geedee Posted August 18, 2011 Share Posted August 18, 2011 Ik heb dit jaar het ABC kruid (oftewel parakers) voor t eerst bij mn kruidenverzameling. Heeft een apart pittige sensatie vooraan op je tong en tintelt nog even na. Ik vind t wel lekker maar weet eigenlijk niet wat ik er mee kan behalve in een salade doen of op een broodje kaas. Heeft iemand van jullie ideeën of ervaring cq recepten wat je er allemaal mee kunt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted August 19, 2011 Share Posted August 19, 2011 Heb je wel eens een bloemetje ervan gegeten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 19, 2011 Author Share Posted August 19, 2011 Ja 3 dagen lang moeten huilen duhhhh Inet:De blaadjes van deze populaire groente in Madagaskar en rond de hele Indische Oceaan zijn lekker in pittige salades met rucola en korianderblad. Te gebruiken voor het genezen van chronisch droge ogen (bijv. na een oogoperatie) gebruik de uitgebloeide bloemknoppen en neem daar een héél klein stukje van.Kauw dit in zijn geheel op, je ogen zijn dagenlang geactiveerd.De bloemen worden ook Buzz Buttons, Szechuan buttons, Sansho buttons, en electric buttons genoemd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nancy Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Heeft iemand van jullie dit ook al uitgeprobeerd, voor de droge ogen?Ik heb het een tijd terug gelezen en mijn moeder heeft heel veel last ervan, maar ik durf het haar niet te geven omdat ik er nog totaal geen ervaring mee heb.Ben benieuwd naar jullie reacties! Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Ik had een bloemtje geheel gegeten,moest meteen kokhalzen half uur lang.Heb nog geen blaadje gehad.Gaan we proberen. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nancy Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Pas je wel op hahaha! Quote Ik zeg maar zoo, das korter dan dierentuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 12, 2013 Author Share Posted April 12, 2013 Blaadjes zijn lekker pittig....vooral het voorste puntje van je tong , blijft even na-tintelen. Van de bloemen heb ik niet geproefd....hiervan moet je maar een klein stukje van nemen ( 1/10 deel) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted May 1, 2016 Share Posted May 1, 2016 Geweldig plantje. Tijd op Madagascar gewoond en daar is het onderdeel van de nationale schotel en word in zeer veel gerechten verwerkt. Goed verwekt met rundvlees en rijst is het echt heerlijk. Heb ze nu zelf ook weer staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted June 1, 2017 Share Posted June 1, 2017 Ik heb hier ook wat plantjes van staan, opgekweekt uit zaad en er komen nu bloemetjes aan. Eet je die bloemen (kleine stukjes, I know) alleen als ze uitgebloeid zijn, of ook al eerder, als ze nog in bloei staan? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sin Fronteras Posted June 1, 2017 Share Posted June 1, 2017 Ik ben mijn zaadvoorraadje van vorig jaar kwijtgeraakt... Mag ik een paar uitgebloeide bloemhoofdjes van je, spits? Quote Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden! In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted June 1, 2017 Share Posted June 1, 2017 Helemaal geen probleem Sin. Als je me over aan paar weken helpt herinneren dan stuur ik je wat op. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted June 9, 2017 Share Posted June 9, 2017 Bon. Ik heb net een half bloemetje opgegeten en de andere helft aan mijn wederhelft gegeven. Zacht gezegd een hele bijzondere ervaring... De enige vraag waar ik nu nog mee zit is hoe ik in hemelsnaam de rest van de bloemen ga gebruiken. Heeft iemand een recept voor deze bloemen met een wat minder tintelige of heftige uitkomst? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Wordt nu met de minuut nieuwsgieriger naar deze dame.. is het te laat om nu nog te zaaien? En hoe gebruik je het dan in gerechten? Matt misschien nog suggesties??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spitskool Posted June 10, 2017 Share Posted June 10, 2017 Wordt nu met de minuut nieuwsgieriger naar deze dame.. is het te laat om nu nog te zaaien? En hoe gebruik je het dan in gerechten? Ik denk dat ik wel een plantje voor je uit kan graven, misschien gaat het wel goed in combinatie met een vijg? Ik vermoed sterk dat ik ze zelf niet allemaal op ga eten... Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts