bodeman Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 (aangepast) wat is er toch mis met mijn aardbeiplanten? ze dragen bijna geen vruchten en als ze dragen zijn ze klein op een enkele na. heb 23 planten in mijn kas maar heb er nog geen vruchten af gehaald om een beschuitje te beleggen. wie geeft mij raad om een betere opbrengst te krijgen. de plsanten zijn volgens mij 2de jaars volgens leverancier heb 3 rassen ,vroege middel en late omdat ik vorig jaar een ras had wat helemaal niks werd en op aanraden van leverancier dit beter was voor bestuiving. hieronder wat foto,s waaronder de laatste van gezaaide radijsen ze worden wel hoog maar worden dit houd radijsen? 3 juni 2020 aangepast door bodeman aanvulling door vragen forum vragen Quote
rorror Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Heb je een foto van de planten? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Welkom bodeman, Misschien heb je wat meer info? Bijv. hoe oud zijn je planten, kunnen de bloemen bestoven worden, hoe warm staan ze? Quote De moestuin van Patrijs
Flup Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Foto? En welk ras aardbeien heb je? In de kas is de bestuiving lastiger. Dat zie je met alles. Tomatenplanten worden "getikt" zodat de bloemen bevrucht worden en ook andere planten worden in de kas vaak handmatig bestoven. Waarom staan ze in de kas? Quote
oscardevos Geplaatst: 3 juni 2020 Geplaatst: 3 juni 2020 Het lijkt voor de vollegrond aardbeien een moeilijk jaar te worden door de aanhoudende droogte. Als de planten aardbeien ontwikkelen moet vocht niet een beperkende factor zijn, want anders blijven de aardbeien klein. Al in de volle (zand)grond zie ik dat de aardbeienplanten ondanks dagelijkse bewatering aan de eind van de dag "open" liggen. De stengels hebben dan zichtbaar moeite om overeind te blijven en gaan wat liggen. Dat komt natuurlijk door een combi van zon en wind. In de kas heb je vooral veel warmte. In mijn kas wordt het maximaal 34 graden en dat komt omdat vrijwel de gehele kas is gekalkt, hiermee wordt zonneschade aan bladeren en vruchten voorkomen. 34 graden is een prima temperatuur voor tomaten, paprika's en andere warmte minnende planten. Maar hoe is dat in jouw kas? Hoe staan jouw aardbeiplanten er op verschillende momenten op de dag bij? Belangrijkste vragen zijn al gesteld door @rorror en @Patrijs Vocht heb je vast goed geregeld in de kas. Maar toch een referaat (zie site) van aardbeikweker Erwin Duivenvoorde uit Lisserbroek: "Telen in de kas luistert wel wat nauwer dan buiten, men moet beter opletten met water geven, zeker als ze op potten staan. Bij extreem zonnig weer soms wel 5x op een dag water geven." Quote
RobO Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 ik denk ook te droog en te warm, wi hebben de laatste maand elke 3 dagen gewaterd bij de aardbeien en ook: hoe was het in augustus vorig jaar? dan werden de bloemen aangelegd Quote
Patrijs Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Die radijzen staan niet alleen erg dicht op elkaar maar ook veel te warm, daarom zijn ze gestrekt. Buiten kweken zal een stuk eenvoudiger zijn nu, zeker als je nu met het frisse en natte weer zaait. Helaas zijn de aardbei planten ok geen prijswinnaars. Het lijken mij eerder eerstejaars als tweedejaars zo klein zijn de planten. Verder heb ik niet zo veel kijk op deze manier van aardbeien kweken, zelf kweek ik altijd in de volle grond of hoogstens onder platglas. Maar er zijn er hier genoeg die in bakken kweken. Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Vind de potjes per plant ook wel wat klein. Voor de rest ziet de grond er te droog uit. En wat andere zeggen het lijken wel net genomen stekken. Mijn stekken van vorig jaar, zijn nu 1jaar oud. Al hadden die in die potjes gestaan, dan had je met de foto nemen niet eens de potten meer gezien, veel blad en bloemen etc. Hoe oud is de grond wat je gebruikt. Is gok ik geen potgrond of iets? Heb je ze ook al eens voeding met het water mee gegeven. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
bodeman Geplaatst: 4 juni 2020 Auteur Geplaatst: 4 juni 2020 ik heb wat aanvullingen , de grond is een mengeling vsan potgrond en speelzand verhouding 3 :1 en als het in jullie ogen 1 jaars planten zijn ben ik weer bekocht. ik heb gekeken naar het opgegeven adres van de plantenkweker en wil daar morgen naar bellen voor eventueel nieuwe planten. de radijszaden zijn zo op de grond gezaaid zou het uit maken als ik de zaden bedek zodat ze al dieper wortelen? Quote
Patrijs Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Daar ligt het niet aan bij de radijs, het probleem bij strekken is te warm en/of te donker. In de kas zal het te warm zijn. Wil je een redelijk formaat radijs dan zullen de plantjes zeker zo'n 2 cm uit elkaar moeten staan. Maar waarom in een kas gezaaid? Dat doe je normaal alleen aan het begin van de lente. Mooie gedrongen zaailingen: Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Hoe lang zitten de aardbeien nu in die potjes? Als het potgrond/speelzand is. En je hebt nog geen voeding gegeven. Zal ik daar ook eens mee beginnen. Om het makkelijk te doen een half handje koemest korrels per pot erbij Ik prik vaak een gat in de grond met me vinger, en dan vul ik dat op met koemest en bedek het weer met aarde. Dan komen er niet allemaal vliegen enzo op af. In het voorjaar geef ik de aardbeien meer stikstof. Dat zorgt snel voor veel en groot blad. En hoe meer zonnepanelen(blad) des te meer energie de plant heeft voor bloemen en vruchtjes. En later minder stikstof en dan wat kalium voor de vruchtjes. Maar goed, deze planten zullen (mits ze goed verzorgd worden) volgend jaar wel groter zijn. Ik gok als je nu weer om plantjes vraagt weer iets van dit formaat te krijgen. aardbeien jaar/leeftijds indicatie.. ik weet niet hoe de leverancier het ziet of verteld. Maar mijn stekken zijn van vorig jaar, dat zou nu dan het 2de jaar moeten zijn. Maar die stekken heb ik genomen in juni/juli vorig jaar. Dat maakt ze dus precies één jaar oud. Maar wel het 2de jaar. Als de stekken van de leverancier nu nog later afgenomen zijn b.v. in sept. Dan is dit misschien volgens de leverancier nog steeds het 2de jaar. Terwijl de mijne de hele zomer vorig jaar zicht nog konden ontwikkelen voor dit jaar, en bij de leverancier ze dus als jonge stekken de winter in gingen. Dus goed verzorgen deze stekken dit jaar, en volgend elke pot even op ze kop, plant en aarde er uit, laag koemest onderin, plant er weer boven op! en gaan! Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
bonnie f Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Radijs houdt echt niet van warm. Het is geen goed voorjaar voor radijs.Dat ze uit elkaa moeten staan bestrijd ik. Ik zaai ze in groepjes van 3 tot 5 bij elkaar. (a la Dowding) Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Patrijs Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Dat het een slecht radijzen jaar is was me nog niet opgevallen: In kleine groepjes kan inderdaad ook, zolang ze maar ruimte hebben om uit te groeien, dat is het belangrijkste. Quote De moestuin van Patrijs
bonnie f Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Ik kweek radijsjes met kilo's tegelijk maar sinds het zo warm is, gaat het een stuk beroerder. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Patrijs Geplaatst: 4 juni 2020 Geplaatst: 4 juni 2020 Ja warmte en droogte is niks voor ze. Ik zit hier aan de koele kust wat beter wat dat betreft. Het voorjaar was hier fris met veel Noorden en Oostenwind dat gaat prima. Quote De moestuin van Patrijs
bodeman Geplaatst: 5 juni 2020 Auteur Geplaatst: 5 juni 2020 (aangepast) ik zaai ze in de kas omdat ikgeen volle grond heb . heb daarom een kasje aangeschaft. lijkt mij beter om de radijsen in voorjaar en/of najaar te zaaien als niet zo warm meer is wat kan je nog meer in de kas kweken en dan specifiek in de kleine bakjes, heb wel emmer met tomaat en komkommers staan 5 juni 2020 aangepast door bodeman Quote
Patrijs Geplaatst: 5 juni 2020 Geplaatst: 5 juni 2020 Misschien is het handiger om voor je specifieke vragen een eigen topic te openen of nog beter, in een al bestaand topic daar over verder te gaan. Dit heeft weinig meer met aardbeien te maken. Wellicht kan je voor de kas wat grote potten of metselkuipen aanschaffen, dat geeft wat meer mogelijkheden. (tomaat peper komkommer meloen etc.) Voor wat je nu kan zaaien en planten kan je op een zaaikalender kijken of in Dit topic kijken. 1 Quote De moestuin van Patrijs
bodeman Geplaatst: 5 juni 2020 Auteur Geplaatst: 5 juni 2020 oke terug op aardbeien wat raden jullie mij aan als deskundige en dan specifiek ras en leverancier voor in een kas Quote
RobO Geplaatst: 6 juni 2020 Geplaatst: 6 juni 2020 we hebben hier korona's gehad in de koude kas, geplant in februari, oogst in mei, was wel lastig om goed in de gaten te houden met water en voeding, waren eigen stekken linkje Quote
Goldfish Geplaatst: 7 juni 2020 Geplaatst: 7 juni 2020 Topic verplaatst naar Fruit&Noten, aangezien de aardbeien een hoofdrol spelen in dit gesprek. Quote
bodeman Geplaatst: 7 juni 2020 Auteur Geplaatst: 7 juni 2020 heb vandaag af gesproken met teler om nieuw matriaal te halen ben benieuw. hij heeft mij ook aangeraden goede potgrond te gebruiken en de eerste 4 weken geen meststof toe te voegen. hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.