heb zo een vermoeden dat je aardbeien te weinig grond hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen. Mijn eigen ervaring in potten en bakken is dat het , ondanks goede zorg, altijd veel minder en kwakkeliger gaat dan in de volle grond. Aardbeien blijven klein, verdrogen van vruchtjes en bladeren, bruine plekken, afsterven. Dat beetje zwart op een vruchtje ziet er niet uit als een actieve schimmel (is dus geen natte rot ) en eerlijk gezegd zou ik daar niet mee zitten als het hier of daar voorkomt. Misschien het plekje wat wegsnijden, maar als het verder lekker is gewoon opeten. (Weet je met hoeveel spuitmiddelen en troep aardbeien die je in de winkel koopt behandeld worden om ze zo fraai te krijgen? Dan lust je ze niet meer als dat tot je doordringt! Zelf gekweekt zit er best wel eens een plekje of wat vraat aan of een rare vorm...maar ze zijn niet vergiftigd en meestal 10x lekkerder, want rijp geplukt bijvoorbeeld!)

Ik vind je grond er ook wel kletsnat uitzien. Is dit normaal niet zo, en heb je net water gegeven, dan prima. Geef je ze altijd zo veel water, dan ben je ze aan het verstikken en verdrinken en reageren ze met allerlei rottigheid. 

Tomaten en frambozen zijn totaal andere gewassen. Dus het verschijnsel daar is iets anders. Tenzij grondgebrek of kletsnatte groeiomstandigheden ook daar de oorzaak zijn. Kunnen ze allebei niet tegen. Bij tomaten sowieso zorgen dat het blad niet nat wordt (gieten op de grond) en dat is een gewas voor droge groeiomstandigheden (bodem wel vochtig, maar geen vochtige lucht en omgeving). Frambozen hebben gauw last van een soort wortelrot als ze met natte voeten staan, licht vochtige bodem die bovenal ook lekker luchtig is is noodzakelijk.  Zomerframboos is veel gevoeliger dan herfstframbozen hiervoor.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• Jorg unlocked this topic