Jump to content

Bloemkool ellende

geedee

Recommended Posts

Heb voor de eerste keer bloemkool en broccoli gezaaid dit jaar.

De broccolli staan alleen nog planten van ; geen bloem meer te bekennen; vlgs buurman duivenvraat?

De bloemkool ziet er heeeeeeeeeeel anders uit dan in de winkel

Brand maar los! Wat deed ik allemaal fout?

resized_977_fd54fa2274646c0d47d08a7315f3059b.jpg

die 2 rechtse zijn zo groot (klein) als een tennisbal

Edited by Guest

Ik ben bang dat het toch een vochtprobleem is Geedee.

Ik heb me altijd laten vertellen dat bloemkool niet erg wil lukken op de zware Loss-grond.

Heb het dit jaar voor het eerst geprobeerd en heb een week of 3 geleden de laatste van tien redelijk mooie bloemkolen ge-oogst.

Ik moet wel zeggen dat ik ze afgeschermd had met ultra-fijne steigernetten (zoals al mijn kool-soorten), als bescherming tegen koolvlinder en duiven.

En zoals al aangegeven zodra ze beginnen enkele bladeren eroverheen knakken ter bescherming tegen te felle zon en regen.

Op de foto lijkt het dat jouw kolen schimmel of rot hebben.

Bij de laatste had ik dat ook een beetje, maar dat was beperkt en kon er makkelijk uitgesneden worden.

Zoals met veel groenten dit jaar zijn we weer erg afhankelijk van de weer-goden.

Oeps, die van mijn staan er nog 5 in totaal[herfstbloemkool] hoop dat ze er wat beter van af brengen, hoewel ik ook gelezen dat het een moeilijke teelt is. Ook heb ik al wat groene rupsjes verwijderd en 2 slakken, dus zal mij benieuwen, ook mijn eerste keer. Ik hou jullie op de hoogte groetjes Jeanne

Geen idee wat je fout deed. Ik heb de planten er maar uit gehaald. De rupsen hadden het bijna helemaal opgegeten.

Volgend jaar doe ik een nieuwe poging en dan eerder in het jaar en gelijk afdekken tegen de vlinders.

Nou gedeelde smart is halve smart en nieuwe poging nieuwe kansen zullen we dan maar zeggen.

Een medetuinierder hier had wel nog iets tegen slakken

Hij knipt de bodem uit een plastic plantenpotje en zet het dan op zijn kop over het nog jonge plantje. Het randje blijkt te scherp voor slakken om eroverheen te gaan.

Of dat ook bij bloemkool gaat weet ik niet; die groeien nogal dicht bij de grond.

Hij had wel hele mooie groenten staan; Had er ook nog netjes overheen gespannen.

Het zag er wel erg apart uit; van veraf net alsof hij netjes in bloempotjes had staan.

Nou gedeelde smart is halve smart en nieuwe poging nieuwe kansen zullen we dan maar zeggen.

Een medetuinierder hier had wel nog iets tegen slakken

Hij knipt de bodem uit een plastic plantenpotje en zet het dan op zijn kop over het nog jonge plantje. Het randje blijkt te scherp voor slakken om eroverheen te gaan.

Doe ik ook om mijn sla te beschermen met emmers, maar het werkt niet het randje is nou maar 2 cm hoog maar volgend jaar doe ik van 20cm hoog kijken of dat wel werkt

Omdat het kan.