Lokavid Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Ik woon antikraak, in het centrum van Utrecht. En tot half Maart dacht ik dat we het pand vrij snel zouden moeten verlaten. Toen werd alles anders, en besloot ik om toch mijn moestuin te maken. Uiteindelijk is alles dus laat en klein, maar ik zal wat foto's delen om een indruk te geven. Bijna alles heb ik gevonden of gekregen, en de bakken heb ik zelf gemaakt. Heb gemerkt dat ik dit heel leuk vind, en ik hoop dat ik hier tot oktober kan wonen om ook de vruchten van al mn werk te zien. Ben nu op zoek naar een lokatie waar ik van najaar tot najaar kan wonen, dan kan ik de hele herfst en winter compost maken en voorbereiden, maar antikraak is altijd onzeker. Ik zal wat plaatjes delen 1 Quote
Lokavid Geplaatst: 31 mei 2020 Auteur Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) Uiteindelijk best veel... Geen idee hoe dat moet als we het "je moet eruit" bericht krijgen. 1: sugar peas! 2: courgette of komkommer denk ik 3: plukkomkommer 4: soort spinazi die heel hoog word? 5: ik denk over een maandje mn grootste pepers 6: aardappel 7: aardbeien, geen idee wat voor 8; pepers: padron, corno rosso en lombardo. 9: besjeskar: framboos, aalbes, bosbes 10: wortels in een emmer. Want dat zag ik op joetoep, ik lust geeneens wortels maar leek me een leuk experiment 11: lenteui, wordt over een paar weken omgezet naar meer pepers, chili en jalapeno 12: courgette black beauty 13: watermeloen 14: rode kool samen met radijsjes 15: ? 16: radijs, zet ik over paar weken om naar meer peper 17: tomaat, gedoneerde plantjes, denk cherry 18: lege bak en twee potten die ook meer pepers gaan krijgen, en meer tomaat 19: hele rits ostarra aardbeien Kleine potjes, en de smalle bakken in de pallets heb ik vol gezet met kruiden, rucola, veldsla en dat soort spul Oh en binnen heb ik een soort groei kamer gebouwd waar alles waar ik nog geen plekje voor heb mag wachten. Zo kan ik over een maand als ik het handig doe nog snel pepers over potten denk ik. Fingers crossed En dit is 7: 31 mei 2020 aangepast door Lokavid Quote
Mellie Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Wat leuk gedaan! Ik hoop dat je er nog een poosje moet blijven. Zo zuur als dat harde werk niets voor je oplevert. Quote
rorror Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 Welkom! 👋 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Grork Geplaatst: 31 mei 2020 Geplaatst: 31 mei 2020 (aangepast) Jij verdien een lapje grond! Of de mogelijkheid een lapje te creëren ( balkon aan de lucht/ platje aan de lucht). Het is dankzij de pandemie dat je de zomer nog kan blijven zitten? Trouwens, die bats die er staat dáár trap ik niet in , haha ! O ja..... je hebt in de gaten dat je voor nu en in de toekomst behept bent met het Moestuinvirus? In elkgeval, welkom Lokavid en geniet straks met smaak van je oogst, hou ons op de hoogte ! 31 mei 2020 aangepast door Grork Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Lokavid Geplaatst: 31 mei 2020 Auteur Geplaatst: 31 mei 2020 Ik vermoed van wel, misschien dat vergunningen langzamer gaan? Zolang het duurt heeft de buurt een wat leuker uitzicht en ik een goede daginvulling. Al vind ik het moeilijk dat ik blijkbaar in het stadium van "alles met rust laten" ben. Heb flink houtsnippers gelegd, dat in combinatie met de verhoogde bakken maakt onkruid geen issie. Water gaf ik vrij veel, maar na doorlezen van dit forum ben ik daarin heel drastisch gaan minderen, behalve mn komkommer, die lijkt happy te zijn met liters? Heb er nu twee flesjes ondersteboven met gaatje in dop bij gestoken om gelijkmatig water te geven, kijken of dat helpt. Voor de rest is alles "klaar", dus van dag tot dag geloof ik dat ik er niet heel veel werk aan heb, en dat is soort van jammer? Het bloed gaat waar het gaat hoor, een paar jaar terug, en deels waarom ik deze woonvorm gekozen heb is omdat ik toen huis en raad verkocht had om in Portugal een food forest te maken. Uiteindelijk loopt het leven soms anders, maar toch grappig hoe ik daar nu toch soort van iets mee kan doen Maar stel je eens voor wat ik van een schoolplein zou kunnen maken 😁 Quote
Grork Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 Op 1-6-2020 om 01:57, Lokavid zei: Maar stel je eens voor wat ik van een schoolplein zou kunnen maken 😁 Meld je (als vrijwilliger) bij scholen, dan weet men wat je in je mars heb en wie weet ontstaan er zo schooltuinen uit jouw hand.Onbekend maakt onbemind 2 Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Lokavid Geplaatst: 22 juni 2020 Auteur Geplaatst: 22 juni 2020 On 6/5/2020 at 11:30 PM, Grork said: Meld je (als vrijwilliger) bij scholen, dan weet men wat je in je mars heb en wie weet ontstaan er zo schooltuinen uit jouw hand.Onbekend maakt onbemind Wow dit vind ik echt een goud idee 💜 Als ik weet waar ik hierna ga wonen ga ik een bakfiets nemen, en scholen langs. Ik heb gemerkt elke keer als er bezoek komt dat ik het heel leuk vind om te vertellen over mijn plantjes en hoe ik alles doe, en zo zou ik de kids nog wat kunnen leren terwijl ik een zelf een grote door de stad verspreide moestuin run!!! Worden de aardappels op een lokatie ziek? Geen probleem want staan toch niet in de buurt van de anderen. Bakfiets betekent gratis kompostmateriaal, en zo'n school valt best over te halen om een kompostton aan te schaffen... Eerst zien wat de nieuwe woonsituatie gaat worden maar zoveel inspiratie! Quote
Lokavid Geplaatst: 22 juni 2020 Auteur Geplaatst: 22 juni 2020 Een update, er is veel bijgekomen! En enorm veel gegroeid! De nodige fouten gemaakt ook: bosbessen in verkeerde grond. Tuingrond gekocht want "het is voor in de tuin", aardappels te laat aangeaard, pepers te vroeg naar buiten (gelukkig genoeg extra's in de groeikamer) 10 mango en avocado planten die wel leuk zijn maar niet heel nuttig... Maar leren we van. Ook gigantisch veel topics hier gelezen, en veel geleerd (ik ben er zo een die heel makkelijk nieuwe informatie opslaat) Dus, 20 dagen later: Quote
Patrijs Geplaatst: 22 juni 2020 Geplaatst: 22 juni 2020 En het leuke van de moestuin is dat je blijft leren. Het ziet er erg leuk uit en lekker beschut voor alle warmte minnende planten die je kweekt. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Heel mooi! Ik blijf van je foto’s genieten. Quote
Sand&Oak Geplaatst: 23 juni 2020 Geplaatst: 23 juni 2020 Vet hoor mooi project! Leuk om zo een mogelijk verplaatsbare moestuin te volgen. Weer een andere filosofie dan ergens vast je wortels schieten. Quote
Lokavid Geplaatst: 24 juni 2020 Auteur Geplaatst: 24 juni 2020 Ik heb een komkommer gesnackt!!! Misschien beter om wat langer te wachten maar was lekker! Ook wat bijgelezen over calcium en peper planten, dus straks de stad in voor calcium tabletten voor korte termijn (ik ga dit doen: https://youtu.be/8zM_RXWOR3M) En hopelijk treffen we ook wat smeerwortel aan om op wat langere termijn nog wat bij te voeren Quote
rorror Geplaatst: 24 juni 2020 Geplaatst: 24 juni 2020 Of wat eischillen in de blender met een klein scheutje melk en water, en dat aan de plant geven. 2 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lokavid Geplaatst: 25 juni 2020 Auteur Geplaatst: 25 juni 2020 Veel open tuinen zijn gecancelled, dus bij deze als iemand mij en mijn tuintje wil bezoeken dan wees welkom! 1 Quote
Lokavid Geplaatst: 30 juni 2020 Auteur Geplaatst: 30 juni 2020 Ik wist niet dat bloemen van de courgette zo groot zouden worden!!! Maar zo te zien gaat mijn boodschappen-tas courgette best goed. Als ie niet wegwaait, want met deze windrichting suist het hier tussen de gebouwen door, je kan goed zien hoe die mooie grote bladeren aan het lijden zijn. Niet echt iets aan te doen behalve wachten ben ik bang. Als het iets harder gaat waaien denk ik dat ik de grote potten binnen ga zetten, kijk het nu nog wel even aan. Wat zou beter zijn, een paar dagen goed in de zon maar wind, of even een paar daagjes binnen om uit te rusten? Er zijn ook zo veel bijtjes, sluipwespen, lieverheersbeestjes en ander fauna in deze tuin!! Vleermuizen waren er al hier, maar we hebben opgemerkt dat ze een heel stuk lager vliegen dan voorheen. (eerst vooral op 2e woonlaag hoogte, nu 1e) Daar zijn laatst trouwens ook "vleermuizenmensen" voor langs geweest die een hele nacht hebben geteld en geïnventariseerd. Blijkbaar kunnen ze met een microfoon aan de ultrasone geluidjes bepalen welke soorten aanwezig zijn? Duim voor ons dat ze hele zeldzame hebben gevonden misschien kunnen we dan langer wonen hier! Dit is hoe ik van plan ben volgend jaar meer aardbeiplantjes te hebben. Ben alleen vergeten welk soort dit ook alweer was... Het eerste rode blosje!!! Er is wel iets geweest wat een hapje uit mien aardbei heeft gesnoept, zal ik die maar helemaal weghalen? En dit is hoe alles er nu bijstaat. Oh! en ik heb een olijven boompje gered uit de prullenbak, aan het hout te zien is die misschien nog wel levensvatbaar (het is een olijf die overleven wel meer) ik denk dat ik die volgend jaar op de helft marcotteer en er probeer om er twee boompjes van te maken 😊 1 Quote
rorror Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Wind tussen gebouwen door is funest voor planten. Bij mij waaien de bonen kapot nu. Ben benieuwd of je het boompje kan redden. Als hij nu zo zonder blad staat, heeft die een flinke tik gehad. Eerst gezond laten worden met nieuw blad en uitloop, en dan de zomer er op een marcot plaatsen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lokavid Geplaatst: 30 juni 2020 Auteur Geplaatst: 30 juni 2020 (aangepast) Ik ben er ook benieuwd naar, alle blaadjes die erop zaten waren verdord dus ik heb in overleg met iemand die in Italië olijf verbouwt hem geheel kaal geknipt. Ik vond hem in een kliko bij een restaurant, dus ik denk dat die sinds Maart droog gestaan heeft En ja, heb een mooie windtunnel, laten we hopen op beter weer 30 juni 2020 aangepast door Lokavid Quote
Nasuada Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Wow.....als ik een petje had zette ik hem af voor je. Ik vind het geweldig, hoe je van heel weinig heel veeeeel maakt.🤴. Welkom.....en blijf gerust veel posten, wordt gewardeerd.... Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Lokavid Geplaatst: 1 juli 2020 Auteur Geplaatst: 1 juli 2020 Vandaag de eerste plant afgeschreven. Een courgette, van de een op de andere dag (maar ik had gisteren niet echt gekeken) hele sneue bladeren met wat ik denk een soort schimmel is. Dus gelijk de plant weggedaan, en duimen dat de rest hetzelfde lot bespaard blijft. Gelukkig had ik alles ruim opgezet dus alleen een komkommer loopt "gevaar" geloof ik Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.