geedee Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 (edited) Heb voor de eerste keer bloemkool en broccoli gezaaid dit jaar. De broccolli staan alleen nog planten van ; geen bloem meer te bekennen; vlgs buurman duivenvraat? De bloemkool ziet er heeeeeeeeeeel anders uit dan in de winkel Brand maar los! Wat deed ik allemaal fout? die 2 rechtse zijn zo groot (klein) als een tennisbal Edited August 21, 2011 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Die rechtsboven is doorgeschoten heeft te l ang gestaan die andere twee weet ik niet Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
natvantos Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Heb je je bloemkolen afgedekt met bladeren dat het zonlicht er niet meer aankan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jos Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Ik ben bang dat het toch een vochtprobleem is Geedee.Ik heb me altijd laten vertellen dat bloemkool niet erg wil lukken op de zware Loss-grond.Heb het dit jaar voor het eerst geprobeerd en heb een week of 3 geleden de laatste van tien redelijk mooie bloemkolen ge-oogst.Ik moet wel zeggen dat ik ze afgeschermd had met ultra-fijne steigernetten (zoals al mijn kool-soorten), als bescherming tegen koolvlinder en duiven.En zoals al aangegeven zodra ze beginnen enkele bladeren eroverheen knakken ter bescherming tegen te felle zon en regen.Op de foto lijkt het dat jouw kolen schimmel of rot hebben.Bij de laatste had ik dat ook een beetje, maar dat was beperkt en kon er makkelijk uitgesneden worden. Zoals met veel groenten dit jaar zijn we weer erg afhankelijk van de weer-goden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 21, 2011 Author Share Posted August 21, 2011 Dank voor de tips! en nee....ik heb ze alleen maar uitgeplant en verder lui geweest onkunde= ook een excuus Ik ga volgend jaar met deze tips het opnieuw proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smotstún Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 heb ook een paar keer bloemkool geprobeerd maar het zelfde als bij jou. ga het volgendjaar eens heel vroeg proberen om op die manier in ieder geval de rupsen voor te wezen. die kunnen in no time de bladeren op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted August 21, 2011 Share Posted August 21, 2011 Oeps, die van mijn staan er nog 5 in totaal[herfstbloemkool] hoop dat ze er wat beter van af brengen, hoewel ik ook gelezen dat het een moeilijke teelt is. Ook heb ik al wat groene rupsjes verwijderd en 2 slakken, dus zal mij benieuwen, ook mijn eerste keer. Ik hou jullie op de hoogte groetjes Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
el164 Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Geen idee wat je fout deed. Ik heb de planten er maar uit gehaald. De rupsen hadden het bijna helemaal opgegeten. Volgend jaar doe ik een nieuwe poging en dan eerder in het jaar en gelijk afdekken tegen de vlinders. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 22, 2011 Author Share Posted August 22, 2011 Nou gedeelde smart is halve smart en nieuwe poging nieuwe kansen zullen we dan maar zeggen. Een medetuinierder hier had wel nog iets tegen slakken Hij knipt de bodem uit een plastic plantenpotje en zet het dan op zijn kop over het nog jonge plantje. Het randje blijkt te scherp voor slakken om eroverheen te gaan. Of dat ook bij bloemkool gaat weet ik niet; die groeien nogal dicht bij de grond. Hij had wel hele mooie groenten staan; Had er ook nog netjes overheen gespannen.Het zag er wel erg apart uit; van veraf net alsof hij netjes in bloempotjes had staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted August 22, 2011 Share Posted August 22, 2011 Nou gedeelde smart is halve smart en nieuwe poging nieuwe kansen zullen we dan maar zeggen. Een medetuinierder hier had wel nog iets tegen slakken Hij knipt de bodem uit een plastic plantenpotje en zet het dan op zijn kop over het nog jonge plantje. Het randje blijkt te scherp voor slakken om eroverheen te gaan. Doe ik ook om mijn sla te beschermen met emmers, maar het werkt niet het randje is nou maar 2 cm hoog maar volgend jaar doe ik van 20cm hoog kijken of dat wel werkt Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 22, 2011 Author Share Posted August 22, 2011 2 cm ?.....Ja daar hebben slakken van 6 cm en meer geen last van Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts