Katie Posted August 23, 2011 Share Posted August 23, 2011 Hallo,sinds 2 jaar ben ik de gelukkige bezitter van een moestuin. Deze tuin is opgedeeld in 4 vakken. in 2 van deze vakken zaai ik een jarige snijbloemen en plant ik dahlia's e.d.Vorig jaar hier voor het eerst mee begonnen en dit jaar ook weer. Echter nadat ik alles netjes in regels had gezaaid kwam er heel veel andere plantjes op kris kras overal doorheen.Het bleek een uitzaaisel van het jaar ervoor te zijn die alles overwoekerde.Mijn vraag, hoe voorkom ik dit voor volgend jaar ? dek ik de boel af als ik de vakken heb schoongemaakt, of ....Alle tips zijn van harte welkomGroeten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 In ieder geval zorgen dat ergeen planten blijven staan die al zaad hebben gemaakt. Als je dat elk jaar goed bij houdt, komt er niets (op aangewaaid onkruid na dan) meer op. Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Ja uitgebloeide bloemen afknippen zodat de zaden niet kunnen verspreiden. Goudsbloemen zijn wat dat betreft echt een plaag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Niet alleen bloemen... ik heb nu overal rucola, kervel en winterpostelein staan. Maar goed... dat is een eetbare plaag Quote Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 24, 2011 Share Posted August 24, 2011 Het beste is om je bloemen regelmatig af te plukken ; ik loop met een emmertje en een snoeischaar lang de door de goudsbloem bijvoorbeeld en knip alle uitgebloeide zaadvormende bloemen eraf en hopla in t emmertje. De boel afdekken helpt om als je op het voorjaar wil beginnen , er niet al hele bossen onkruid staan. Maar de zaadjes die in de grond zitten wachten geduldig tot jij het plastic weghaalt en gaan dan toch weer lekker groeien Dus schoffelen zul je altijd moeten want de wind en de vogels zaaien altijd van alles op je netjes geharkte stukje land Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katie Posted August 24, 2011 Author Share Posted August 24, 2011 Hallo allemaal,bedankt voor jullie reactie's op mijn vraag. Vrees dat ik al te laat en om dit euvel te voorkomen Ik heb de bloemen heerlijk laten bloeien en zaad laten maken.Dat wordt dus heel veel schoffelen vrees ik en het dan volgend jaar wel goed doen Groeten, karen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted August 25, 2011 Share Posted August 25, 2011 Je kunt ook een vals zaaibed maken: enkele weken voor je gaat zaaien in het voorjaar bewerk je de grond zoals je zou doen vlak voor het zaaien. Maar je zaait niet..geeft wel water als het droog is. Het lastige onkruid komt al op en dat kan je dan wegwieden/schoffelen en daarna je groen/bloemen zaaien.Het houdt niet alle onkruid tegen maar helpt wel. Quote Waar de mol is is er hoop! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts