Jump to content

hoe Uitzaaien en ontkiemen 1 jarigen voorkomen

Katie

Recommended Posts

Hallo,

sinds 2 jaar ben ik de gelukkige bezitter van een moestuin. Deze tuin is opgedeeld in 4 vakken. in 2 van deze vakken zaai ik een jarige snijbloemen en plant ik dahlia's e.d.

Vorig jaar hier voor het eerst mee begonnen en dit jaar ook weer. Echter nadat ik alles netjes in regels had gezaaid kwam er heel veel andere plantjes op kris kras overal doorheen.

Het bleek een uitzaaisel van het jaar ervoor te zijn die alles overwoekerde.

Mijn vraag, hoe voorkom ik dit voor volgend jaar ? dek ik de boel af als ik de vakken heb schoongemaakt, of ....

Alle tips zijn van harte welkom

Groeten

Het beste is om je bloemen regelmatig af te plukken ; ik loop met een emmertje en een snoeischaar lang de door de goudsbloem bijvoorbeeld en knip alle uitgebloeide zaadvormende bloemen eraf en hopla in t emmertje.

De boel afdekken helpt om als je op het voorjaar wil beginnen , er niet al hele bossen onkruid staan. Maar de zaadjes die in de grond zitten wachten geduldig tot jij het plastic weghaalt en gaan dan toch weer lekker groeien

Dus schoffelen zul je altijd moeten want de wind en de vogels zaaien altijd van alles op je netjes geharkte stukje land

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reactie's op mijn vraag. Vrees dat ik al te laat en om dit euvel te voorkomen Ik heb de bloemen heerlijk laten bloeien en zaad laten maken.

Dat wordt dus heel veel schoffelen vrees ik en het dan volgend jaar wel goed doen

Groeten, karen

Je kunt ook een vals zaaibed maken: enkele weken voor je gaat zaaien in het voorjaar bewerk je de grond zoals je zou doen vlak voor het zaaien. Maar je zaait niet..geeft wel water als het droog is. Het lastige onkruid komt al op en dat kan je dan wegwieden/schoffelen en daarna je groen/bloemen zaaien.

Het houdt niet alle onkruid tegen maar helpt wel.

Waar de mol is is er hoop!