Isabela Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 De vorige bewoners van mijn huis hadden een vijver, zie foto. Deze is bij benadering 4 meter lang, een kleine meter breed en diep. Ik wil daar graag een moestuin in gaan maken. Volgens mij hoeft de laag grond voor een moestuin geen meter diep te zijn dus ben ik aan het nadenken over het opvullen van het onderste deel. Dat zou kunnen met bijvoorbeeld stapels stoeptegels met daarop planken van waarschijnlijk geïnpregneerd hout? Zo dan een veel hogere bodem bouwen en daarop aarde storten, 50 cm? Hoe lang zal dat houden voor het instort? 15 jaar? Of korter? Hebben jullie betere ideeën? We hebben ook gedacht aan half volstorten met zand, is ophoogzand dan geschikt? Of moet het zand goed doorlaatbaar zijn? Ik vind het leuk als jullie meedenken, alvastbedankt voor tips en ideeën. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Welkom Isabela, Gezien de ligging in de schaduw zou ik de kant van de schutting kiezen als je voor langere tijd wil gaan tuinen. De meeste plantjes hebben graag veel zon. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabela Posted July 5, 2020 Author Share Posted July 5, 2020 De foto is sochtends genomen, in de zomer heeft de bak van 12 tot 20-21 uur zon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veldjesgraaf Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Stoeptegels in de grond stoppen is niet handig. Ooit gaat er weer iemand graven en komt al dat puin tegen. Niet fijn. Je bak is niet heel groot. Opvullen met grond zou mijn voorkeur hebben. Is ook veruit de goedkoopste oplossing. Grond bestel je bij een loonbedrijf of zand- en grondhandel. Vaak kan die een mengsel van grond en compost leveren. Heb je meteen een behoorlijk basis om te starten. 4 kuub is 50-55 kruiwagens. Flinke jongens regelen en het ligt er met een paar uurtjes in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabela Posted July 5, 2020 Author Share Posted July 5, 2020 (edited) Dankjewel Veldjesgraaf, Als ik de bak helemaal opvul met grond, zou dat dan bemeste tuinaarde gemengd met compost moeten zijn? Of vermiculiet daarbij? Weet je ook hoeveel vermiculiet dat zou moeten zijn? Edited July 5, 2020 by Isabela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 De onderste helft kan je wel met onbemeste tuinaarde doen. Als het regend spoelen de voedingsstoffen toch uit naar beneden. Dus zonde om dat op te vullen met duurdere tuinaarde/compost. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Geen bemeste tuinaarde in zo'n bak doen hoor. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabela Posted July 5, 2020 Author Share Posted July 5, 2020 Jorieke, dank je wel. Wat dan wel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-terras/aarde-en-zand/m1570079543-schone-grond-gratis-af-te-halen.html?c=08c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 (edited) Eventueel kan je de bovenste laag mengen met compost of wat mest toevoegen, het mengen met zand etc. Maar net afgestemd voor welke planten je wil gaan zetten. Als willekeurig voorbeeld: https://www.bakkerbuitenleven.nl/compost--zwarte-grond-bigbag-(1-m)?qooqie_creative_id=377853020830&keywords=&gclid=EAIaIQobChMImffXuPa26gIViLbtCh3ySwDoEAYYAiABEgLqjfD_BwE Edited July 5, 2020 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabela Posted July 5, 2020 Author Share Posted July 5, 2020 Dank je wel Patrijs! Die grond ligt er over 2 weken ws niet meer, maar het is een hele goede tip! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabela Posted July 5, 2020 Author Share Posted July 5, 2020 Patrijs, Schoorl of Zoutelande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Wij zijn anderhalve meter hoger! (https://www.nhnieuws.nl/nieuws/149765/Nieuw-hoogste-punt-van-Noord-Holland-ontdekt) 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted July 5, 2020 Share Posted July 5, 2020 Heb je de vijver al leeg gemaakt? Als de bodem van gestort beton is, moet je dat er eerst uitjekkeren. Anders verzuipen je planten. Ik zou zelf eetbare waterplanten gaan kweken, en de vijver lekker intact laten. Dan heb je iets leuks en bijzonders. Water is ook een meerwaarde voor een tuin, het trekt insecten en vogels. Maar als je je plan doorzet. Hij lijkt me 70 cm diep als ik bakstenen tel, en als je hem niet tot de rand vult dan heb je het over zo'n 60 cm. Die zou ik gewoon met goede aarde opvullen. Onderin een laag puin of grint voor afwatering kan geen kwaad. Compost is volgens mij bij veel gemeenten gratis op te halen. Als je dan verder zand gratis ergens ophaalt, heb je een goed en goedkoop basismengsel, denk ik. Ophoogzand heb ik in mijn hele tuin liggen. Het is als beton, een keiharde toplaag en daaronder kurkdroog. Wat een troep. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted July 6, 2020 Share Posted July 6, 2020 Zwembadje van maken? Bijna alles is er al, en veel mooier dan zo'n knalblauw plastic badje, of een spierwitte jacuzzi. Als moestuinbak: Inderdaad de afwatering in orde maken. Misschien zit er vijverfolie in: een paar grote gaten daarin maken. En als je dat netjes doet, dan kunnen volgende bewoners er weer makkelijk een vijver van maken. Ook ik heb bakstenen geteld, en kom ook niet hoger uit dan ca 60 centimeter effectief. Onderin opvullen met iets om te besparen op grond? Tja, hangt er ook van af wat je wilt gaan telen. Alleen ondiep wortelend spul, of (misschien pas wat later) ook iets dat liever wat meer diepte heeft. Voor het berekenen van de inhoud neem je uiteraard de binnenmaten. Nu is (alleen als voorbeeld, je moet zelf goed gaan rekenen) 3,5 * 1 * 0,6 meter ongeveer 2 m3. Los gestort heb je dan 2,5 m3 nodig (de grond klinkt nog wat in). Dat red je niet met zakken à 40 liter. Het aan huis laten leveren van 2,5 à 3 m3 zal goedkoper zijn. De hamvraag. Welke grond? Tja, geschikt voor een moestuin, en van een betrouwbare leverancier. Welke dan, dat weet ik niet. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabela Posted July 6, 2020 Author Share Posted July 6, 2020 Dank jullie wel Fre3ke en HenkG! De vijver is al leeg, er zit folie in, die ga ik er toch maar uithalen. Vijver of zwembadje wil ik niet, en al helemaal niet van plastic. Nee voor mij zit de keus tussen afbreken of moestuin maken. Ik wist eerst niet of ik voldoende zon had voor een moestuin, maar dat is meer dan genoeg. De tuin ligt pal op het zuiden, vanaf 11 uur (zomertijd) ligt de bak vol in de zon en uit de wind. Ik heb de exacte maten nog niet maar de bak isdieper dan het muurtje, er is nog een stukje uitgegraven. Hij is ook iets breder dan lijkt want de bovenste stenen steken iets over naar binnen. Maar het zou zomaar kunnen dat het geen hele meter is (breed en diep) maar dat komt wel goed. Patrijs had een heel goede tip, de gratis grond bij Vlissingen in de buurt. Dat zou prima aan te rijden zijn. Maar ik heb geen karretje en geen kruiwagen en ik ben 60. En om nou voor de hele klus van alles te huren (spullen en mensen) vind ik toch ook wel weer wat. Ik ben bang dat het toch zakken moeten worden, al baal ik van dat plastic. Dat het wat duurder is, is niet anders,maar die zakken krijg ik op mn gemakje met een karretje wel van voor het huis naar de bak. Dus op dit moment staat de stand op puin onderin en daarop een mengsel van tuinaarde met iets. Maar ik heb nog twee weken, eerst wat witten in het huis en daarna komt de tuin aan de beurt. Ik verwacht dat ik dit jaar niet veel meer kan kweken maar het idee is stokbonen, misschien wat paksoi, sla, en wat andere groenten uitproberen, en misschien een klein fruitboompje. Fruitstruiken staan al in andere bakken in de tuin. Ik vind het super dat jullie meedenken en nog meer gedachten en ideeën zijn meer dan welkom. Langzaam vormt zich in mijn hoofd een plan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 15, 2020 Share Posted July 15, 2020 (edited) zijn wel veel zakjes hoor: 40 liter/zak dus een kleine 100 zakjes, goedkoop 2,- per zak dus 200 euro daarvoor kun je denk ik ook wel een grondbedrijf laten storten en naar achter kruien let ook op de afwatering zoals fre3ke schrijft anders kun je een modderbad krijgen Edited July 15, 2020 by RobO Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Isabela Posted August 13, 2020 Author Share Posted August 13, 2020 Dank je wel Robo, Vond ik ook dus toch grond laten storten. Én laten kruien. Was dure grap maar ik zag het mezelf echt niet doen. Het is natuurlijk veel te laat in het jaar maar heb toch wat sla gezaaid, we zien wel wat er van komt. Ik verheug me op volgend jaar! Overigens bleek de bak een volle 5 meter lang, een meter breed en een volle meter diep. Er zit 5,5 kuub in. Zon valt wat tegen. Komt er op vanaf 11 uur (zomertijd) maar is eerder weg dan ik dacht, door de schutting. Haal denk ik van voorjaar wat planken van de schutting weg. Volgend jaar stuur ik jullie fotoos van de resultaten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts